Företagsklimat
OPS nödvÀndigt för Stockholm
Publicerad 4 september 2012 15:53 Uppdaterad 19 juni 2017 14:29
Debatt I Europa och runt om i vĂ€rlden har OPS, offentlig privat samverkan blivit allt vanligare för att möjliggöra och genomföra stora och för samhĂ€llet viktiga investeringar. Men i Sverige har det varit trögt i portgĂ„ngen hittills. ÂPrivata aktörer mĂ„ste bli bĂ€ttre pĂ„ att beskriva hur modellen fungerar och pĂ„ vilket sĂ€tt den kan addera mervĂ€rde för medborgarnaÂ, menar Johan Karlström, vd och koncernchef Skanska, Maria Rankka, vd Stockholms handelskammare och Christer Jansson, vd FastighetsĂ€garna Stockholm.
Stockholmsegionen vĂ€xer och har förutsĂ€ttningar att bli en av Europas mest attraktiva storstadsregioner. För att vi ska klara de utmaningar som detta innebĂ€r behöver vi se mer av samverkan mellan nĂ€ringslivet, staten, landstinget och regionens kommuner. PĂ„ ett omrĂ„de Ă€r detta sĂ€rskilt tydligt: investeringarna i utbyggd kollektivtrafik och annan infrastruktur. DĂ€rför Ă€r det mycket bra att nu ocksĂ„ statsministern lyfter behovet av att öka sĂ„dana satsningar. I det paket som nu aviseras för stockholmsregionen bör möjligheterna att anvĂ€nda utvecklade lösningar för alternativ finansiering ingĂ„. Â
Under nĂ€stan tvĂ„ decennier har det förts diskussioner i Sverige om att pröva den form av samverkan som kallas OPS, offentlig privat samverkan. Det Ă€r en upphandlingsform som rĂ€tt anvĂ€nd har flera fördelar:Â
Med OPS tar det offentliga en lÀgre ekonomisk risk, entreprenören tar hela ansvaret för förseningar och oförutsedda underhÄllskostnader. Brukaravgifter kan betala hela investeringen, skattebetalarna behöver inte belastas.
OPS skapar förutsĂ€ttningar för att frĂ€mja nytĂ€nkande och innovationer. Investeringar finansierade med OPS ger oftast mer kostnadseffektiva lösningar.Â
Ett OPS-projekt sÀtter fokus pÄ att varje part ska göra det som den Àr bÀst pÄ och ger ocksÄ incitament för ett lÄngsiktigt tÀnkande dÄ den aktör som Ätar sig att sköta drift och underhÄll Àr angelÀgen om att finna effektiva och hÄllbara lösningar redan frÄn byggstart.
Fördelarna har uppmÀrksammats internationellt och runt om i vÀrlden kan vi se hur man tillÀmpar olika former av OPS-modeller för att finansiera angelÀgna samhÀllsprojekt. Under 2011 avslutades OPS-affÀrer i tio EU-lÀnder, det största antalet, nÀrmare 30 stycken, i Storbritannien. NÄgra exempel under senare Är Àr höghastighetstÄg i Frankrike, motorvÀgar i Italien och Tyskland, fotbollstadion i Nice och fÀngelser i Belgien. I Sverige har det gÄtt lÄngsammare. Det frÀmsta OPS-projektet i Sverige Àr Nya Karolinska i Solna, ett av Europas största och grönaste sjukhus. Projektet Àr ett exempel pÄ en svensk modell dÀr offentliga och privata aktörer genom samverkan kan skapa lÄngsiktigt större nytta för medborgarna Àn traditionella lösningar.
Förklaringen till att Sverige varit lĂ„ngsammare i den utveckling vi ser i stora delar av vĂ€rlden Ă€r mĂ„nga. Politikerna har haft ett nĂ„got kameralt sĂ€tt att se pĂ„ lĂ„ngsiktiga investeringar. Samtidigt mĂ„ste privata aktörer bli bĂ€ttre pĂ„ att beskriva hur modellen fungerar och pĂ„ vilket sĂ€tt den kan addera mervĂ€rde för medborgarna.Â
Vi Ă€r övertygade om att OPS-lösningar Ă€r nödvĂ€ndiga parallellt med traditionell upphandling om Stockholm ska klara sina framtida utmaningar vad det gĂ€ller infrastrukturen. Men det finns inte bara en modell för OPS. TvĂ€rtom bör varje projekt skrĂ€ddarsys utifrĂ„n de aktuella förutsĂ€ttningarna, nĂ€r det gĂ€ller formerna för finansiering, byggande och framtida drift och underhĂ„ll. Det stĂ€ller krav pĂ„ att alla vi som i dag Ă€r verksamma nĂ€r det gĂ€ller Stockholms utveckling Ă€r kreativa och samverkar. Â
Ett sĂ€tt att börja Ă€r att se över alla regionala infrastrukturprojekt för kollektivtrafik och vĂ€gar som det finns planer pĂ„ men dĂ€r det saknas finansiering. Vilka av dessa skulle kunna genomföras som OPS? Ett sĂ„dant projekt Ă€r den sĂ„ kallade Saltsjötunneln dĂ€r en ny tunnelbanelinje frĂ„n KungstrĂ€dgĂ„rden till Nacka under sjĂ€lva Saltsjön sammanlĂ€ggs med en vĂ€gtunnel mellan Nacka och Ropsten. PreliminĂ€ra berĂ€kningar visar att projektet skulle kunna finansieras med brukaravgifter vilket innebĂ€r att skattebetalarna inte behöver ta nĂ„gon ekonomisk risk och att bilavgifterna dessutom kommer att subventionera bygget av tunnelbanedelen.Â
Vi tror det Àr viktigt att Stockholm har modet att prova nya vÀgar  att som Sveriges tillvÀxtmotor vÄga tÀnka annorlunda. Det Àr hög tid att bryta Ärtionden av traditionell rollfördelning i samhÀllsbyggandet och att skapa nya och innovativa former för samarbete som tar oss lÀngre och skapar mervÀrde för medborgarna.
