Stockholms Handelskammare - Nätverk Kommunikation & Försäljning

På denna webbplats använder vi cookies för statistikinsamling, för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt samt anpassa våra tjänster och marknadsföring. För mer information om hur vi använder cookies på våra webbplatser, vänligen se vår policy för cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du vår policy för cookies.

Evenemang / Nätverk Kommunikation & Försäljning
okt162019

Nätverk Kommunikation & Försäljning

16 oktober
12.00-14.00
Brunnsgatan 2, Stockholms Handelskammare
Nätverksträff
Det här affärsnätverket är mötesplatsen för dig som vill diskutera frågor inom kommunikation och försäljning.

Tema: Försäljning och kundnöjdhet

Nöjda kunder ökar inte lojaliteten eller lönsamheten 

Det här har även Svenskt Kvalitetsindex konstaterat. Sedan årsskiftet har man tagit bort kopplingen mellan nöjdhet, lojalitet och lönsamhet. 

Det här leder till frågor som:

  • Varf√∂r¬†√§r kunder lojala?
  • H√§nger lojalitet och l√∂nsamhet verkligen samman?
  • N√§r vet vi att en kund √§r n√∂jd?¬†

Vi säljer på samma sätt som för 50 år sedan

√Ąmnet f√∂rs√§ljning har kanske aldrig tidigare varit s√• aktuellt och omdiskuterat som nu. Efterfr√•gan p√• s√§ljare √§r stor. Samtidigt har kundernas k√∂pbeteende radikalt f√∂r√§ndrats, b√•de inom B2C och B2B. Trots det ser f√∂retagens f√∂rs√§ljningsarbete fortfarande i stort sett likadant ut som det har gjort de senaste femtio √•ren. Hur¬†kan vi utveckla ett h√•llbart s√§tt att f√∂rh√•lla oss till f√∂rs√§ljning, service och kommunikation?

Värderingar och leverantörens beteende styr lojaliteten

Forskning från bland annat Harvard Business School och EIPM visar på tydliga förändringar i köpbeteenden, såväl hos konsumenter som professionella inköpare på stora företag och organisationer. 

Ur kundernas perspektiv är lojalitet inte längre en självklarhet. Större medvetenhet om klimat, miljö och värderingar styr i allt högre grad. Hur lojal kunden kommer att vara påverkas mer av leverantörens beteende, attityder och värderingar. Att kunna se sig själv som en ansvarstagande leverantör kommer att vara avgörande för framgångsrik försäljning. 

Vad innebär cirkulär försäljning?   

I cirkulära affärsmodeller skapas affärer av säljare och köpare tillsammans. Hur påverkar kundernas förändrade köpbeteenden företagets försäljningsarbete? Vad bygger lojalitet när nöjdhet inte längre är relevant? 

Denna workshop kommer att handla om:

  • F√∂r√§ndrade k√∂pbeteenden
  • Kundn√∂jdhet √∂kar inte l√∂nsamheten
  • Kundlojalitet ingen sj√§lvklarhet
  • Cirkul√§r f√∂rs√§ljning ‚Äď strategiskt, taktiskt, operativt¬†

Joakim Harping på Affärsakademien har lång erfarenhet av en rad branscher inom tjänstesektorn som resor, restaurang, hotell, och media. Han har undervisat på bland annat IHM och Medieinstitutet inom kundförvaltning, kundvård, CRM, försäljning, KAM, förhandling, inköp och ledarskap samt har skrivit flera böcker om framgångsrik försäljning.


På våra nätverksträffar river vi väggarna mellan avdelningarna, tänker tvärfunktionellt och analyserar trender ur olika perspektiv som globalisering, urbanisering, digitalisering och automatisering. Vi bjuder in intressanta föreläsare, tipsar varandra om spaningar, delar med oss av kunskaper och utbyter erfarenheter. För all försäljning börjar som bekant med kommunikation.

Vill du delta, skicka en intresseanmälan till Maria Lindberg Howard för mer information och anmälan.


16 oktober
12.00-14.00
Brunnsgatan 2, Stockholms Handelskammare


Kontaktperson: Maria Lindberg Howard
E-post: maria@beep.se

Sista anmälningsdag: 14 oktober
Lägg till i kalender