Stockholms Handelskammare - Hur fyller man i ansökan och varulistan?

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Handelsdokument / ATA-carnet / Hur fyller man i ansökan och varulistan?

Hur fyller man i ansökan och varulistan?

Steg för steg - gör sÄ hÀr:

1. Ladda ner ansökan (pdf ) och fyll i den enligt instruktionerna.

SÄ hÀr fyller du i ansökan:

I Uppgifter om sökande fyller du i dina företagsuppgifter.

Uppge alltid bankgiro eller postgironummer för att underlÀtta Äterbetalning av deposition. Vid förÀndringar, kontakta alltid din Handelskammare.

I Uppgifter om ansökan fyller du i ansökningsdatum, nÀr du önskar att ATA-carneten ska vara klar och hur du vill att carneten ska levereras. Har företaget aldrig eller sÀllan haft carnet ser vi helst att carneten hÀmtas upp hos handelskammaren.

I Uppgifter om sökandes representanter fyller du i den eller de personer som representerar sökanden i införsellandet. Representant behövs i normalfallet enbart anges nÀr varorna anvÀnds som yrkesutrustning. Observera att representanten inte fÄr vara bosatt i införsellandet. Yrkesutrustningen som medförs fÄr endast anvÀndas av represententen eller under dennas personliga överinseende.

I Uppgifter om sökandes kontaktperson fyller du i den person pÄ företaget som handelskammaren kan kontakta vid eventuell förfrÄgan.

I Uppgifterna om varorna uppges varornas anvÀndning - som varuprov, yrkesutrustning eller utstÀllningsgods. För utstÀllningsgods ska namnet och platsen för utstÀllning uppges. Se vidare under avsnittet Regler för hur ATA-carneten ska anvÀndas.

I Uppgifter om i vilka lÀnder varorna skall anvÀndas anges i vilket land/lÀnder varorna ska anvÀndas. BetrÀffande vilka lÀnder som accepterar ATA-carnet se lÀnderlistan.

I Uppgifter om lÀnder dÀr genomresa sker uppges de lÀnder genom vilka försÀndning sker, dock endast om varorna ska transiteras utanför EU (transporteras utan uppehÄll). Om man Äker t.ex via USA till Kanada. Med endast en genomresa i USA. I ansökan anges dÄ "USA 1". OBS! BÄde fram- och Äterresa ska anges.

I Uppgifter om antalet inresor i hemlandet anges antalet inresor i Sverige. T.ex om du reser Norge-Sverige-USA-Sverige. I ansökan anges 2.

Ansökan ska undertecknas av firmatecknare eller befullmÀktigat ombud och kompletteras med namnförtydligande. DÄ ansökan samt varulistan inkommer via e-post eller fax skall en undertecknad ansökan finnas oss tillhanda senast innan ATA-carneten hÀmtas eller postas.

LĂ€s noga igenom avtalsvillkoret.

2. Ladda ner varulistan och fyll i den enligt instruktionerna.

Detaljerad info om hur du fyller i varulistan:

Varuförteckningsuppgifter: De varor för vilka carneten ska gÀlla skrivs in i en varulista. För varje varupost anges:

Varubeteckning (allmÀn handelsbenÀmning, om möjligt anges mÀrken, tillverkningsnummer och andra igenkÀnningstecken för att underlÀtta varornas identifiering).


Varuförteckningsuppgifter kan skrivas pÄ införsellandets sprÄk men i regel godtas engelska eller franska. Svenska accepteras för resa till Norge.

Handskrivna eller ofullstÀndiga varulistor samt varulistor innehÄllande förbrukningsvaror accepteras ej.

Observera att vid resa till Ryssland ska varje varas HS-nummer Àven kallat statistiskt nummer uppges i varulistan vid varubeteckningen. VÀnligen kontakta Tullverket för att erhÄlla dessa uppgifter.
 

3. LÀs noga igenom reglerna för hur ATA-carneten ska anvÀndas.


4. Skicka in ansökan till: handelsdokument@chamber.se eller lÀmna in den pÄ Handelskammarens Expedition, Brunnsgatan 2 mellan klockan 10-16.


5. Normal handlÀggningstid Àr tre arbetsdagar. Du kan hÀmta carneten pÄ Handelsdokument, Brunnsgatan 2, eller fÄ den skickad.

Kostnadskalkylatorn

HÀr berÀknar du kostnaderna för din ATA-carnet.

Till kalkylatorn »

ATA-carnet