Stockholms Handelskammare - LT: "Utan Förbifart Stockholm kommer maten ta slut"

PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistikinsamling, för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt samt anpassa vÄra tjÀnster och marknadsföring. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / LT: "Utan Förbifart Stockholm kommer maten ta slut"
Infrastruktur

LT: "Utan Förbifart Stockholm kommer maten ta slut"

Publicerad 10 oktober 2014 09:59 Uppdaterad 19 juni 2017 14:29
Över 10 000 lastbilar rullar in i Stockholm varje dag. Med mat, klĂ€der, mediciner och byggmaterial. Men det Ă€r inte sjĂ€lvklart, skriver Maria Rankka med flera i en debattartikel i LĂ€nstidningen SödertĂ€lje i dag.
VÀgkapaciteten Àr inte utbyggd för denna tunga trafik. Om den överfulla Essingeleden av nÄgon anledning skulle stÀngas av tar det bara nÄgon dag innan maten tar slut och soporna börjar staplas pÄ gatan. Det skulle bli kaos. För i dag finns det ingen alternativ vÀg att köra.

Det genomförs 27,9 miljoner varutransporter i Sverige varje Är. Det transporteras 281 miljoner ton gods i 2,4 miljarder kilometer med hjÀlp av 60 000 lastbilar. Det rullar över 10 000 lastbilar in i Stockholm varje dag. Om Essingeleden av nÄgon anledning skulle stÀngas av skulle det bara ta nÄgon dag innan alla byggen i Stockholm stoppas, matförsörjningen blir kritisk och sopor staplas pÄ gatan.

VÄra förare Àgnar mÄnga stressiga timmar i Stockholmstrafiken. En stor del av deras arbetstid gÄr Ät till att sitta i kö. Det blir allt svÄrare och dyrare att leverera stockholmarnas mat, klÀder och andra konsumtionsvaror till butikerna. Coop har sitt centrallager i Bro nordvÀst om Stockholm. För att leverera till butiker i Söderort vÀljer de att köra runt MÀlaren i stÀllet för att köa pÄ Essingeleden. Det kostar tid och koldioxidutslÀpp.

Stockholm Àr en av Europas snabbast vÀxande stÀder. För varje Är blir vi ungefÀr 35 000 fler. Regionen vÀxer med tvÄ fullsatta SL-bussar varje dag. Det Àr mÀnniskor som inte bara ska bo och transportera sig. De ska ocksÄ Àta, handla förnödenheter och bli av med sina sopor. Allt mÄste transporteras. Ju mer staden förtÀtas och nya bostÀder byggs, ju fler varor ska fram till butikerna och ju mer ska transporteras ut ur staden till sopanlÀggningar och Ätervinningscentraler. Oavsett hur godset har transporteras till och frÄn Stockholm mÄste alltid den sista delen av resan ske pÄ lastbil.

TĂ€nk er ett scenario dĂ€r Essingeleden har fĂ„tt sprickbildningar och mĂ„ste stĂ€ngas av. Det skulle innebĂ€ra att byggmaterial inte kommer fram och att anlĂ€ggningsarbeten och byggen stoppas. Men det fĂ„r ocksĂ„ svĂ„ra konsekvenser för vĂ„rd och omsorg. Äldreomsorgen fĂ„r problem med livsmedelsförsörjningen efter bara nĂ„gra dagar, soporna staplas pĂ„ gatorna eftersom sopĂ„karna inte kan Ă„ka varken in eller ut frĂ„n Stockholm, flygtrafiken stĂ€lls in.

Med Essingeleden avstÀngd tar det inte mÄnga dagar innan medicinen Àr slut pÄ sjukhusen. Det dröjer inte heller lÀnge innan vÄra företag fÄr stoppa sin produktion pÄ grund av brist pÄ insatsvaror och svÄrigheter att leverera till kunderna.

Vi har bara sett början pÄ problemen. VÀgnÀtet i Stockholmsregionen har, med nÄgra fÄ undantag, inte byggts ut sedan början av 1970-talet. Framför allt har det inte tillkommit nÄgra nya vÀgar mellan norra och södra delen av regionen. Sedan 1970 har Stockholms lÀns befolkning ökat med 700 000 personer. Fram till 2030 berÀknas regionen öka med ytterligare 600 000 personer.

Essingeleden, som byggdes för att klara en trafik pÄ 80 000 fordon per dygn, har i dag 165 000 fordon per dygn. Stockholms trafiksystem Àr nu mycket nÀra sitt kapacitetstak. PÄ Essingeleden Àr detta redan ett faktum.

Förbifarten kommer att avlasta Essingeleden och underlÀtta transporter mellan norr och söder. Men Förbifarten kommer ocksÄ att avlasta infarterna. DÀrför Àr den viktig för att underlÀtta transporter till och frÄn innerstaden.

S och MP har nu enats om att skjuta upp bygget av Förbifarten. Det innebÀr att det blir allt svÄrare att leverera varor till butiker och restauranger. Allt fler verksamheter kommer att tvingas bort frÄn Stockholm. Om inte bygget kommer igÄng sÄ fort som möjligt blir sÄrbarheten och trafikinfarkten ett allt större hot mot regionen och dess befolkning.

Kjell Cronvall, ordförande Stockholms Nyttotrafikkommitté
Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare
Torbjörn Heierson, regionchef Sveriges Åkeriföretag ABC
Johan Ekman, Sveriges Bussföretag
Staffan Ternby, Stockholms Handelskammare SödertÀlje och Nykvarn