Stockholms Handelskammare - World Trade Day boostar tjänstesektorn

Jag förstår! På denna webbplats använder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. För mer information om hur vi använder cookies på våra webbplatser, vänligen se vår policy för cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du vår policy för cookies.

Start / Nyheter Internationell handel / World Trade Day boostar tjänstesektorn
Internationell handel

World Trade Day boostar tjänstesektorn

Publicerad 18 september 2018 08:05 Uppdaterad 17 september 2018 04:21
Projektledaren Marianne Dott koordinerar evenemang inom internationell handel på Handelskammaren och har kontakt med många handelskamrar runt om i världen. Under fem år har Marianne även varit ansvarig för World Trade Day, en dag som fokuserar på handel med världen och framförallt Sverige, och de svenska företagens roll i världen.

Vilka är dina starkaste intryck efter årets World Trade Day? 

Det starkaste intrycker är den viktiga roll och påverkan som de svenska företagen har internationellt för att stärka bilden av Sverige utomlands genom att ta med sig svenska traditioner som kräftskiva och midsommar utanför landets gränser.  

Men framförallt är mitt starkaste intryck att många företag är framgångsrika i det tysta. De fyra företagen, Diaverum, Mannheimer Swartling, Internationella Engelska Skolan och Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut i panelen var lysande exempel och det är någonting vi vill och behöver lyfta. 

Hur gick tankarna kring valet av √•rets tema ‚ÄĚBoosting the Power¬†of¬†Services‚ÄĚ?¬†

De senaste tre decennierna har världsekonomin kommit till att handla mer om tjänster som driver handeln framåt. En tredjedel av Sveriges BNP kommer från tjänstesektorn och det har skapats fler jobb inom den sektorn än i produktion- och varuförsäljningssektorn.   

För Sveriges del är det viktigt att behålla och lyfta vår konkurrenskraft, innovationsförmåga och skapa värde genom internationell handel. Målet var att få publiken att reflektera kring tjänstesektorn och hur stor den faktiskt är.  

Vad är det som gör dagen extra viktig tror du?  

Vi lyfter internationella frågor som starkt påverkar Stockholms och Sveriges utveckling, någonting som jag tror är uppskattat. Det är även ett evenemang som för samman flera utländska handelskamrar, någonting jag tror skapar mervärde. 

Vad har varit roligast med arrangemanget genom åren? 

Vi lägger mycket tid på att hitta talare vilket är en utmaning. Men det roligaste är ändå kontakten och samtalen med talarna som ofta är medlemsföretag hos oss eller en svensk utlandshandelskammare. Jag påminns ständigt om hur starkt handelskammarnätverket är och vilka ingångar vi har.  


Foto: Susanne Kronholm


Kontaktperson

Marianne Dott Projektledare Internationell Handel 08-555 100 37