Stockholms Handelskammare - ”BĂ„de Arlanda och Bromma behövs för att klara tillvĂ€xten”

PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistikinsamling, för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt samt anpassa vÄra tjÀnster och marknadsföring. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / ”BĂ„de Arlanda och Bromma behövs för att klara tillvĂ€xten”
Infrastruktur

”BĂ„de Arlanda och Bromma behövs för att klara tillvĂ€xten”

Publicerad 25 juni 2014 11:22 Uppdaterad 19 juni 2017 14:29
"Bromma flygplats Àr inte bara en angelÀgenhet för Stockholm, utan för hela Sverige. Att stÀnga flygplatsen skulle innebÀra ett drÄpslag för inrikestrafiken", skriver Jacob Wallenberg ordförande Connect Sweden, Göran Johnsson, fd förbundsordförande IF Metall med flera.

NÀr PwC rankar trettio vÀrldsstÀder utifrÄn dess framtidsutsikter hamnar Stockholm pÄ en stark sjunde plats med höga poÀng inom bland annat miljö, innovationskraft och teknik - medan flygförbindelserna ligger i bottenskiktet. Samtidigt höjs röster för att stÀnga Bromma flygplats, nÄgot som skulle underminera konkurrenskraften ytterligare, och som dÀrtill skulle vara ett drÄpslag mot inrikesresandet i Sverige.

Sverige Ă€r fortsatt en Europas mest stabila ekonomier och Stockholm förvĂ€ntas framĂ„t vara VĂ€steuropas snabbast vĂ€xande huvudstad. Samtidigt blir det allt tydligare att brister i flygförbindelserna kan bli ett hinder för den positiva utvecklingen. Även om förbĂ€ttringar Ă„stadkommits det senaste Ă„ret krĂ€vs mer för att vĂ€nda utvecklingen - framförallt eftersom kapaciteten i rusningstid pĂ„ Arlanda och Bromma ligger nĂ€ra taket redan idag.

Stockholm har förmÄnen att ha tvÄ etablerade flygplatser, som tillsammans kan tillgodose landets resebehov i en vÀxande ekonomi, med god turtÀthet, hög konkurrens och bra priser. Arlandas huvuduppgift Àr att koppla samman Sverige med vÀrlden och att tillsammans med Bromma knyta ihop Sveriges olika delar. Med en yta som Àr Europas tredje största, och dÀr basindustrin Àr spridd runt om i landet Àr Arlanda och Bromma tillsammans oersÀttliga. Goda flygförbindelser Àr helt enkelt en grundförutsÀttning för de företag som stÄr för en övervÀgande del av jobben i Sverige.

Trots detta höjs röster om att stÀnga Bromma. Konsekvenserna oroar - kapaciteten i rusningstid Àr redan idag anstrÀngd. Att stÀnga Bromma skulle kunna liknas vid att stÀnga en av Stockholms tunnelbanelinjer i rusningstrafik och ersÀtta den med extrainsatta tÄg pÄ de andra linjerna - men först nÀr rusningen Àr över. Konsekvens: det blir omöjligt att komma dit man ska i tid. Och de som framförallt drabbas Àr de 7,5 miljoner som bor utanför Stockholms lÀn. Bevarandet av Bromma Àr inte en frÄga enbart för Stockholm - utan hela Sveriges angelÀgenhet.

OcksÄ för utrikesflyget uppstÄr flaskhalsar. En stÀngning av Bromma skulle skapa problem för Arlanda att tillgodose Stockholms resebehov redan idag, och i Àn högre grad i takt med att regionen vÀxer. TvÀrtom behövs investeringar i ny kapacitet för Sveriges flygplatser och satsningar pÄ nya linjer. Connect Swedens ambition Àr att attrahera nya internationella direktförbindelser till Sverige. Med förbÀttrade flygförbindelser finns en möjlighet att lyfta Stockholm till det absoluta toppskiktet bland vÀrldens mest konkurrenskraftiga stÀder.

De nÀrmsta trettio Ären planeras investeringar pÄ Arlanda och Bromma om nÀra 18 miljarder kronor. Investeringarna Àr inriktade pÄ nya flygplanstyper med lÄng rÀckvidd, lÄg brÀnsleförbrukning och minskat buller, och som möter resebehovet i ett allt mer internationaliserat Sverige och bidrar till ett effektivare resande med minskad miljöpÄverkan. Dessutom kan miljövinster göras nÀr fler fÄr möjligheten att resa direkt - utan mellanlandning - istÀllet för som idag tvingas att flyga omvÀgar via andra flygplatser.

Ett vĂ€xande Stockholm behöver Ă€ven öka utbudet av bostĂ€der, nĂ„got som anförts som ett skĂ€l att stĂ€nga Bromma. MarkfrĂ„gan har betydelse men frĂ„gor som handlĂ€ggningstider och planprocesser Ă€r vĂ€l sĂ„ viktiga för att öka byggandet. Samtidigt skulle ett beslut att stĂ€nga Bromma vara ett oĂ„terkalleligt ingrepp i en infrastruktur vars betydelse strĂ€cker sig lĂ„ngt utanför Stockholm. Återigen, Bromma Ă€r inte en lokal frĂ„ga - utan ett riksintresse. Att flytta upp Sveriges flygförbindelser i internationell toppklass Ă€r en möjlighet som behöver tillvaratas. BĂ„de Arlanda och Bromma behövs. Och vi behöver en ökad uppslutning kring flyget och dess betydelse för Sveriges framtida möjligheter att skapa jobb och vĂ€lfĂ€rd i hela landet.

Jacob Wallenberg, ordförande Connect Sweden
Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare
Ulla Hamilton (m), borgarrÄd Stockholm
Torborg Chetkovich, koncernchef Swedavia
Göran Johnsson, fd förbundsordförande IF Metall
Olle Zetterberg, vd Stockholm Business Region
Henry Sténson, fd SVP Communications Ericsson och SAS
Åke Svensson (s), Regionstyrelsens ordf Region Gotland
Sven-Erik Österberg, landshövding Norrbotten lĂ€n
Lennart Holmlund (s), kommunalrÄd UmeÄ
Niklas Nordström (s), kommunalrÄd LuleÄ
Erik Bergkvist (s), ordförande Region VÀsterbotten