Stockholms Handelskammare - Förbifarten blir en pulsÄder för hela Stockholm

PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistikinsamling, för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt samt anpassa vÄra tjÀnster och marknadsföring. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / Förbifarten blir en pulsÄder för hela Stockholm
Infrastruktur

Förbifarten blir en pulsÄder för hela Stockholm

Publicerad 17 september 2014 16:46 Uppdaterad 19 juni 2017 14:29
Anna WersÀll, nÀringspolitisk expert pÄ Stockholms Handelskammare svarar ett antal forskare pÄ DN Debatt varför Förbifart Stockholm Àr nödvÀndig för huvudstadsregionen och dess tillvÀxt.
PÄ DN debatt 16 september pÄstÄr ett antal forskare att valresultatet ger en chans till omprövning av beslutet om att bygga Förbifart Stockholm. En sÄdan analys visar pÄ en mycket mÀrklig demokratisyn eftersom 88 procent av medborgarna i Stockholms lÀn har röstat pÄ riksdagspartier som vill bygga Förbifarten.

De menar Àven att infrastrukturinvesteringen inte behövs för att bilresandet i Stockholm minskar trots ökande befolkning. De har i och för sig rÀtt i att trafiken till och frÄn innerstaden har minskat de senaste 20 Ären, frÄn 545 000 fordonspassager Är 1995 till 439 000 Är 2012. Men det Àr inte den trafiken som kommer att utnyttja Förbifarten. Det Àr trafiken över det sÄ kallade regioncentrumsnittet, dvs. trafiken utanför innerstaden, pÄ infarter och tvÀrförbindelser lÀngre ut i regionen. DÀr har trafiken ökat frÄn 749 000 fordon 1995 till 866 000 Är 2012.

Och mÄnga fler skulle behöva resa mellan norr och söder. I Stockholmsregionen finns de flesta bostÀderna i söderort och de flesta arbetsplatserna i norrort. För att arbetsmarknaden ska fungera och företagen ska kunna rekrytera rÀtt typ av kompetens mÄste det bli lÀttare att pendla frÄn den regionhalvan till den andra. För att fler företag ska kunna etablera sig söder om Stockholms stad mÄste förbindelserna förbÀttras till Arlanda, högskolorna och andra företag som man samarbetar med.

Essingeleden Àr dimensionerad för 80 000 fordon per dygn men har i dag 165 000 fordon per dygn. Trafiken har ökat kontinuerligt sedan öppnandet 1970 Ànda fram tills att Essingeleden slog i kapacitetstaket för nÄgra Är sedan. Sedan har trafiken just dÀr inte ökat helt enkelt för att det inte fÄr plats mer trafik. Det sÀger sig sjÀlv att köerna pÄ Essingeleden Àr helt orimliga och ett stort hinder för dem som skulle vilja söka sig ett arbete pÄ andra sidan av Stockholm. Förbifarten frÀmsta syfte Àr att avlasta Essingeleden och förbÀttra förbindelserna mellan regionens olika delar. DÀrför Àr den ocksÄ sÄ viktig för att förbÀttra arbetsmarknadens funktion, bryta segregationen och förbÀttra tillvÀxt och vÀlfÀrd.

Förbifarten blir en pulsĂ„der för hela Stockholm och avlastar Essingeleden sĂ„ mycket att Trafikverket bedömer det fullt möjligt att köra busstrafik dĂ€r. Även de planerade busslinjerna i Förbifarten skulle fylla en viktig funktion för kollektivtrafiken. HĂ€lften av all kollektivtrafik i regionen gĂ„r pĂ„ vĂ€gar och inte pĂ„ spĂ„r. DĂ€rför Ă€r ett utbyggt vĂ€gnĂ€t viktigt Ă€ven för att kollektivtrafiken ska kunna utvecklas och ta hand om fler resenĂ€rer.

Ett stopp för Förbifarten Àr ocksÄ ett stopp för ett vÀxande Stockholm och dÀrmed för den region i Sverige som generar tillvÀxt och vÀlfÀrd.

Anna WersÀll
NĂ€ringspolitisk expert
Stockholms Handelskammare