Stockholms Handelskammare - Bygg tunnelbana mot Hagastaden och Nya Karolinska sjukhuset

PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistikinsamling, för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt samt anpassa vÄra tjÀnster och marknadsföring. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / Bygg tunnelbana mot Hagastaden och Nya Karolinska sjukhuset
Infrastruktur

Bygg tunnelbana mot Hagastaden och Nya Karolinska sjukhuset

Publicerad 1 juni 2012 15:31 Uppdaterad 19 juni 2017 14:29
Stora satsningar görs för att skapa ett vÀrldsledande kluster av högteknologisk verksamhet i Hagastaden. Detta kommer att sÀtta stor press pÄ kollektivtrafiken. För att kunna möta denna utmaning krÀvs nya tunnelbanelinjer mot Hagastaden.

I Hagastaden skapas ett vĂ€rldsledande kluster inom Life Science – Stockholm Life. HĂ€r byggs regionens nya universitetssjukhus, Nya Karolinska Solna och stora investeringar görs inom Karolinska Institutets omrĂ„de. Till detta kommer 5.000 nya bostĂ€der och 35 000 arbetsplatser, nya butiker, satsningar pĂ„ kultur med mera. En helt ny stadsdel, som kopplar ihop Solna med Stockholm, hĂ„ller pĂ„ att ta form. DĂ€rför Ă€r det ytterst angelĂ€get att omrĂ„det trafikförsörjs med kapacitetsstark kollektivtrafik.

Vi Àr alla tunga aktörer i Hagastaden och vi Àr helt övertygade om att det enda rimliga Àr att förse omrÄdet med tunnelbana, precis som det var tÀnkt frÄn början. TillgÄngen till tunnelbana Àr viktig för de boende och företagen som finns i omrÄdet, men sjÀlvklart ocksÄ för sjukhusets patienter och personal och för KI:s studenter och forskare. Men ocksÄ en mycket viktig faktor för nya företag som vill etablera sig i omrÄdet.

De olika alternativen för kollektivtrafik har utretts noga av SL. Enligt SL:s rapport ”Alternativa trafiklösningar för Karolinska–Norra Station” (2009-10-08), kostar spĂ„rvĂ€g frĂ„n Odenplan till Solna centrum, via Nya Karolinska Solna, 2–3 miljarder kronor att bygga och 50–80 miljoner kronor per Ă„r att driva. Den lösningen krĂ€ver mer kompletterande busstrafik Ă€n tunnelbana.

SpÄrvÀgen ska dras i KarlbergsvÀgen och Torsgatan. För Torsgatans del innebÀr det att ett körfÀlt i vardera riktningen mÄste reserveras för spÄrvÀgen. Det blir stora framkomlighetsproblem pÄ den redan i dag överbelastade Torsgatan. ResenÀrer som kommer med tunnelbanan till Odenplan mÄste byta till spÄrvagn, vilket ökar belastningen pÄ den redan i dag trÄnga tunnelbanestationen.

Gröna linjen bestÄr i dag av tre linjer som gÄr ihop vid Gullmarsplan och sedan följs Ät hela vÀgen till Alvik dÀr den första linjen vÀnder. Att lÄta den linje som vÀnder i Alvik i stÀllet vika av vid Odenplan mot Hagastaden förbÀttrar tillgÀngligheten avsevÀrt utan att driftskostnaderna förÀndras nÀmnvÀrt. Det Àr nÀrmare till Hagastaden Àn till Alvik. Det behövs inte heller nya vagnar och inte nÄgon ny depÄ. Investeringskostnaden Àr cirka tre miljarder kronor, enligt SL:s rapport. Det Àr alltsÄ samma storleksordning pÄ investeringen som spÄrvÀgen i gatuplan!

SpÄrvagn har en kapacitet pÄ 5.000 personer per timme, tunnelbana 35.000. SpÄrvÀg har en medelhastighet pÄ 15 km/tim och tunnel­bana 35 km/tim. SpÄrvÀg tar stor plats i trafiken och skapar framkomlighetsproblem för annan trafik, tunnelbanan gÄr i helt egna system utan att störas av annan trafik eller av vÀder och vind. Tunnelbanan byter passagerare snabbt och effektivt, vilket gör mycket för den totala snabbheten och kapaciteten.

För nÄgra Är sedan togs en vision fram för Hagastaden, Vision 2025. Den Àr bland annat undertecknad av lÀnsstyrelsen, landstinget, Stockholms stad och Solna stad tillsammans med Karolinska sjukhuset, Karolinska institutet, KTH, Handelshögskolan och Stockholms universitet. Dessutom privata Life Science aktörer som Astra och BioVitrum.

Visionen handlar om hur vi med gemensamma krafter ska utveckla Hagastaden till ett Life Science-kluster i vĂ€rldsklass. En avgörande faktor för att skapa attraktivitet och utvecklingsmöjligheter för omrĂ„det Ă€r att Hagastaden fĂ„r goda kommunikationer – en tunnelbanestation vid Nya Karolinska Solna anses i visionen vara en nödvĂ€ndig förutsĂ€ttning för omrĂ„det. Det tror vi fortfarande!

För att nÄ visionen, ett vÀrldsledande kluster inom life science i Hagastaden, krÀvs att vi alla bidrar med de bÀsta förutsÀttningarna. Det krÀvs inte bara excellent forskning, högspecialiserad sjukvÄrd och framgÄngsrika företag utan Àven möjligheter till god samverkan mellan dessa. Utan tunnelbana försÀmras förutsÀttningarna drastiskt.

Sten Wetterblad, vd, Akademiska Hus Stockholm
Inga Lill Berglund, vd, Atrium Ljungberg 
Christian Hermelin, vd, Fabege 
Per-Arne Rudbert, vd, HumlegÄrden Fastigheter 
Steinar Stokke, adm dir, Oslo Naeringseiendom 
Peter WÄgström, vd, och koncernchef NCC 
Maria Rankka, vd, Stockholms Handelskammare 
Per Martin Eriksson, vd, Veidekke Bostad

ARTIKELN PUBLICERADES I DAGENS NYHETER DEN 1 JUNI 2012