Stockholms Handelskammare - HÄll MP borta frÄn flyget

PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistikinsamling, för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt samt anpassa vÄra tjÀnster och marknadsföring. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Företagsklimat / HÄll MP borta frÄn flyget
Företagsklimat

HÄll MP borta frÄn flyget

Publicerad 29 september 2014 12:12 Uppdaterad 19 juni 2017 14:29
Miljöpartiet har drivit frÄgan att stÀnga Bromma flygplats och införa en flygskatt. Konsekvensen skulle bli dramatiskt minskad flygtrafik med lÄngtgÄende effekter för vÄrt utlandsberoende nÀringsliv, skriver Jacob Wallenberg och Maria Rankka pÄ DI debatt i dag.

Goda flygförbindelser bÄde inom Sverige och internationellt Àr mycket betydelsefulla för svenskt nÀringsliv. Detta Àr ett omrÄde dÀr Stockholm inte hÄller tillrÀckligt hög nivÄ. Vi har för fÄ internationella direktlinjer för att stÄ oss i konkurrensen.

Fokus framöver borde vara hur vi gemensamt kan stÀrka flyget. Men situationen prÀglas av osÀkerhet och en förenklad debatt om flygets miljöpÄverkan.

Framför allt Miljöpartiet har i valrörelsen krÀvt att Bromma flygplats stÀngs och att flygskatt införs. I en pÄgÄende domstolsprocess mot Arlanda vilar ocksÄ ett hot om att de nuvarande inflygningarna över Upplands VÀsby i rusningstrafik inte fÄr fortsÀtta. Konsekvensen skulle bli dramatiskt minskad flygtrafik med lÄngtgÄende effekter för vÄrt utlandsberoende nÀringsliv. Om Bromma ocksÄ skulle stÀngas hotas företag och jobb runt om i Sverige.

Av de drygt tvĂ„ miljoner resor som görs varje Ă„r frĂ„n Bromma flygplats Ă€r 90 procent arbetsrelaterade. Inte ovĂ€ntat ligger dĂ€rför Brommas flygtoppar under samma tider pĂ„ dygnet som Arlandas. En rad experter har bekrĂ€ftat att det inte Ă€r möjligt att flytta över Brommatrafiken till Arlanda eftersom Arlanda redan nu Ă€r nĂ€ra sitt kapacitetstak i högtrafik. Överflyttning av trafik kan enbart ske genom en undantrĂ€ngning av annan trafik.

Den flygskatt som nu Àr uppe pÄ förhandlingsbordet har prövats i Danmark och NederlÀnderna och drogs tillbaka eftersom den visat sig vara verkningslös. De positiva miljöeffekterna uteblev och skatten skapade negativa effekter för dessa exportberoende lÀnder. De direkta samhÀllsekonomiska förlusterna i NederlÀnderna uppgick till 13 miljarder kronor under det Är skatten togs ut.

En ensidig svensk flygskatt föregriper det arbete som FN-organet ICAO gör för att möjliggöra ett globalt marknadsbaserat system för att hantera och begrÀnsa flygets utslÀpp. Detta kommer att vara bÀttre för bÄde klimat och ekonomi Àn svenska sÀrlösningar.

VÀrlden stÄr inför stora och komplexa utmaningar pÄ miljö- och energiomrÄdet. Fossilberoendet mÄste brytas, bÄde av miljö- och sÀkerhetspolitiska skÀl. DÀrför Àr det glÀdjande att stora framsteg görs vad gÀller alternativa drivmedel inom de flesta transportslag.

Utvecklingen pÄ miljöteknikomrÄdet Àr snabb. Den första reguljÀra flygningen i Sverige med förnybart brÀnsle gjordes i juni i Är och varje vecka sker flygningar mellan Amsterdam och New York dÀr planen delvis flygs med förnybart brÀnsle. Bara under de senaste tio Ären har brÀnsleförbrukningen per passagerare minskat med 20 procent.

Mycket talar för att ingenjörer, snarare Àn politiker, blir de som hittar lösningarna och stÄr för genombrotten. SÄ har det varit historiskt och sÄ kommer det att vara i framtiden. DÀrmed inte sagt att politiken Àr ointressant. TvÀrtom. Det behövs sund miljöpolitik med klokt utformade regleringar vad gÀller exempelvis miljöfarliga Àmnen och i vissa fall Àven positiva styrmedel för att skynda pÄ utvecklingen. Marknadsbaserade mekanismer som utslÀppsrÀtter Àr bra förutsatt att de införs inom tillrÀckligt stora omrÄden.

Viktigt Àr ocksÄ att miljöpolitiken utformas pÄ ett sÀtt som inte hotar konkurrens- och innovationskraft eller som tydligt binder oss till en viss teknik kortsiktigt och pÄ sÄ sÀtt riskerar att bromsa utvecklingen lÄngsiktigt. Det gÄr inte att nog betona vikten av satsningar pÄ forskning och utveckling. HÀr mÄste det privata och offentliga kroka arm.

Flyget har med sina cirka 2 procent av de globala koldioxidutslÀppen under mÄnga Är fÄtt klÀ skott i miljödebatten. UtslÀppen frÄn flyget behöver givetvis minskas. Samtidigt Àr flyget helt nödvÀndigt i den vÀrld vi lever, inte minst för ett litet handelsberoende land som vÄrt. Att lÀgga ned Bromma och att kraftigt minska flygtrafiken pÄ Arlanda vore som att stÀnga Sverige. Att bÄda flygplatserna fungerar bra Àr av stort nationellt intresse. Det handlar i mÄnga fall om företags möjlighet att verka med bas i Sverige.

Jacob Wallenberg, styrelseordförande, Investor och vice ordförande, SAS
Maria Rankka, vd, Stockholms handelskammare


LÀs debattartikeln pÄ Di Debatt "HÄll MP borta frÄn flyget"