Stockholms Handelskammare - "Made in" het lapp i EU

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Företagsklimat / "Made in" het lapp i EU
Företagsklimat

"Made in" het lapp i EU

Publicerad 7 februari 2011 03:18 Uppdaterad 19 juni 2017 02:29
EU kan vara pÄ vÀg att införa obligatorisk ursprungsmÀrkning pÄ varor frÄn lÀnder utanför unionen. Detta Àr unken nyprotektionism och onödiga handelshinder, sÀger kritiker till förslaget. Medborgarna mÄste fÄ sÄ mycket information som möjligt för att kunna göra medvetna inköp och utöva konsumentmakt, kontrar anhÀngarna.
Om de nya reglerna antas sĂ„ mĂ„ste ursprungsland (”Made in”) anges pĂ„ en lĂ„ng rad varor, som till exempel textilier, skor, medicin och till och med smĂ„prylar som skruvar och muttrar. Kravet gĂ€ller inte för produkter frĂ„n Turkiet, Norge, Island eller Liechtenstein. 

Enligt Stockholms handelskammare, som anser att ursprungsmĂ€rkningen gĂ„r stick i stĂ€v med EU:s uttalade ambition att minska pĂ„ byrĂ„krati och onödiga handelsregleringar, sĂ„ handlar varumĂ€rkning i grunden om ett slags nationalism, om att ”made in” ett land skulle vara finare Ă€n ”made in” ett annat. 

En av anledningarna till att vissa EU-lÀnder vill införa nya mÀrkningsregler just nu handlar om klÀder: allt mer av det vi har pÄ oss kommer frÄn Asien. 

–NĂ€r Italien exporterade sin design till en spirande medelklass i Asien, samtidigt som asiaterna sjĂ€lva mest tillverkade billiga t-shirts, sĂ„ var tanken pĂ„ frihandel utan protektionism god. Men nĂ€r det nu börjar komma klĂ€der frĂ„n Asien som Ă€r lika snygga som det italienska snittet, ja dĂ„ blir italienarna rĂ€dda för konkurrensen, dĂ„ vill de ha ”Made in Italy” för att flirta med konsumenter som pĂ„ gammal instinkt tror att italienskt Ă€r bĂ€ttre Ă€n kinesiskt, sĂ€ger Stockholms handelskammares vd Maria Rankka till SvD NĂ€ringsliv. 

Vad som Àr Made in Italy Àr inte heller helt klart. Ta en vanlig, blÄ skjorta: den kan vara designad i Europa medan tyget kommer frÄn ett land i Asien. Den sys ihop i ett helt annat asiatiskt land, den blÄ fÀrgen kommer frÄn Indien, knapparna frÄn Latinamerika. Vilken lapp sÀtter man i kragen? 

–VarumĂ€rkningen ”Made in Italy” i det lĂ€get Ă€r att förvirra och förvilla kunden, sĂ€ger Maria Rankka. 

Tillsammans med andra nÀringslivsorganisationer frÄn Sverige och 14 andra EU-lÀnder har handelskammaren skrivit brev till sina respektive regeringar för att stoppa lagen, som redan antagits av EU-parlamentet men fortfarande mÄste godkÀnnas av de 27 regeringarna. 

Flera regeringar, som Sveriges, Àr emot mer varumÀrkning. Handelsminister Ewa Björling skriver i sitt svar till organisationerna att EU kan fÄ problem med WTO-regler, att handelspartner kan uppfatta draget som att EU bygger upp murar mot deras varor och att de globala produktions- och leveranskedjorna kan göra ursprungsmÀrkningen missvisande för konsumenten. 

Konsumentens rĂ€tt Ă€r dock det argument som anhĂ€ngare av lagen – och inte nödvĂ€ndigtvis frĂ„n den italienska textilindustrin – lĂ€gger fram som försvar för den nya lagen. 

–Producenterna ska inte sitta och trycka pĂ„ en massa information som konsumenten inte fĂ„r veta, sĂ€ger EU-parlamentarikern Marita Ulvskog (S), som röstade för förslaget nĂ€r det gick igenom parlamentet. 

Enligt sympatisörerna ska mÀrkningen förhindra falsk ursprungsmÀrkning, ge konsumenterna bÀttre information och ocksÄ förbÀttra konkurrenskraften för lÀnder i tredje vÀrlden som konsumenterna kan vilja stödja. 

Köparen kan vilja veta var en vara kommer ifrÄn för att kunna ta reda pÄ mer om förhÄllanden i produktionen, som till exempel arbetsvillkor och miljöpÄverkan, och utöva konsumentkraft mot produkter med obehaglig bakgrund. 

–Idag har redan ett antal av EU:s största handelspartner till exempel USA, Kanada, Kina och Japan infört krav pĂ„ obligatorisk ursprungsmĂ€rkning. Det Ă€r inget nytt, det Ă€r inget konstigt och att hindra de europeiska konsumenterna frĂ„n samma möjlighet ser vi ingen anledning till, skrev Marita Ulvskog tillsammans med partikollegan Olle Ludvigsson (S) pĂ„ nĂ€ttidningen Europaportalen i vintras. 

Förslaget om ursprungsmĂ€rkning fick övervĂ€ldigande stöd nĂ€r parlamentet röstade – 549 röster mot 44. I texten föreslĂ„s ett system dĂ€r deltillverkning i flera olika lĂ€nder ska kunna rĂ€knas i procent pĂ„ den fĂ€rdiga varan. Det land som gjort mest fĂ„r lappen. 

PÄ sÄ vis undviker man scenarier som att exempelvis ett svenskt glasföretag bestÀller skÄlar frÄn Kina, sÀtter lite dekor pÄ skÄlen och sedan gör ansprÄk pÄ Made in Sweden-lapp. 

Maria Rankka
VD, Stockholms Handelskammare
DEBATTARTIKEL PUBLICERAD I SVENSKA DAGBLADET DEN 7 FEBRUARI 2011