Stockholms Handelskammare - Dom stoppar kryssningar

Jag förstår! På denna webbplats använder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. För mer information om hur vi använder cookies på våra webbplatser, vänligen se vår policy för cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du vår policy för cookies.

Start / Nyheter Företagsklimat / Dom stoppar kryssningar
Företagsklimat

Dom stoppar kryssningar

Publicerad 4 december 2010 11:10 Uppdaterad 19 juni 2017 02:29
Julmusiken strömmar ur butikernas högtalare och julhandeln spås som vanligt omsätta rekordsummor. Trots den globala finanskrisen lyckades handeln förra året överträffa alla förväntningar. Turismen är en av de allra viktigaste orsakerna till handelns tillväxt, enligt Handelns Utredningsinstitut, HUI. Turismen är viktig för Sverige och står numera för mer än 3 procent av BNP.
Internationella färje- och kryssningsresenärer är en allt viktigare inkomstkälla för näringslivet i huvudstaden. Det omdiskuterade passagerartaket i Värtan och Frihamnen hotar tillväxten. Efter årsskiftet tas taket upp i Miljööverdomstolen.

I Stockholm, som är ett av landets främsta besöksmål, är kryssningsresenärerna en viktig del av turistnäringen. Under årets kryssningssäsong besökte 415 000 internationella kyrssningspassagerare Stockholm. Passagerarna spenderade tillsammans ungefär en halv miljard kronor, något som genererar intäkter och arbetstillfällen både i turistindustrin och detaljhandeln. 

För Stockholms län är även färjepassagerarna som passerar Stockholm, Kapellskär och Nynäshamn viktiga delar av turismen. Av de färjepassagerare som väljer att besöka Stockholm passerar hela 45 procent Värtahamnen eller Frihamnen. Men dessvärre finns det krafter som vill begränsa antalet färje- och kryssningsresenärer genom ett så kallat passagerartak. 

Varje år ska max fyra miljoner passagerare få gå i land i Värtan och Frihamnen, en siffra som överskridits sedan 2008. Passagerartaket är resultatet av en deldom i Miljödomstolen som kan få förödande konsekvenser om den vinner laga kraft. Det bästa sättet att få en miljövänlig utveckling är tillväxt och innovation.

Passagerartaket för Värtahamnen och Frihamnen hämmar besöksnäringen, men även Stockholms utveckling i stort och näringslivets behov av varu- och persontransporter. Att Miljödomstolen i sin deldom även väljer att begränsa mängden gods via hamnarna är märkligt. Sjöfarten är effektiv och miljövänlig.

Passagerartaket kan leda till att turismen drabbas negativt. Fem olika attitydundersökningar grjoda mellan 1996 och 2005 visar att cirka 70 procent av färjeresenärerna skulle sluta eller minska sitt resande på färjorna om de i stället gick via Nynäshamn eller Norrtälje. Med längre avstånd till Stockholm skulle intresset för färjeturismen bli betydligt mindre, och på grund av längre resor få en negativ påverkan på miljön.

N√§r julhandeln √§r √∂ver hoppas vi att f√∂rhandlingarna i Milj√∂√∂verdomstolen leder till att Stockholm kan forts√§tta att vara en f√§rje- och kryssningsdestination och ett viktigt centrum f√∂r handel och resande i √Ėstersj√∂omr√•det.¬†

Maria Rankka
VD, Stockholms Handelskammare

Lotta Andersson
Projektledare, Stockholms Handelskammare
DEBATTARTIKEL PUBLICERAD I DAGENS INDUSTRI DEN 4 DECEMBER 2010