Stockholms Handelskammare - SÄ kan bostadskrisen lösas

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter BostÀder / SÄ kan bostadskrisen lösas
BostÀder

SÄ kan bostadskrisen lösas

Publicerad 12 juni 2014 07:43 Uppdaterad 19 juni 2017 02:29
För att öka rörligheten pÄ bostadsmarknaden bör reavinstbeskattningen av villor och bostadsrÀtter sÀnkas och hyresregleringen mÄste reformeras, skriver Bokriskommittén idag pÄ SvD:s BrÀnnpunkt i samband med att de presenterar sin slutrapport.

Krisen pÄ bostadsmarknaden Àr djup. Bostadsköerna Àr lÄnga, ungdomar kommer inte in pÄ marknaden. MÄnga mÀnniskor kan inte förverkliga sina framtidsplaner. Segregationen tilltar. SysselsÀttning och tillvÀxt drabbas. Bostadskrisen skadar dÀrför hela Sverige.

Men krisen gĂ„r att övervinna. BokriskommittĂ©n lĂ€gger i dag fram förslag som medför att nya bostĂ€der byggs, att mĂ„nga nya jobb skapas och att tillvĂ€xten ökar, att bostadsköerna krymper, att statsfinanserna stĂ€rks – samt att den enskilde fĂ„r lĂ€ttare att finna bostad.

Bokriskommittén tillsattes i höstas av FastighetsÀgarna Sverige samt Handelskamrarna i Sydsverige, VÀstsverige och Stockholm. VÄr uppgift har varit att undersöka hur bostadsbristen kan minskas och bostadsmarknaden fÄs att fungera bÀttre. I dag presenterar vi vÄr rapport.

VÀgen till en vÀl fungerande bostadsmarknad gÄr lÀngs tvÄ spÄr: Rörligheten pÄ den befintliga bostadsmarknaden mÄste ökas och byggandet av nya bostÀder mÄste ta fart.

• Att ”bara” lĂ€gga förslag som ökar byggandet rĂ€cker inte. En stor del av problemen pĂ„ bostadsmarknaden beror pĂ„ att det befintliga bostadsbestĂ„ndet utnyttjas ineffektivt, att rörligheten Ă€r dĂ„lig och att flyttkedjor blockeras. Vi föreslĂ„r en reformering av hyresregleringen tillsammans med förĂ€ndringar i skattesystemet som gör det billigare att flytta. Det ökar rörligheten.

• Att ”bara” föreslĂ„ omreglering av hyressĂ€ttningssystemet och ge drivkrafter för ökad rörlighet rĂ€cker inte heller. I omrĂ„den med bostadsbrist skulle hyrorna riskera att drivas upp alltför snabbt och skapa sociala problem. Vi föreslĂ„r dĂ€rför en rad förenklingar av planprocessen. Det skyndar pĂ„ byggandet.

Att detta sker samtidigt Àr centralt. I alltför hög grad har bostadspolitiken beslutats i separata stuprör, dÀr förslag lÀggs och ÄtgÀrder genomförs utan hÀnsyn till helheten. Vi vill ÄterupprÀtta helhetssynen.

DĂ„ mĂ„ste ocksĂ„ hyresregleringen reformeras. Regleringen syftar till att ge betalningssvaga hushĂ„ll tilltrĂ€de till bostadsmarknaden och att minska risken för segregation. Den har misslyckats. Skillnader i inkomster mellan boende i hyresrĂ€tt Ă€r inte mindre Ă€n bland bostadsrĂ€ttsĂ€gare. Segregeringen utifrĂ„n hĂ€rkomst Ă€r större inom hyresrĂ€ttsbestĂ„ndet Ă€n inom bostadsrĂ€ttsbestĂ„ndet – antagligen för att det krĂ€vs sĂ€rskilda kontakter för att fixa ett hyreskontrakt i innerstaden.

