Stockholms Handelskammare - ”SkĂ€rpta invandringsregler hĂ„rt slag mot svenska företag”

PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistikinsamling, för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt samt anpassa vÄra tjÀnster och marknadsföring. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Utbildning & Innovation / ”SkĂ€rpta invandringsregler hĂ„rt slag mot svenska företag”
Utbildning & Innovation

”SkĂ€rpta invandringsregler hĂ„rt slag mot svenska företag”

Publicerad 9 november 2016 14:36 Uppdaterad 19 juni 2017 14:28
Flera arbetskraftsinvandrare har det senaste Äret utvisats pÄ grund av bagatellartade misstag. Dessutom har skÀrpningen av utlÀnningslagen medfört en förskjutning bort frÄn lagens arbetskraftsfrÀmjande syfte. Detta hindrar en nödvÀndig kompetensinvandring, skriver företrÀdare för företag och organisationer i DN Debatt.

Under Äret har en rad fall uppmÀrksammats dÀr arbetskraftsinvandrare frÄn tredje land har utvisats pÄ grund av bagatellartade misstag av tidigare eller nuvarande arbetsgivare. Förfarandet innebÀr inte bara personliga tragedier för de individer som utvisats, utan ocksÄ ett allvarligt hinder för vÄra företag som Àr beroende av en vÀl fungerande arbetskraftsinvandring för att bedriva verksamhet i Sverige, och ett hÄrt slag mot Sverige som talang- och kompetensattraherande nation.

I en genomgÄng av 450 utvisningsÀrenden har oberoende Centrum för rÀttvisa visat att grunderna för utvisning kan fördelas pÄ tre typfall:

  • Mer eller mindre bagatellartade avvikelser frĂ„n de anstĂ€llningsvillkor som Migrationsverket krĂ€ver, i regel oavsiktliga och kompenserade av arbetsgivaren i efterhand.
  • AnstĂ€llningen har inte annonserats pĂ„ ett enligt Migrationsverket korrekt sĂ€tt.
  • TillstĂ„nd har inte förlĂ€ngts dĂ„ förlĂ€ngningsansökan inte anses ha kommit i tid, eller andra formkrav inte har uppfyllts.

År 2014 infördes ett antal skĂ€rpningar i utlĂ€nningslagen, i syfte att komma till rĂ€tta med förekommande oegentligheter kopplat till arbetskraftsinvandringen. En för den viktiga kompetensinvandringen mycket olycklig förĂ€ndring som gjordes i Ă„terkallelsebestĂ€mmelsen, var att arbetstillstĂ„nd ska avslĂ„s ifall förutsĂ€ttningarna inte Ă€r uppfyllda. Detta innebar inte bara en skĂ€rpning utan ocksĂ„ en politisk förskjutning bort frĂ„n lagens arbetskraftsfrĂ€mjande syfte.

Men Àven med hÀnsyn tagen till denna Àndrade ÄterkallelsebestÀmmelse har alltsÄ beslut om utvisning fattats utan rÀttslig grund. Inga skÀlighetsbedömningar görs, och nÄgon helhetshÀnsyn tas inte heller.

Dessutom utgör flera andra delar av tillÀmpningen av reglerna för arbetskraftsinvandring allvarliga hinder för effektiv kompetensinvandring i strid med lagens intentioner:

  • Fortsatt lĂ„nga handlĂ€ggningstider av arbetstillstĂ„nd, och krĂ„ngliga administrativa processer, bĂ„de för nya ansökningar och förlĂ€ngningsansökningar.
  • Nya krav pĂ„ att inbetalningar för pensions-, sjuk-, olycksfalls- och livförsĂ€kringar görs frĂ„n dag ett, vilket sĂ€rskilt drabbar koncernintern arbetskraft. För att kunna göra dessa inbetalningar krĂ€vs ett samordningsnummer frĂ„n Skatteverket. Skatteverket ger dock endast ut dessa nummer för tidsbestĂ€mda perioder pĂ„ 6-12 mĂ„nader, och numera endast nĂ€r individen ska pĂ„föras skatt. DĂ„ arbetskraften som regel Ă€r verksam i projekt som kan vara bĂ„de lĂ€ngre och inte frĂ„n början tidsbestĂ€mda, blir det i praktiken stopp. NĂ„gon kontakt mellan Migrationsverket och Skatteverket för att komma tillrĂ€tta med dilemmat finns inte.
  • Kravet pĂ„ 42 mĂ„naders vistelse i Sverige under en 48-mĂ„nadersperiod för koncernintern arbetskraft innebĂ€r i praktiken att man efter fyra Ă„r inte har möjlighet att arbeta vidare i Sverige. Det enda alternativet Ă€r att söka permanent uppehĂ„llstillstĂ„nd vilket man inte beviljas om man inte uppnĂ„tt 42 mĂ„naders vistelse. För dem som önskar söka permanent uppehĂ„llstillstĂ„nd Ă€r problemet att de ofta har inlett sin fyraĂ„rsperiod med ett antal kortare vistelser vilket leder till att de fĂ„r avslag trots att de erbjudits permanent arbete i Sverige.
  • Otydlighet kring hur lĂ€nge de som utvisats, eller inte beviljats förlĂ€ngning, behöver vĂ€nta pĂ„ att söka tillstĂ„nd pĂ„ nytt.

