Stockholms Handelskammare - Frihandel bygger broar

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Internationell handel / Frihandel bygger broar
Internationell handel

Frihandel bygger broar

Publicerad 28 oktober 2016 10:29 Uppdaterad 19 juni 2017 02:28
VÀrldslÀget Àr mer osÀkert Àn pÄ mycket lÀnge. Brexit, en förÀndrad maktbalans i Mellanöstern, terrorism, ny omvÀlvande teknik, demografiska skiften och det amerikanska presidentvalet tillhör bara nÄgra omvÀrldshÀndelser som pÄverkar oss. I ett lÀge dÀr smÄ och öppna lÀnder som Sverige blir utsatta för ett allt högre externt förÀndringstryck mÄste vi frÄga oss vilka beslut vi kan fatta för att forma vÄrt eget öde. Beslut som gör oss bÀttre rustade att möta omvÀrldsförÀndringarna.

Statsministerns besök i Saudiarabien har skapat mycket debatt. I grunden Àr det bra för det tvingar oss att reflektera över hur vÀrlden ser ut och vilken roll Sverige ska spela i den. FrÄgorna har bland annat handlat om huruvida en svensk statsminister ska resa till ett land som vÀrderingsmÀssigt och kulturellt befinner sig lÄngt i frÄn Sverige, om företag ska göra affÀrer i odemokratiska lÀnder och om statsministern ska resa med representanter för nÀringslivet.

För oss Ă€r svaret pĂ„ dessa viktiga frĂ„gor ett sjĂ€lvklart ”ja”. Att frĂ€mja svensk export och internationalisering Ă€r ett betydelsefullt omrĂ„de dĂ€r svenska politiker faktiskt kan göra stor skillnad, bĂ„de för jobb och tillvĂ€xt pĂ„ hemmaplan men Ă€ven för andra lĂ€nder. Om Sverige och inte minst dess huvudstadsregion ska vara fortsatt konkurrenskraftiga behöver vi aktivt verka för att öka vĂ„r export och internationalisering.

Svenska företag kan, genom att vara aktiva ocksÄ pÄ komplicerade marknader och i icke-demokratiska lÀnder, bidra till en mer öppen utveckling pÄ sikt. Den möjligheten mÄste tillvaratas. Handel skapar förutsÀttningar för fattigdomsbekÀmpning och ökat vÀlstÄnd. Det minskar risken för konflikter, vilket i sig utgör ett skydd för frihet och öppenhet.

Företag som gör affÀrer pÄ svÄra marknader bidrar dessutom till en positiv utveckling i omvÀrlden genom kunskaps- och tekniköverföring, nÄgot som kan ha stor betydelse för utveckling och modernisering. Denna positiva förÀndringspotential Àr sÀrskilt stark vad gÀller just svenska företag dÄ det svenska nÀringslivet Àr internationellt erkÀnt för att genomsyras av en modern företagskultur, jÀmstÀlldhet och goda villkor för medarbetare.

I Saudiarabien ser vi exempelvis hur svenska bolag anstĂ€ller saudiska kvinnor och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt pĂ„verkar utvecklingen. Även om andelen kvinnor som förvĂ€rvsarbetar bara Ă€r runt 20 procent har den ökat de senaste Ă„ren. Mer behöver göras och förĂ€ndringarna sker frĂ„n lĂ„ga nivĂ„er, men utvecklingen ser icke desto mindre ut Ă„t gĂ„ Ă„t rĂ€tt hĂ„ll.

MÄnga av de stora svenska industriföretagen har varit verksamma i Saudiarabien under flera decennier och pÄ senare Är har konsumentföretag som HM och IKEA blivit populÀra. Ericsson har sedan slutet pÄ sjuttiotalet varit avgörande i utbyggnaden av landets infrastruktur för telekommunikation. Saudiarabien Àr ett av de lÀnder med störst anvÀndning av sociala medier i vÀrlden och lÄngt fler har internet som frÀmsta nyhetskÀlla Àn i USA och Storbritannien. I dag ser vi Àven att det hÀnder mycket inom utbildning och vÄrd dÀr svenska företag som exempelvis EF, Kunskapsskolan och Diaverum hjÀlper till att driva utvecklingen framÄt.

Diplomati och en aktiv utrikespolitik kan göra stor skillnad, men den förÀndringskraft som handel utgör i vÀrlden Àr svÄrslagen och dÀrför Àr det orovÀckande att sÄ mycket av kritiken mot statsministerns resa har handlat just om att han velat frÀmja ökad handel mellan Sverige och Saudiarabien.

Att föra dialog och idka handel Àr sÄ gott som alltid Àr bÀttre Àn att tiga eller yrka pÄ bojkott. Att en regeringschef besöker ett land innebÀr inte att denne legitimerar allt som det landet gör. Lika lite som Obama legitimerar vad som försiggÄr i Kreml nÀr han trÀffar Rysslands president Vladimir Putin, lika lite kan Löfven stÀllas till svars för andra lÀnders tillkortakommanden.

Saudiarabien Àr vÀrldens 19 största ekonomi och en viktig handelspartner till Sverige. VÄr handel med landet har en stor bredd. Man fÄr lÀtt intrycket att Sveriges utbyte med Saudiarabien mest handlar om försvarsrelaterade produkter och tjÀnster. Tittar vi pÄ statistiken Àr bilden en annan. I genomsnitt har försvar stÄtt för mindre Àn 10 procent av varuexporten de senaste fem Ären.

Det affÀrsrÄd som Stockholms Handelskammare varit med och etablerat mellan Sverige och Saudiarabien syftar till att fördjupa de kommersiella relationerna mellan vÄra lÀnder. NÄgra av de fokusomrÄden som bÀgge sidor i affÀrsrÄdet identifierat som sÀrskilt intressanta att arbeta vidare med Àr energieffektivisering och hÄllbarhet, utbildning och vÄrd.

Saudiarabien Àr ett stort och viktigt land i en region med betydande utmaningar. Landet behöver mer innovation och nyföretagande för att bryta oljeberoendet och fÄ en mer diversifierad ekonomi. Det behöver moderniseras inte minst genom att stÀrka kvinnors rÀttigheter och tilltrÀde till arbetsmarknaden. Vi Àr övertygade om att Sverige och svenska företag har kunnande och kompetens som kan bidra till en förÀndring i den riktningen, sÄvÀl i Saudiarabien som i andra lÀnder med liknande behov.


Maria Rankka Vd, Stockholms Handelskammare

Michael Wolf Ordförande, Stockholms Handelskammare


LÀs debattartikeln pÄ Di Debatt "DÀrför Àr goda relationer med Saudiarabien viktigt"