Stockholms Handelskammare - Direkt hot mot miljön lÀgga ned Bromma

PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistikinsamling, för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt samt anpassa vÄra tjÀnster och marknadsföring. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / Direkt hot mot miljön lÀgga ned Bromma
Infrastruktur

Direkt hot mot miljön lÀgga ned Bromma

Publicerad 9 juni 2014 11:13 Uppdaterad 19 juni 2017 14:29
Flyget mĂ„las ofta upp som ett stort miljöproblem och lösningen brukar vara att vi ska flyga mindre eller till och med helt sluta flyga. Men gör vi det gĂ„r alla de positiva vĂ€rden – socialt, kulturellt och ekonomiskt – som resandet och flyget för med sig förlorade, skriver Handelskammarens Maria Rankka i en replik till VĂ€nsterpartiet.

Replik i Dagens SamhÀlle, publicerad den 9 juni 2014

Gruppledaren för VÀnsterpartiet i Stockholms stad Ann-Margarethe Livh m fl skriver i en debattartikel i Dagens SamhÀlle 2 juni att Handelskammarens och nÀringslivets engagemang för att bevara Bromma flygplats och stÀrka infrastrukturen i huvudstadsregionen innebÀr ett hot mot miljön.

Stockholm Àr en snabbt vÀxande stad, vilket i grunden Àr positivt för miljön. Det Àr mer energieffektivt att vi bor tÀtt i stÀder Àn utspritt. De företag som finns i regionen, men ocksÄ pÄ andra hÄll i landet, Àr i behov av bra infrastruktur. DÀr Àr flyget en viktig del. Utan goda flygförbindelser kommer tillvÀxten att bli lÀgre och jobben fÀrre. Det Àr ett direkt hot mot miljön. TillvÀxt och utveckling behövs om vi ska komma fram med nya lösningar pÄ de miljöproblem vi stÄr inför, men ocksÄ för att vi ska ha rÄd att investera i teknik som redan finns och som kan förbÀttra miljön.

Flyget mĂ„las ofta upp som ett stort miljöproblem och lösningen brukar vara att vi ska flyga mindre eller till och med helt sluta flyga. Men gör vi det gĂ„r alla de positiva vĂ€rden – socialt, kulturellt och ekonomiskt – som resandet och flyget för med sig förlorade.

GlĂ€djande nog hĂ€nder det mycket positivt. Ann-Margarethe Livh och hennes medskribenter verkar helt ha missat att det just nu pĂ„gĂ„r ett genomgripande utvecklingsarbete pĂ„ flygomrĂ„det som bland annat innebĂ€r en kraftig minskning av utslĂ€pp. Flygkoncernen Braathens som stĂ„r för ungefĂ€r hĂ€lften av det reguljĂ€ra flyget pĂ„ Bromma kommer 2016 att ha bytt ut hela sin flygplansflotta, vilket minskar koldioxidutslĂ€ppen med nĂ€rmare 40 procent per sĂ€te. Bullerutbredningen reduceras samtidigt med 75 procent jĂ€mfört med dagens situation. Dessutom ligger Sverige i framkant nĂ€r det gĂ€ller att utveckla metoder för sĂ„ kallade ”gröna inflygningar”, vilka minskar brĂ€nsleförbrukningen vid landning kraftigt. Swedavias flygplatser Ă€r miljöcertifierade enligt hĂ„rda EU-krav.

Skribenternas krav pÄ att lÀgga ner Bromma flygplats Àr direkt tillvÀxtfientligt. Strypt tillgÀnglighet till följd av strypta kommunikationer hindrar företag frÄn att utvecklas och generera tillvÀxt och vÀlfÀrd. Med stagnerad tillvÀxt Àr det som illa nog fÄr stryka pÄ foten, just kostsamma investeringar i energieffektivisering och andra klimatÄtgÀrder. Det Àr allmÀnt kÀnt att ekonomisk tillvÀxt Àr en grundlÀggande förutsÀttning för satsningar pÄ en bÀttre miljö.

Ann-Margarethe Livh menar vidare att Handelskammarens genomförda opinionsundersökning – som visar att en majoritet av stockholmarna vill bygga bĂ„de Förbifart Stockholm och en östlig förbindelse – borde ha stĂ€llt dessa vĂ€gbyggen mot en utbyggnad av kollektivtrafiken. Stockholmsregionen Ă€r just nu en av de snabbast vĂ€xande regionerna i Europa. Stockholm behöver i infrastrukturvĂ€g mer av allt.

GlÀdjande nog behöver vi inte vÀlja. Vi har rÄd att investera i bÄde vÀgar och kraftigt utbyggd kollektivtrafik. Det finns redan i dag fullt finansierade överenskommelser dÀr Stockholm blir bÄde en Förbifart och nio nya tunnelbanestationer rikare.


Maria Rankka
vd, Stockholms Handelskammare