Kritiken mot Bromma visar pÄ djup oförstÄelse

Ola Kjellbergs artikel i Dagens SamhÀlle den 17 oktober om Bromma flygplats avslöjar en djup okunnighet om nÀstintill allt som har med BrommafrÄgan att göra.
Kjellberg vÀgrar förstÄ Trafikverkets övertydliga budskap om att det inte gÄr att flytta över trafiken frÄn Bromma till Arlanda. BÄde Bromma och Arlanda Àr nÀra kapacitetstaket i högtrafiktid. Och det gÀller inte bara utrymmet i terminalerna utan ocksÄ i luftrum och pÄ landningsbanor. Dessutom rÄder inte Swedavia över de sÄ kallade slottiderna, det vill sÀga start- och landningstider.
Ett flygbolag som tilldelats en slot behÄller den sÄ lÀnge den utnyttjas. SÄ det gÄr inte att knuffa KLM eller SAS till en sÀmre tid för att ge plats för Blekingeflyg. De flesta som flyger till och frÄn Bromma gör det antingen i jobbet eller som veckopendlare frÄn andra delar av Sverige, 90 procent av resorna Àr arbetsrelaterade. De vill flyga morgon och kvÀll, inte mitt pÄ dagen eller mitt i natten.
Flera av de smĂ„ flygplatserna som nu blir av med Brommaflyget kommer att fĂ„ stora ekonomiska svĂ„righeter Ă€ven om de fortfarande har en och annan flight till Arlanda. NĂ„gra av dessa, som TrollhĂ€ttan, Kalmar, VĂ€xjö och Ăngelholm, har det redan idag ekonomiskt mycket svĂ„rt. Det finns en grĂ€ns för hur lĂ€nge dessa flygplatser kan ges konstgjord andning av allt mer ekonomiskt trĂ€ngda kommuner. Utan Brommaflyget Ă€r risken för nedlĂ€ggning stor.
Det enda som Kjellberg har rÀtt i Àr att det inte Àr nÄgra 24 000 jobb som hotas. Det Àr lÄngt mÄnga fler Àn sÄ. VÄr berÀkning grundar sig pÄ vetenskapliga metoder som kvantifierar flygplatsers betydelse för regional tillvÀxt (RUT-3 modellen), som bland annat anvÀnts av Handelshögskolan i Jönköping. De 24 000 jobben Àr en uppskattning i underkant. Stockholms Handelskammares rapport redovisar enbart de direkta effekterna av en nedlagd flygplats. Utöver dessa finns det mÄnga företag och verksamheter som inte ligger i flygplatsernas direkta upptagningsomrÄden som Àr helt beroende av att kunna ta sig till Stockholm via just Bromma. En stÀngning av den för nÀringslivet sÄ vÀrdefulla flygplatsen fÄr dÀrför betydligt mer lÄngtgÄende konsekvenser Àn de som vi har rÀknat med.
Kjellberg riktar kritik mot att Handelskammaren i vÄr rapport inte uppmÀrksammar Arlanda Express och med den möjligheten att snabbt kunna ta sig till Arlanda. Ola Kjellberg har uppenbarligen inte lÀst eller förstÄtt Handelskammarens rapport. Arlanda Express Àr ett alldeles strÄlande fÀrdmedel  till Arlanda. Men nu handlar det hÀr om Bromma flygplats och ingenting annat. Alla större statliga och regionala utredningar som gjorts den senaste tjugoÄrsperioden har visat att Stockholmsregionen behöver tvÄ flygplatser. Att i det sammanhanget föreslÄ nedlÀggning av en av flygplatserna Àr ansvarslöst.
Kjellbergs resonemang Àr felaktigt och blottlÀgger en djup oförstÄelse för hur viktig flygtillgÀngligheten Àr för jobb och företagande. Att lÀgga ned flygplatser i ett perifert land som Sverige, med Europas lÀngsta avstÄnd mellan landsÀndarna, Àr dÀrför ett direkt hot mot jobben.
Daniella WaldfogelÂ
NĂ€ringspolitisk expert Stockholms Handelskammare
(Denna debattartikel var publicerad pĂ„ Dagens SamhĂ€lles debattsida 2014-10-20)Â