Stockholms Handelskammare - Pröva nya sÀtt att betala banan till Oslo

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / Pröva nya sÀtt att betala banan till Oslo
Infrastruktur

Pröva nya sÀtt att betala banan till Oslo

Publicerad 24 mars 2017 09:16 Uppdaterad 19 juni 2017 02:28
Sverige stÄr inför stora utmaningar för att klara de jÀrnvÀgsinvesteringar som mÄste göras. Dagens brister Àr uppenbara för resenÀrerna men konsekvenserna för företag som Àr beroende av fungerande transporter Àr pÄ mÄnga sÀtt Ànnu allvarligare.

Ska vi komma till rĂ€tta med problemen mĂ„ste vi slĂ€ppa in fler aktörer. Och vi kan inte enbart fokusera pĂ„ kostnader – intĂ€kter Ă€r minst lika viktigt. Varje dag utan att vi kommer till rĂ€tta med bristerna innebĂ€r uteblivna intĂ€kter pĂ„ grund minskad konkurrenskraft, sĂ€mre möjligheter att rekrytera rĂ€tt personal och att fĂ„ ut produkter pĂ„ marknaden.

Mot bakgrund av det Ă€r förslaget i utredningen om möjlighet till privat finansiering av infrastruktur, som nyligen presenterades, ett litet steg i rĂ€tt riktning. Privat finansiering av infrastruktur Ă€r inte nytt. Det har prövats bĂ„de pĂ„ Öresundsbron och Arlandabanan, tvĂ„ extremt viktiga infrastrukturprojekt för Sverige som blev av tack vare privat finansiering.

TyvÀrr handlar debatten alltför ofta bara om upplÄningsvillkor eller i bÀsta fall livscykelkostnader. Minst lika viktigt Àr att nÀringslivet kan hitta nyttor och intÀktsmöjligheter utanför statens budget och att se till att viktiga investeringar inte skjuts pÄ framtiden.

Vi företrÀder företag i strÄket mellan Stockholm och Oslo. Vi verkar i tvÄ av Europas snabbast vÀxande stÀder och i Sveriges kanske befolkningsrikaste korridor med nÀstan 3,5 miljoner mÀnniskor. Vi ser hur nÀringslivet i Oslo och Stockholm Àr sammanlÀnkat och vi ser tillvÀxtmöjligheterna som skulle skapas om vi fick fungerande förbindelser.

I dag reser 1,4 miljoner mÀnniskor mellan Arlanda och Gardermoen varje Är. För mÄnga lÀngs strÄket gÄr det fortare att ta bilen Àn tÄget. AvstÄndet mellan Stockholm och Oslo Àr jÀmförbart med Stockholm och Göteborg. DÄ Àr det inte rimligt att det tar tvÄ timmar lÀngre att Äka tÄg till Oslo Àn till Göteborg frÄn Stockholm. Dessutom bor det betydligt fler mÀnniskor i strÄket.

En stor del av infrastrukturen finns redan. De lĂ€nkar som saknas kan fĂ€rdigstĂ€llas för cirka 50 miljarder kronor. Och tidigare utredningar har pekat ut att strĂ€ckan Oslo–Stockholm har unika förutsĂ€ttningar.

Att den har potential att inte bara vara samhÀllsekonomiskt lönsam utan kanske till och med företagsekonomisk lönsam. Har vi rÄd att inte undersöka det? LÄt byggföretag, fastighetsaktörer, tÄgoperatörer och investerare tillsammans titta pÄ vad som Àr möjligt. DÄ kan vi pÄ allvar Ästadkomma mer Àn vi gör i dag.

Maria Rankka, vd, Stockholms Handelskammare
Lars-KĂ„re Legernes, managing director, Oslo Chamber of Commerce
Jenny Emerén, vd, Handelskammaren MÀlardalen
Frida Johansson, vd, Handelskammaren VĂ€rmland


Debattartikeln Fyra handelskamrar: Pröva nya sÀtt att betala banan till Oslo publicerades i DiDigital.