Stockholms Handelskammare - "Regeringens duttande med digitaliseringen duger inte"

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Utbildning & Innovation / "Regeringens duttande med digitaliseringen duger inte"
Utbildning & Innovation

"Regeringens duttande med digitaliseringen duger inte"

Publicerad 7 juni 2017 09:03 Uppdaterad 19 juni 2017 02:28
Nyligen presenterade bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson regeringens digitaliseringsstrategi. Dess resonemang om framtiden och Sveriges position Àr i sig kloka, men lider tyvÀrr brist pÄ konkreta ÄtgÀrder och tidsplan.

Just digitaliseringsomrÄdet Àr extra fruktbart nÀr det gÀller reformer, eftersom det finns en rad ÄtgÀrder som kan genomföras till ingen eller lÄg kostnad. Ett positivt exempel pÄ detta, som ocksÄ lyfts fram i strategin, Àr att regeringen allt mer tydligt bekÀmpar digital protektionism och arbetar för att inkludera reglering av dataflöden i frihandelsavtal.

För att skapa underlag för verkliga reformer bör Justitie-, Utbildnings eller Finansdepartementet ha centrala roller, förutom NÀringsdepartementet. Som det ser ut i dag begrÀnsas rÄdet av att inte ha ett tillrÀckligt starkt mandat.

Stockholms Handelskammare har identifierat ett antal konkreta förslag, som tillsammans skulle göra Sverige Ànnu bÀttre rustat för den digitaliserade ekonomin. Vi har valt ut dem pÄ basis av att alla kan bli verklighet eller Ätminstone pÄbörjas innan innevarande mandatperiod Àr slut, och skulle ta tillbaka en del position som Sverige tappat de senaste Ären:

  • SĂ€kerheten för företagare nĂ€r det gĂ€ller digital information Ă€r i dag alltför svag. BĂ„de Brottsförebyggande rĂ„det och Riksrevisionen har pĂ„pekat att polis och Ă„klagares kompetens behöver höjas, med förslag till förbĂ€ttringar. Förslaget om en uppdaterad och utvidgad lag om företagshemligheter bör trĂ€da i kraft snarast.
  • BetĂ€nkandet om ett sĂ„ kallat ”blĂ„ljusnĂ€t”, alltsĂ„ ett separat kommunikationsnĂ€t för statliga myndigheter, bör inte bli verklighet. I stĂ€llet för en dyr, ineffektiv och mindre sĂ€ker lösning kan staten vid behov anvĂ€nda sig av alla de befintliga kommersiella nĂ€t som finns via en sĂ„ kallad virtuell operatör. Det skapar flexibilitet för staten och trĂ€nger inte undan tjĂ€nster för medborgare.
    FörutsÀttningar för företagande med öppna data bör skapas. HÀr ligger flera andra lÀnder före. Men civilminister Ardalan Shekarabi har visat engagemang i frÄgan, som borde vara ett utmÀrkt omrÄde för samarbete mellan statsrÄden Eriksson och Shekarabi som tillsammans kan övertyga övriga departement om de stora samhÀllsekonomiska vinsterna med till exempel borttagande av avgifter pÄ geodata.
  • Sverige behöver en samlad politisk ansats för att hantera delningsekonomin. Skriv direktiv till en utredning som tar ett stort grepp kring delningsekonomins effekter pĂ„ skatter och arbetsmarknad.
    I dag finns inte lÀngre nÄgon svensk datavetenskaplig institution pÄ topp 100-listan av vÀrldens frÀmsta enligt den sÄ kallade Shanghai-rankningen. Utse en institution som ska bli vÀrldsledande, till exempel pÄ KTH, gÀrna i samarbete med ett utlÀndskt toppuniversitet.
  • HĂ€lso- och sjukvĂ„rden Ă€r en av de sektorer som just nu pĂ„verkas allra mest av digitaliseringen. Smarta tjĂ€nster kan samtidigt förbĂ€ttra tillgĂ€ngligheten till vĂ„rd, spara skattepengar och utgöra en svensk exportbransch. En förverkligad Reepaluutredning skulle förutom försĂ€mrat utbud och valfrihet ocksĂ„ lĂ€gga en vĂ„t filt över den pĂ„gĂ„ende digitaliseringen av sjukvĂ„rden.

Till sist nÄgot om digitalisering av den offentliga sektorns tjÀnster till medborgarna. Den Àr inte att betrakta som en reform i sig utan en helt naturlig del av effektiviseringsarbetet för offentlig sektor. Men det Àr tydligt att Sverige halkat efter: enligt EU-kommissionens genomgÄng ligger Sverige endast pÄ Ättonde plats i EU nÀr det gÀller det offentligas tjÀnster till medborgare, efter till exempel Portugal. Samtidigt har vi en av EU:s allra mest uppkopplade företag och medborgare, vilket bör skapa mycket goda förutsÀttningar för att snabbt klÀttra pÄ listan över EU:s mest digitaliserade offentliga sektorer.

Strategier, rÄd och samverkansorganisationer fyller sÀkert en funktion i Regeringskansliet. Men nu Àr det dags för regeringens kÀrnuppgift: förberedelse och genomförande av tidsatta reformer.

Fredrik Sand

Fredrik Torehammar

NĂ€ringspolitiska experter Stockholms Handelskammare


Debattartikeln publicerades pÄ ComputerSweden "Regerings duttande med digitaliseringen duger inte"


Kontaktperson

Fredrik Torehammar NĂ€ringspolitisk expert 08-555 100 06