Men regleringen av hyrorna kan inte avskaffas helt och hÄllet. Det skulle ge för snabba hyresstegringar. En reformering bör ske i en takt som Àr socialt godtagbar.

VÄra förslag Àr ansvarsfulla och politiskt genomförbara. HyresgÀsternas besittningsrÀtt vÀrnas. Skyddet mot oseriösa hyresvÀrdar skÀrps. Anpassningen av hyrorna sker stegvis, med i de flesta fall maximala höjningar pÄ fem procent om Äret. Efter nÄgra Är fÄr Sverige dÄ en hyressÀttning som inte lÀngre skapar inlÄsningseffekter. NÀr bostadsbyggandet samtidigt ökar blir det lÀttare att hitta bostad.

Även med en gradvis anpassning finns dock risken att nĂ„gra kommer i klĂ€m. Vi föreslĂ„r dĂ€rför ett tillfĂ€lligt bostadsbidrag – finansierat av en tillfĂ€llig förmögenhetsskatt pĂ„ Ă€ldre fastigheter – för att skydda hushĂ„ll med svag ekonomi.

Vi vill att boendet i vĂ„rt land blir mindre segregerat Ă€n i dag. VĂ„ra förslag om reformering av hyresregleringen och ökad rörlighet bidrar till det. Vi vill ocksĂ„ se ett nĂ€rmare samarbete mellan kommuner och bostadsbolag. Bolagen mĂ„ste vara beredda att reservera en viss andel bostĂ€der för kommunal förmedling – slumpvis utspridda i olika omrĂ„den. Vi Ă€r emot ”social housing” dĂ€r utsatta hushĂ„ll samlas i sĂ€rskilda omrĂ„den – vilket tyvĂ€rr har blivit fallet med dagens system.

OcksÄ den höga reavinstbeskattningen vid försÀljning av villor och bostadsrÀtter bromsar rörligheten pÄ bostadsmarknaden. DÀrför bör skatten sÀnkas, liksom skatten pÄ uppskov. SÀnkningen bör finansieras med en ny, lÄg och effektivt utformad fastighetsskatt. Pantbrevsskatt och lagfartsavgift bör sÀnkas.

Samtidigt bör bostadsbyggandet stimuleras genom att kommunernas planering snabbas upp och blir mindre byrĂ„kratisk. HĂ€r har regeringen lagt en rad bra förslag – men vi tycker att ambitionsnivĂ„n borde vara Ă€nnu högre. Vi vill inskrĂ€nka kommunernas anvĂ€ndning av planmonopolet.

LÄsningarna i bostadspolitiken skapar stora samhÀllsekonomiska problem. De kan lösas genom en klok helhetspolitik, dÀr hyresregleringen, vissa skatter och kommunernas plan- och tillstÄndsprocesser reformeras samtidigt. Det förutsÀtter en bred politisk överenskommelse, som strÀcker sig över flera mandatperioder.

VÄra reformförslag Àr en rimlig avvÀgning mellan bibehÄllen trygghet och ökad effektivitet pÄ hyresbostadsmarknaden. Svenska politiker har flera gÄnger tidigare visat att de kan samla sig till viktiga beslut nÀr det verkligen behövs. Nu Àr det dags igen!

Bokriskommitténs ledamöter:

TOR BORG, chefekonom, SBAB

KLAS EKLUND, seniorekonom, SEB (ordförande)

ULRIKA FRANCKE, vd, Tyréns

BJÖRN HASSELGREN, tekn dr, KTH (sekreterare)

HANS LIND, professor i fastighetsekonomi, KTH

SONNY MODIG, bostadsutredare och debattör

BARBRO WICKMAN-PARAK, f d vice Riksbankschef

OLLE ZETTERBERG, vd, Stockholm Business Region


Ledamöterna representerar sig sjÀlva; varken vÄra uppdragsgivare eller vÄra arbetsgivare delar nödvÀndigtvis alla vÄra analyser och slutsatser.


LÀnk till artikeln pÄ SvD hÀr