Uppsala
Ărna banar vĂ€gen
Publicerad 17 januari 2014 04:23 Uppdaterad 19 juni 2017 02:29

Möjligheten att skapa en civil flygplats pĂ„ Ărna i Uppsala Ă€r ett gyllene tillfĂ€lle att frĂ€mja privata initiativ, skriver Göran BrocknĂ€s.
Handelskammaren i Uppsala vĂ€lkomnar regeringens beslut att bekrĂ€fta tillstĂ„ndet att bedriva civil flygtrafik pĂ„ Ărna som redan meddelats av lĂ€nsstyrelsens miljöprövningsdelegation. Nu gĂ€ller det att respektera demokratiskt fattade beslut.Civilflyg pĂ„ Ărna har mĂ„nga fördelar som inte kommit fram ordentligt i debatten. Lokalt handlar det om hundratals arbetstillfĂ€llen, bĂ„de pĂ„ flygplatsen och hos underleverantörer. Den som trovĂ€rdigt vill sĂ€tta jobben frĂ€mst i den ekonomiska politiken kan inte annat Ă€n vĂ€lkomna denna förĂ€ndring.
Principiellt handlar det om friheten och möjligheten att etablera nya privata verksamheter pÄ offentlig infrastruktur. Den som vill frÀmja privata initiativ och visa sig företagsvÀnlig har hÀr ett gyllene tillfÀlle att visa det. Dessutom Àr det en pionjÀrmöjlighet att etablera samarbete mellan försvaret och privata krafter, en möjlighet som tidigare varit förbehÄllet andra offentliga aktörer.
Sveriges internationella tillgĂ€nglighetĂ€r avgörande för sĂ„vĂ€l företagen, universiteten som medborgarna. I all synnerhet som Ăstra Mellansverige och huvudstadsregionen till 2050 förvĂ€ntas vĂ€xa med 800 000Â1 000 000 nya invĂ„nare, varav en stor del kommer frĂ„n andra lĂ€nder.
Till följd av denna tillvÀxt dras vÄra flygplatser med kapacitetsproblem, nÄgot som bÀst löses genom att anvÀnda den kapacitet som redan finns, vilket Àr fördelaktigt för sÄvÀl miljön som plÄnboken.
Vi vet att Arlanda har problem med sitt tillstĂ„nd och riskerar att fĂ„ reducera verksamheten med upp till 40 procent om inte villkoren Ă€ndras. Vi vet att Bromma Ă€r fullt. Skavsta visar att periferiflygplatser drar till sig trafik. VĂ€sterĂ„s Ă€r en reservkapacitet som marknaden inte visat nĂ„got större intresse för pĂ„ grund av avstĂ„ndet. Och man har prövat nya flygplatslĂ€gen kring Stockholm, vilket visat sig omöjligt. Ă terstĂ„r Ărna. Som redan ligger dĂ€r och inte krĂ€ver nĂ„got ingrepp i miljön.
MiljömĂ€ssigt Ă€r Ărna ett bra alternativ. Den omfattande miljöprövningen visar bland annat att endast 60 personer störs enligt gĂ€llande norm, vilket stĂ€ller krav pĂ„ insatser i deras fastigheter för att hantera buller.
Detta tack vare bullerbestÀmmelser och restriktioner frÄn 1943 som dimensionerats efter de plan som verkligen bullrar  de militÀra stridsflygplanen. Civila plan bullrar i jÀmförelse blygsamt. I alla aspekter kan en nybyggd anlÀggning hantera miljöfrÄgorna bÀttre Àn en gammal, dÄ dessa byggs efter senaste lagstiftning och med modernaste teknik.
Den som vill att Uppsala ska vara ett attraktivt resmÄl för turister och affÀrsresande frÄn stora delar av Europa ser i civilflyget stora fördelar. Genom ett nÀt av destinationer kan vi utveckla marknadsföringen av vÄr region mot specifika marknader och nÄ tiotusentals nya besökare per Är. Vilket Àven det ger jobb och skatteintÀkter.
Men i alla investeringskalkyler finns risker. De flesta gÄr att prissÀtta och hantera. Andra risker, som oförutsÀgbara politiska spelregler, Àr desto svÄrare att kalkylera. Det faktum att politiken inte levererar tydliga, lÄngsiktiga och stabila förutsÀttningar för företagande i Uppsala Àr ett stort problem.
Handelskammaren konstaterar att de politiska partierna i Uppsala har ett förbÀttringsomrÄde nÀr det gÀller att fÄ investerare att satsa medel i regionen vilket förbÀttrar tillvÀxtsituationen och i förlÀngningen skapar arbetstillfÀllen. Det mÀrks inte minst i de nÀringslivsrankingar som bygger pÄ enkÀtsvar frÄn företag och investerare att attityderna till företagande mÄste förbÀttras i Uppsala.
Gemensamt mĂ„ste nu alla politiska partier skapa förutsĂ€ttningar för att lĂ„ngsiktigt kunna dra nytta av att nĂ€ringslivet vill investera i Uppsala. En bra inledning pĂ„ det Ă€r att respektera beslutet att tillĂ„ta civilflyg pĂ„ Ărna.
Göran BrocknÀs
regionchef
Handelskammaren i Uppsala lÀn