Stockholms Handelskammare - NÀtverk Kommunikation & FörsÀljning

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Evenemang / NÀtverk Kommunikation & FörsÀljning
okt162019

NÀtverk Kommunikation & FörsÀljning

16 oktober
12.00-14.00
Brunnsgatan 2, Stockholms Handelskammare
NÀtverkstrÀff
Det hÀr affÀrsnÀtverket Àr mötesplatsen för dig som vill diskutera frÄgor inom kommunikation och försÀljning.

Tema: FörsÀljning och kundnöjdhet

Nöjda kunder ökar inte lojaliteten eller lönsamheten 

Det hÀr har Àven Svenskt Kvalitetsindex konstaterat. Sedan Ärsskiftet har man tagit bort kopplingen mellan nöjdhet, lojalitet och lönsamhet. 

Det hÀr leder till frÄgor som:

  • Varför Àr kunder lojala?
  • HĂ€nger lojalitet och lönsamhet verkligen samman?
  • NĂ€r vet vi att en kund Ă€r nöjd? 

Vi sÀljer pÄ samma sÀtt som för 50 Är sedan

Ämnet försĂ€ljning har kanske aldrig tidigare varit sĂ„ aktuellt och omdiskuterat som nu. EfterfrĂ„gan pĂ„ sĂ€ljare Ă€r stor. Samtidigt har kundernas köpbeteende radikalt förĂ€ndrats, bĂ„de inom B2C och B2B. Trots det ser företagens försĂ€ljningsarbete fortfarande i stort sett likadant ut som det har gjort de senaste femtio Ă„ren. Hur kan vi utveckla ett hĂ„llbart sĂ€tt att förhĂ„lla oss till försĂ€ljning, service och kommunikation?

VÀrderingar och leverantörens beteende styr lojaliteten

Forskning frÄn bland annat Harvard Business School och EIPM visar pÄ tydliga förÀndringar i köpbeteenden, sÄvÀl hos konsumenter som professionella inköpare pÄ stora företag och organisationer. 

Ur kundernas perspektiv Àr lojalitet inte lÀngre en sjÀlvklarhet. Större medvetenhet om klimat, miljö och vÀrderingar styr i allt högre grad. Hur lojal kunden kommer att vara pÄverkas mer av leverantörens beteende, attityder och vÀrderingar. Att kunna se sig sjÀlv som en ansvarstagande leverantör kommer att vara avgörande för framgÄngsrik försÀljning. 

Vad innebÀr cirkulÀr försÀljning?   

I cirkulÀra affÀrsmodeller skapas affÀrer av sÀljare och köpare tillsammans. Hur pÄverkar kundernas förÀndrade köpbeteenden företagets försÀljningsarbete? Vad bygger lojalitet nÀr nöjdhet inte lÀngre Àr relevant? 

Denna workshop kommer att handla om:

  • FörĂ€ndrade köpbeteenden
  • Kundnöjdhet ökar inte lönsamheten
  • Kundlojalitet ingen sjĂ€lvklarhet
  • CirkulĂ€r försĂ€ljning – strategiskt, taktiskt, operativt 

Joakim Harping pÄ AffÀrsakademien har lÄng erfarenhet av en rad branscher inom tjÀnstesektorn som resor, restaurang, hotell, och media. Han har undervisat pÄ bland annat IHM och Medieinstitutet inom kundförvaltning, kundvÄrd, CRM, försÀljning, KAM, förhandling, inköp och ledarskap samt har skrivit flera böcker om framgÄngsrik försÀljning.


PÄ vÄra nÀtverkstrÀffar river vi vÀggarna mellan avdelningarna, tÀnker tvÀrfunktionellt och analyserar trender ur olika perspektiv som globalisering, urbanisering, digitalisering och automatisering. Vi bjuder in intressanta förelÀsare, tipsar varandra om spaningar, delar med oss av kunskaper och utbyter erfarenheter. För all försÀljning börjar som bekant med kommunikation.

Vill du delta, skicka en intresseanmÀlan till Maria Lindberg Howard för mer information och anmÀlan.


LÀs mer om nÀtverket Kommunikation & FörsÀljning

16 oktober
12.00-14.00
Brunnsgatan 2, Stockholms Handelskammare


Kontaktperson: Maria Lindberg Howard
E-post: maria@beep.se

Sista anmÀlningsdag: 14 oktober
LĂ€gg till i kalender