Baserat pÄ dessa förhÄllanden, begÀr vi svar pÄ följande frÄgor av de för migrationspolitiken ansvariga:

1. PĂ„ vilket sĂ€tt ligger myndighetstillĂ€mpningen i linje med arbetskraftsinvandringslagens syfte, att – pĂ„ seriösa och kontrollerade villkor – frĂ€mja talangtillförsel till branscher och sektorer med brist pĂ„ arbetskraft?

2. Givet arbetskraftsinvandringsregleringens frÀmjande syfte, varför saknar Migrationsverket en servicefunktion som underlÀttar för framförallt mindre och medelstora företag att undvika att göra de misstag som man nu straffar deras invandrade medarbetare för?

3. Varför tas inga skÀlighets- eller proportionalitetshÀnsyn i frÄga om den effekt besluten har pÄ de individer som drabbas?

4. Vilka insatser görs för att synkronisera myndigheter, sÄsom Migrationsverket och Skatteverket, sÄ att tillÀmpningen fungerar för den mycket viktiga koncerninterna arbetskraftsinvandringen?

5. Hur kan vi vara sÀkra pÄ att den nu pÄgÄende utredningen om arbetskraftsinvandringen verkar för att skÀlighetsbedömningar ska ingÄ i uppdraget?

FrÄgorna riktas medvetet brett till regeringen, Migrationsverket och den sÀrskilde utredare som nu utreder lagstiftningen. Det vi begÀr Àr kort och gott ett tydligt ledarskap och ett klart ansvarstagande för den kompetensinvandring vi och Sverige sÄ vÀl behöver.

Glenn Arnesen, vd IFS Scandinavia

Ulrik Bengtsson, vd Betsson

Nils Bildt, ordförande Teleopti

Jacob De Geer, vd och grundare Izettle

Sergio de Brito, vd Sogeti Sverige

Daniel Ek och Martin Lorentzon, grundare Spotify

Henrik Eskilsson, grundare och vd Tobii

Anne-Marie Fransson, förbundsdirektör IT&Telekomföretagen

Carl-Johan Hamilton, vvd Ants, ordförande IT&Telekomföretagens IT-kompetensrÄd

Anders Hamnes, vd Oneflow

Anna-Karin Hatt, vd Almega

Oscar Hedlund, vd Comparo

Per Helin, grundare och vvd Publit

Magnus Höij, vd Svenska Teknik&Designföretagen

Martin Jacobson, vd och grundare Supertext

Johan Johansson, vd 3

Per Johanson, vd Tieto

Axel Kling, vd Snow Software

Lars Kry, vd Sigma IT Consulting

Frederic Laziou, vd Tacton Systems

Carina Lindfelt, avdelningschef arbetsmarknad, Svenskt NĂ€ringsliv

Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, grundare Truecaller

Erik MatsgÄrd, vd Wemore

GĂŒnther MĂ„rder, vd Företagarna

Dinesh Nayar, vd och grundare Fyndiq

Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare

Lena-Liisa Tengblad, vd Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet

Carl Tivelius, medgrundare Ferrologic

Henrik TjÀrnström, vd Unibet Group

Leendert H. Venema, vd Capgemini Nordics

Monica von Schmalensee, vd White Arkitekter

Fredrik Wester, grundare och vd Paradox Interaktive

Fredrik Wetterhall, grundare och vd Optolexia

Klas WÄhlberg, förbundsdirektör Teknikföretagen


LĂ€s hela debattartikeln pĂ„ DN Debatt "”SkĂ€rpta invandringsregler hĂ„rt slag mot svenska företag”"