Stockholms Handelskammare - Stockholm City – epicentrum för handelns nĂ€sta fas?

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Evenemang / Stockholm City – epicentrum för handelns nĂ€sta fas?
feb152019

Stockholm City – epicentrum för handelns nĂ€sta fas?

15 februari
08.15-09.30
Stockholms Handelskammare, Brunnsgatan 2, Stockholm
Lokalt
Detaljhandelns strukturomvandling pÄverkar allt fler butiker och handelsplatser. Större handelsplatser har dock en tydlig fördel och driver mycket av tillvÀxten i den fysiska handeln. Sveriges enskilt största handelsplats Àr Stockholm City, men varför backar handeln dÀr? Utgör Stockholm City ett epicentrum för nÀsta steg i detaljhandelsskiftet? Vem handlar egentligen i City och hur ser konsumenternas rörelsemönster i Stockholm ut?

Under 2017 stod e-handeln för nÀstan all tillvÀxt inom sÀllanköpsvaruhandeln om denna fördelas pÄ nÀthandel och fysiska butiker. Fram till 2025 spÄs tusentals butiker försvinna, vilket kommer att pÄverka köpcentrum, handelsomrÄden och stadskÀrnor i hela Sverige. Hur gÄr det för handeln i Stockholmsregionen och hur kan den komma att pÄverkas av den ökande e-handeln och nya konsumtionsmönster?

Digitaliseringen medför mÄnga nya möjligheter och under 2017 lanserades Telia Crowd Insights som syftar till att analysera rörelsemönster i samhÀllet baserat pÄ anonymiserade mobildata och pÄ sÄ sÀtt fÄ anvÀndbara insikter. Under 2019 lanserar HUI en ny digital tjÀnst, HUI Maps, som syftar till att koppla ihop detaljhandelsstatistik i ett kartbaserat verktyg. City i Samverkan har under lÄng tid arbetat med mÀtningar som Handelsindex och Upplevelseindex. Under seminariet vÀvs alla dessa mÀtningar samman och mynnar ut i en rad nya insikter och slutsatser samt en spÀnnande analys av Stockholm City.

City i Samverkan, Telia och HUI Research bjuder in till ett kostnadsfritt frukostseminarium den 15 februari 2019 pÄ Stockholms Handelskammare.

Program

08.00-08.15 Frukost
08.15-08.25 Inledning
08.25-08.45 Stockholmsregionen – hur ser handelsbalansen ut i lĂ€net?
08.45-09.00 Stockholm City – hur ser utvecklingen ut och vem handlar i City?
09.00-09.15 Sergels Torg – hur upplever besökarna platsen, hur ser flödena ut och vilken pĂ„verkan har ombyggnationerna?
09.15-09.30 Vidare analys, frÄgor och avslutning

Medverkande

Per Eriksson, VD, City i Samverkan

Marcus van Dijk, kommunikationsansvarig, City i Samverkan

Madeleine Körling, Business Developer Crowd Insights, Telia

Tobias Rönnberg, analytiker, HUI Research

Tid: fredag 15 februari 2019, kl. 08:00-09:30

Plats: Stockholms Handelskammare, Brunnsgatan 2

AnmÀlan: OSA. Senast 12 februari till lotta.hammar@cityisamverkan.se

Varmt vÀlkomna!

Om City i Samverkan

City i Samverkan Àr en ideell icke vinstdrivande medlemsorganisation. Medlemmar Àr Stockholms Stad, fastighetsÀgare, handeln samt enskilda företag och organisationer. VÄr mÄlsÀttning Àr en vacker, trygg, attraktiv och hÀndelserik citykÀrna, öppen för alla.

Om Telia och Crowd Insights

Behovet av att basera beslut pÄ tillförlitliga data har aldrig varit större Àn idag. Telia Crowd Insights analyserar rörelsemönster i samhÀllet baserat pÄ den information som Telias nÀtverk genererar varje dag och ger insikter kring hur grupper av mÀnniskor rör sig inom ett definierat omrÄde. Analyserna avser aldrig enskilda individers rörelsemönster utan rörelser av grupper. Ingen data som analyseras innehÄller personuppgifter utan Àr bÄde anonymiserad och aggregerad.

Om HUI och HUI Maps

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rÄdgivning inom handel, turism, konsumtion och samhÀllsekonomi till nÀringsliv och offentlig sektor. www.hui.se

HUI Maps Àr ett nytt digitalt och kartbaserat verktyg som erbjuder anvÀndare information och statistik avseende detaljhandelns alla butiker och geografiska fördelning.


Foto: Marcus van Dijk


15 februari
08.15-09.30
Stockholms Handelskammare, Brunnsgatan 2, Stockholm
Registrering: 08.00

Kostnadsfritt
(Evenemanget Àr kostnadsfritt men du behöver anmÀla dig.)


Sista anmÀlningsdag: 12 februari
LĂ€gg till i kalender