Stockholms Handelskammare - LĂ€r av Norges misstag – skippa flygskatten

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / LĂ€r av Norges misstag – skippa flygskatten
Infrastruktur

LĂ€r av Norges misstag – skippa flygskatten

Publicerad 3 januari 2017 09:13 Uppdaterad 19 juni 2017 02:28
I slutet av förra Äret presenterades en utredning om hur en flygskatt ska införas i syfte att minska flygets pÄverkan pÄ miljön.

Flyget Àr redan mycket hÄrt beskattat och det finns ingenting som tyder pÄ att en flygskatt skulle ge nÄgra betydande positiva effekter för klimatet. Den möjliga utslÀppsminskningen Àr 0,2 procent av Sveriges totala utslÀpp vilket Àr lika mycket som vÀgtrafiken slÀpper ut pÄ tvÄ dygn.

Flygbranschen Àr redan extremt hÄrt konkurrensutsatt med mycket smÄ marginaler och införs en flygskatt fÄr det förödande konsekvenser för tillgÀngligheten.

Med en flygskatt blir biljetterna betydligt dyrare. I förslaget som presenterades i november föreslÄs en avgift pÄ 430 kronor per resa för lÄnglinjer, en extremt hög avgift.

Om en flygskatt införs kommer Sverige att gÄ miste om mÄnga planerade linjer, bland annat direktflyg till tillvÀxtlÀnder österut som stÄr högt pÄ nÀringsminister Mikael Dambergs önskelista. Planerade linjer kommer i stÀllet att flyttas till andra nÀrliggande lÀnder vilket innebÀr att Sverige gÄr miste om den ökade tillgÀnglighet vi sÄ vÀl behöver.

Effekterna av en flygskatt har vi redan börjat se i Norge sedan den infördes för ett halvĂ„r sedan. I Norge kallas den ”passageraravgift” och innebĂ€r att resenĂ€rerna betalar en avgift pĂ„ nĂ€rmare 100 kronor inklusive moms per enkel resa som utgĂ„r frĂ„n en norsk flygplats.

Norwegian har redan beslutat att lÀgga ned flera inrikeslinjer i Norge som inte lÀngre Àr lönsamma efter att flygskatten infördes. Detta Àr ett tydligt bevis pÄ att en flygskatt slÄr extra hÄrt mot regionala flygplatser och inrikesflyget.

Alla som jobbar inom flyget arbetar intensivt för att branschen ska fĂ„ fram nya, mer miljövĂ€nliga brĂ€nslen som Ă€r bĂ„de enkla och billiga att producera. I vĂ€ntan pĂ„ alternativa brĂ€nslen Ă€r det betydligt mer effektivt att ha incitament för att satsa pĂ„ till exempel ny teknik och moderna flygplan – Ă€n att införa en flygskatt.

Nya flygplan drar betydligt mindre brÀnsle och slÀpper ut betydligt fÀrre miljöfarliga Àmnen Àn gamla flygplan.

Flera lÀnder som har infört flygskatt har snabbt dragit tillbaka den. Sverige ska inte göra om samma misstag. Konsekvenserna kan bli allvarliga.

Införs en flygskatt blir biljetterna dyrare. Detta genererar i sin tur minskad efterfrÄgan vilket leder till att olönsamma linjer lÀggs ned. UtslÀppen blir inte lÀgre för att flyglinjer flyttas frÄn Sverige till andra lÀnder eller andra marknader.

I en rapport som Norwegian har tagit fram sĂ„ pĂ„visas att antalet utlĂ€ndska besökare som reser till Sverige med Norwegian genererar hela 6,5 miljarder kronor i ökad omsĂ€ttning per Ă„r och att 13 000 nya jobb skapas. Och omvĂ€nt visar en rapport som Svenskt Flyg har tagit fram att en flygskatt innebĂ€r att antalet resenĂ€rer minskar med 1–1,5 miljoner vilket sin tur leder till att nĂ€rmare 10 000 jobb försvinner.

Politiker pratar mycket om hur viktig turistnÀringen Àr för Sverige och att vi vill ha Ànnu fler besökare. Men man tÀnker inte pÄ hur alla dessa turister ska komma till Sverige. Det Àr inte bara svenska resenÀrer och exportindustrin som har glÀdje av direktflyg till lÀnder som USA utan i allra högsta grad Àven svenskt nÀringsliv.

NĂ€ringsminister Mikael Damberg vill ha fler direktflyg till och frĂ„n Sverige – vilket skulle gynna bĂ„de besöksnĂ€ring och landet som helhet. HĂ„ller regeringens politik ihop? En flygskatt fĂ„r helt motsatt effekt i form av bĂ„de minskad turism och minskad ekonomisk tillvĂ€xt.

I Sverige Àr bra flygförbindelser avgörande eftersom vÄrt land Àr avlÄngt med stora avstÄnd. Bra flygförbindelser Àr sÀrskilt viktigt för de som bor i mindre orter lÄngt bort dÀr det inte finns nÄgra alternativ till flyg. Konsekvenserna av en ny flygskatt blir att linjer lÀggs ned och att antalet avgÄngar minskar. Detta riskerar att slÄ extremt hÄrt mot Sveriges nÀringsliv i allmÀnhet och Norrlands turistnÀring i synnerhet.

Flyget Àr redan hÄrt beskattat och att dÄ införa ytterligare en skatt bidrar varken till minskad miljöpÄverkan eller till Sveriges vÀlfÀrd.

Fredrik Sand, nÀringspolitisk expert, Stockholms Handelskammare

Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef, Norwegian Air Shuttle


Debattartikeln publicerades pĂ„ Aftonbladet "LĂ€r av Norges misstag – skippa flygskatten"