Bygg tunnelbana mot Hagastaden och Nya Karolinska sjukhuset
I Hagastaden skapas ett vÀrldsledande kluster inom Life Science  Stockholm Life. HÀr byggs regionens nya universitetssjukhus, Nya Karolinska Solna och stora investeringar görs inom Karolinska Institutets omrÄde. Till detta kommer 5.000 nya bostÀder och 35 000 arbetsplatser, nya butiker, satsningar pÄ kultur med mera. En helt ny stadsdel, som kopplar ihop Solna med Stockholm, hÄller pÄ att ta form. DÀrför Àr det ytterst angelÀget att omrÄdet trafikförsörjs med kapacitetsstark kollektivtrafik.
Vi Àr alla tunga aktörer i Hagastaden och vi Àr helt övertygade om att det enda rimliga Àr att förse omrÄdet med tunnelbana, precis som det var tÀnkt frÄn början. TillgÄngen till tunnelbana Àr viktig för de boende och företagen som finns i omrÄdet, men sjÀlvklart ocksÄ för sjukhusets patienter och personal och för KI:s studenter och forskare. Men ocksÄ en mycket viktig faktor för nya företag som vill etablera sig i omrÄdet.
De olika alternativen för kollektivtrafik har utretts noga av SL. Enligt SL:s rapport ÂAlternativa trafiklösningar för KarolinskaÂNorra Station (2009-10-08), kostar spĂ„rvĂ€g frĂ„n Odenplan till Solna centrum, via Nya Karolinska Solna, 2Â3 miljarder kronor att bygga och 50Â80 miljoner kronor per Ă„r att driva. Den lösningen krĂ€ver mer kompletterande busstrafik Ă€n tunnelbana.
SpÄrvÀgen ska dras i KarlbergsvÀgen och Torsgatan. För Torsgatans del innebÀr det att ett körfÀlt i vardera riktningen mÄste reserveras för spÄrvÀgen. Det blir stora framkomlighetsproblem pÄ den redan i dag överbelastade Torsgatan. ResenÀrer som kommer med tunnelbanan till Odenplan mÄste byta till spÄrvagn, vilket ökar belastningen pÄ den redan i dag trÄnga tunnelbanestationen.
Gröna linjen bestÄr i dag av tre linjer som gÄr ihop vid Gullmarsplan och sedan följs Ät hela vÀgen till Alvik dÀr den första linjen vÀnder. Att lÄta den linje som vÀnder i Alvik i stÀllet vika av vid Odenplan mot Hagastaden förbÀttrar tillgÀngligheten avsevÀrt utan att driftskostnaderna förÀndras nÀmnvÀrt. Det Àr nÀrmare till Hagastaden Àn till Alvik. Det behövs inte heller nya vagnar och inte nÄgon ny depÄ. Investeringskostnaden Àr cirka tre miljarder kronor, enligt SL:s rapport. Det Àr alltsÄ samma storleksordning pÄ investeringen som spÄrvÀgen i gatuplan!
SpĂ„rvagn har en kapacitet pĂ„ 5.000 personer per timme, tunnelbana 35.000. SpĂ„rvĂ€g har en medelhastighet pĂ„ 15 km/tim och tunnelÂbana 35 km/tim. SpĂ„rvĂ€g tar stor plats i trafiken och skapar framkomlighetsproblem för annan trafik, tunnelbanan gĂ„r i helt egna system utan att störas av annan trafik eller av vĂ€der och vind. Tunnelbanan byter passagerare snabbt och effektivt, vilket gör mycket för den totala snabbheten och kapaciteten.
För nÄgra Är sedan togs en vision fram för Hagastaden, Vision 2025. Den Àr bland annat undertecknad av lÀnsstyrelsen, landstinget, Stockholms stad och Solna stad tillsammans med Karolinska sjukhuset, Karolinska institutet, KTH, Handelshögskolan och Stockholms universitet. Dessutom privata Life Science aktörer som Astra och BioVitrum.
Visionen handlar om hur vi med gemensamma krafter ska utveckla Hagastaden till ett Life Science-kluster i vÀrldsklass. En avgörande faktor för att skapa attraktivitet och utvecklingsmöjligheter för omrÄdet Àr att Hagastaden fÄr goda kommunikationer  en tunnelbanestation vid Nya Karolinska Solna anses i visionen vara en nödvÀndig förutsÀttning för omrÄdet. Det tror vi fortfarande!
För att nÄ visionen, ett vÀrldsledande kluster inom life science i Hagastaden, krÀvs att vi alla bidrar med de bÀsta förutsÀttningarna. Det krÀvs inte bara excellent forskning, högspecialiserad sjukvÄrd och framgÄngsrika företag utan Àven möjligheter till god samverkan mellan dessa. Utan tunnelbana försÀmras förutsÀttningarna drastiskt.
Sten Wetterblad, vd, Akademiska Hus Stockholm
Inga Lill Berglund, vd, Atrium LjungbergÂ
Christian Hermelin, vd, FabegeÂ
Per-Arne Rudbert, vd, HumlegĂ„rden FastigheterÂ
Steinar Stokke, adm dir, Oslo NaeringseiendomÂ
Peter WĂ„gström, vd, och koncernchef NCCÂ
Maria Rankka, vd, Stockholms HandelskammareÂ
Per Martin Eriksson, vd, Veidekke Bostad
ARTIKELN PUBLICERADES I DAGENS NYHETER DEN 1 JUNI 2012