JOHAN KARLSTRĂM, MARIA RANKKA, CHRISTER JANSSON
Under nĂ€stan tvĂ„ decennier har det förts diskussioner i Sverige om att pröva den form av samverkan som kallas OPS, offentlig privat samverkan. Det Ă€r en upphandlingsform som rĂ€tt anvĂ€nd har flera fördelar:Â
Med OPS tar det offentliga en lÀgre ekonomisk risk, entreprenören tar hela ansvaret för förseningar och oförutsedda underhÄllskostnader. Brukaravgifter kan betala hela investeringen, skattebetalarna behöver inte belastas.
OPS skapar förutsĂ€ttningar för att frĂ€mja nytĂ€nkande och innovationer. Investeringar finansierade med OPS ger oftast mer kostnadseffektiva lösningar.Â
Ett OPS-projekt sÀtter fokus pÄ att varje part ska göra det som den Àr bÀst pÄ och ger ocksÄ incitament för ett lÄngsiktigt tÀnkande dÄ den aktör som Ätar sig att sköta drift och underhÄll Àr angelÀgen om att finna effektiva och hÄllbara lösningar redan frÄn byggstart.
Fördelarna har uppmÀrksammats internationellt och runt om i vÀrlden kan vi se hur man tillÀmpar olika former av OPS-modeller för att finansiera angelÀgna samhÀllsprojekt. Under 2011 avslutades OPS-affÀrer i tio EU-lÀnder, det största antalet, nÀrmare 30 stycken, i Storbritannien. NÄgra exempel under senare Är Àr höghastighetstÄg i Frankrike, motorvÀgar i Italien och Tyskland, fotbollstadion i Nice och fÀngelser i Belgien. I Sverige har det gÄtt lÄngsammare. Det frÀmsta OPS-projektet i Sverige Àr Nya Karolinska i Solna, ett av Europas största och grönaste sjukhus. Projektet Àr ett exempel pÄ en svensk modell dÀr offentliga och privata aktörer genom samverkan kan skapa lÄngsiktigt större nytta för medborgarna Àn traditionella lösningar.
Förklaringen till att Sverige varit lĂ„ngsammare i den utveckling vi ser i stora delar av vĂ€rlden Ă€r mĂ„nga. Politikerna har haft ett nĂ„got kameralt sĂ€tt att se pĂ„ lĂ„ngsiktiga investeringar. Samtidigt mĂ„ste privata aktörer bli bĂ€ttre pĂ„ att beskriva hur modellen fungerar och pĂ„ vilket sĂ€tt den kan addera mervĂ€rde för medborgarna.Â
Vi Ă€r övertygade om att OPS-lösningar Ă€r nödvĂ€ndiga parallellt med traditionell upphandling om Stockholm ska klara sina framtida utmaningar vad det gĂ€ller infrastrukturen. Men det finns inte bara en modell för OPS. TvĂ€rtom bör varje projekt skrĂ€ddarsys utifrĂ„n de aktuella förutsĂ€ttningarna, nĂ€r det gĂ€ller formerna för finansiering, byggande och framtida drift och underhĂ„ll. Det stĂ€ller krav pĂ„ att alla vi som i dag Ă€r verksamma nĂ€r det gĂ€ller Stockholms utveckling Ă€r kreativa och samverkar. Â
Ett sĂ€tt att börja Ă€r att se över alla regionala infrastrukturprojekt för kollektivtrafik och vĂ€gar som det finns planer pĂ„ men dĂ€r det saknas finansiering. Vilka av dessa skulle kunna genomföras som OPS? Ett sĂ„dant projekt Ă€r den sĂ„ kallade Saltsjötunneln dĂ€r en ny tunnelbanelinje frĂ„n KungstrĂ€dgĂ„rden till Nacka under sjĂ€lva Saltsjön sammanlĂ€ggs med en vĂ€gtunnel mellan Nacka och Ropsten. PreliminĂ€ra berĂ€kningar visar att projektet skulle kunna finansieras med brukaravgifter vilket innebĂ€r att skattebetalarna inte behöver ta nĂ„gon ekonomisk risk och att bilavgifterna dessutom kommer att subventionera bygget av tunnelbanedelen.Â
Vi tror det Àr viktigt att Stockholm har modet att prova nya vÀgar  att som Sveriges tillvÀxtmotor vÄga tÀnka annorlunda. Det Àr hög tid att bryta Ärtionden av traditionell rollfördelning i samhÀllsbyggandet och att skapa nya och innovativa former för samarbete som tar oss lÀngre och skapar mervÀrde för medborgarna.
JOHAN KARLSTRĂM, MARIA RANKKA, CHRISTER JANSSON
DENNA DEBATTARTIKEL VAR INFĂRD DEN 22 AUGUSTI I DAGENS INDUSTRI, SAMT I BYGGINDUSTRIN DEN 4 SEPTEMBER 2012