LÀr av Norges misstag  skippa flygskatten

Flyget Àr redan mycket hÄrt beskattat och det finns ingenting som tyder pÄ att en flygskatt skulle ge nÄgra betydande positiva effekter för klimatet. Den möjliga utslÀppsminskningen Àr 0,2 procent av Sveriges totala utslÀpp vilket Àr lika mycket som vÀgtrafiken slÀpper ut pÄ tvÄ dygn.
Flygbranschen Àr redan extremt hÄrt konkurrensutsatt med mycket smÄ marginaler och införs en flygskatt fÄr det förödande konsekvenser för tillgÀngligheten.
Med en flygskatt blir biljetterna betydligt dyrare. I förslaget som presenterades i november föreslÄs en avgift pÄ 430 kronor per resa för lÄnglinjer, en extremt hög avgift.
Om en flygskatt införs kommer Sverige att gÄ miste om mÄnga planerade linjer, bland annat direktflyg till tillvÀxtlÀnder österut som stÄr högt pÄ nÀringsminister Mikael Dambergs önskelista. Planerade linjer kommer i stÀllet att flyttas till andra nÀrliggande lÀnder vilket innebÀr att Sverige gÄr miste om den ökade tillgÀnglighet vi sÄ vÀl behöver.
Effekterna av en flygskatt har vi redan börjat se i Norge sedan den infördes för ett halvĂ„r sedan. I Norge kallas den Âpassageraravgift och innebĂ€r att resenĂ€rerna betalar en avgift pĂ„ nĂ€rmare 100 kronor inklusive moms per enkel resa som utgĂ„r frĂ„n en norsk flygplats.
Norwegian har redan beslutat att lÀgga ned flera inrikeslinjer i Norge som inte lÀngre Àr lönsamma efter att flygskatten infördes. Detta Àr ett tydligt bevis pÄ att en flygskatt slÄr extra hÄrt mot regionala flygplatser och inrikesflyget.
Alla som jobbar inom flyget arbetar intensivt för att branschen ska fÄ fram nya, mer miljövÀnliga brÀnslen som Àr bÄde enkla och billiga att producera. I vÀntan pÄ alternativa brÀnslen Àr det betydligt mer effektivt att ha incitament för att satsa pÄ till exempel ny teknik och moderna flygplan  Àn att införa en flygskatt.
Nya flygplan drar betydligt mindre brÀnsle och slÀpper ut betydligt fÀrre miljöfarliga Àmnen Àn gamla flygplan.
Flera lÀnder som har infört flygskatt har snabbt dragit tillbaka den. Sverige ska inte göra om samma misstag. Konsekvenserna kan bli allvarliga.
Införs en flygskatt blir biljetterna dyrare. Detta genererar i sin tur minskad efterfrÄgan vilket leder till att olönsamma linjer lÀggs ned. UtslÀppen blir inte lÀgre för att flyglinjer flyttas frÄn Sverige till andra lÀnder eller andra marknader.
I en rapport som Norwegian har tagit fram sĂ„ pĂ„visas att antalet utlĂ€ndska besökare som reser till Sverige med Norwegian genererar hela 6,5 miljarder kronor i ökad omsĂ€ttning per Ă„r och att 13 000 nya jobb skapas. Och omvĂ€nt visar en rapport som Svenskt Flyg har tagit fram att en flygskatt innebĂ€r att antalet resenĂ€rer minskar med 1Â1,5 miljoner vilket sin tur leder till att nĂ€rmare 10 000 jobb försvinner.
Politiker pratar mycket om hur viktig turistnÀringen Àr för Sverige och att vi vill ha Ànnu fler besökare. Men man tÀnker inte pÄ hur alla dessa turister ska komma till Sverige. Det Àr inte bara svenska resenÀrer och exportindustrin som har glÀdje av direktflyg till lÀnder som USA utan i allra högsta grad Àven svenskt nÀringsliv.
NÀringsminister Mikael Damberg vill ha fler direktflyg till och frÄn Sverige  vilket skulle gynna bÄde besöksnÀring och landet som helhet. HÄller regeringens politik ihop? En flygskatt fÄr helt motsatt effekt i form av bÄde minskad turism och minskad ekonomisk tillvÀxt.
I Sverige Àr bra flygförbindelser avgörande eftersom vÄrt land Àr avlÄngt med stora avstÄnd. Bra flygförbindelser Àr sÀrskilt viktigt för de som bor i mindre orter lÄngt bort dÀr det inte finns nÄgra alternativ till flyg. Konsekvenserna av en ny flygskatt blir att linjer lÀggs ned och att antalet avgÄngar minskar. Detta riskerar att slÄ extremt hÄrt mot Sveriges nÀringsliv i allmÀnhet och Norrlands turistnÀring i synnerhet.
Flyget Àr redan hÄrt beskattat och att dÄ införa ytterligare en skatt bidrar varken till minskad miljöpÄverkan eller till Sveriges vÀlfÀrd.
Fredrik Sand, nÀringspolitisk expert, Stockholms Handelskammare
Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef, Norwegian Air Shuttle
Debattartikeln publicerades pÄ Aftonbladet "LÀr av Norges misstag  skippa flygskatten"