Stockholms Handelskammare - 20 ÄtgÀrder för bÀttre kollektivtrafik till huvudstadens attraktioner

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter BesöksnÀring & kultur / 20 ÄtgÀrder för bÀttre kollektivtrafik till huvudstadens attraktioner
BesöksnÀring & kultur

20 ÄtgÀrder för bÀttre kollektivtrafik till huvudstadens attraktioner

Publicerad 13 juni 2018 11:40 Uppdaterad 13 juni 2018 11:21
Köer och lÄnga vÀntetider i kollektivtrafiken pÄverkar kvaliteten pÄ besökarnas upplevelse av huvudstaden. BesöksmÄlen förlorar besökare och tappar intÀkter nÀr transporterna inte fungerar. DÀrför föreslÄr Stockholms Handelskammare 20 ÄtgÀrder för bÀttre fungerande kollektivtrafik till fyra olika besöksmÄl.

Stockholms Handelskammares förslag syftar till att förbÀttra tillgÀngligheten till Artipelag, Tallink Silja i VÀrtahamnen, DjurgÄrden och Magasin 9. Lotta Andersson, projektledare pÄ Stockholms Handelskammare, menar att kollektivtrafiken i dagslÀget gör att besöksmÄlen har svÄrt att nÄ sin fulla potential.

– Ett exempel vi tittat pĂ„ Ă€r konsthallen Artipelag pĂ„ VĂ€rmdö. FrĂ„n centrala stan tar man sig dit pĂ„ drygt 20 minuter om man Ă„ker bil, men med kollektivtrafik tar det i princip en timme. PĂ„ helgerna, nĂ€r behovet Ă€r som störst, gĂ„r bara tre turer. Det Ă€r klart det pĂ„verkar starkt negativt, sĂ€ger Lotta Andersson.

– Artipelag har tvingats ta beslut om att inte ha kvĂ€llsöppet pĂ„ restaurangen och intĂ€ktsmĂ€ssigt ger det ett bortfall pĂ„ mellan 40 000 och 50 000 kronor för varje kvĂ€ll. Med bĂ€ttre kollektivtrafik skulle besöksmĂ„let kunna vĂ€xa, sĂ€ger Lotta Andersson.

PÄ DjurgÄrden finns flera av Sveriges största attraktioner samlat, bland annat Gröna Lund, Skansen och Vasamuseet. TillgÀnglighetsproblemen till DjurgÄrden har successivt kommit smygande under ett sekel och i dagslÀget rÀcker kapaciteten pÄ spÄrvagn och buss inte till.

– DjurgĂ„rden Ă€r Skandinaviens största attraktion och besökarna kommer trots bristerna i kollektivtrafiken. Men för att DjurgĂ„rden ska kunna utvecklas ytterligare och pĂ„ ett hĂ„llbart sĂ€tt,  mĂ„ste kollektivtrafiken helst ligga steget före och inte försöka jaga ikapp. Vi tror att det Ă€r viktigt att sprida besöksströmmarna, över tid och över omrĂ„det. Det krĂ€ver en palett av Ă„tgĂ€rder i befintlig kollektivtrafik och vissa investeringar i den fysiska infrastrukturen, sĂ€ger Lotta Andersson.

Stockholms Handelskammares förslag för Artipelag:

  1. Direktbussar frÄn Stockholm C eller Slussen med möjlighet att komma snabbare frÄn city utan att besökarna ska behöva Äka via Gustavsberg.
  2. MÄnga fler turer pÄ helgerna och under sommaren.
  3. Att kommunikationerna till Artipelag med kollektivtrafik fÄr en ökad frekvens och ett antal nya rutter bÄde pÄ land och pÄ vattenvÀgarna.
  4. Att VÀrmdö kommun prioriterar enkla och smidiga transportsÀtt till en av kommunens största arbetsgivare.
  5. Kulturinitiativ Àr inte alltid permanenta. Det krÀvs en större flexibilitet i planeringen av rutter inom kollektivtrafiken samt att man hittar nya innovativa fÀrdsÀtt som gÄr att matcha med tillfÀlliga kulturinitiativ.

Stockholms Handelskammares förslag för Tallink Silja:

  1. Flytta den befintliga busshÄllplatsen nÀrmare terminalen.
  2. Gör transportstrÀckan frÄn terminalen till busshÄllplatsen mer tillgÀnglig, upplyst och trygg.
  3. Öka frekvensen pĂ„ bussavgĂ„ngarna för att tillgodose passagerarnas transportbehov.NĂ€r strax under tre tusen passagerare anlĂ€nder samtidigt Ă€r den nuvarande lösningen otillrĂ€cklig. Ett alternativ Ă€r att sĂ€tta in extra avgĂ„ngar som korrelerar med ankomst av fĂ€rja.
  4. FörbÀttra miljön lÀngs transportstrÀckan mellan terminal och tunnelbanehÄllplats med bÀttre skyltning, belysning, trygghet och tillgÀnglighet för alla, inklusive de med funktionsnedsÀttningar.
  5. Prioritera och planlÀgg en utbyggd reguljÀr vattenburen kollektivtrafik till VÀrtahamnen omedelbart, som ett komplement till övrig kollektivtrafik.
  6. Bygg Östlig förbindelse för att förbĂ€ttra landinfrastrukturen för Stockholms hamnar.

Stockholms Handelskammares förslag för DjurgÄrden:

  1. Utveckla DjurgÄrdsfÀrjan med fler turer och flexibla anlöp.
  2. Skynda pÄ planprocesserna för ytterligare en gÄng- och cykelbro till DjurgÄrden.
  3. ÅtgĂ€rda eventuella brister pĂ„ DjurgĂ„rdsbron för framtida behov.
  4. SÀtt in tÀtare bussturer som Àven trafikerar DjurgÄrden senare pÄ kvÀllen.
  5. SÀtt in tÀtare bussturer specifikt till museiparken för att underlÀtta för skolklasser och förskolegrupper.
  6. Permanenta försöket (som nu görs i Kista) med mindre, förarlösa elbussar pÄ DjurgÄrden, eller skapa annan form av eldriven skytteltrafik.
  7. Synliggör DjurgÄrden genom att skylta upp den nya spÄrvÀgslinjen med DjurgÄrdskÀnsla redan vid starten vid T-centralen.

Stockholms Handelskammares förslag för Magasin 9:

  1. FörlÀng strÀckningen för buss 1 med ytterligare en hÄllplats vid Magasin 9, nÀra pendelbÄten SjövÀgens hÄllplats pÄ Frihamnspiren.
  2. FörbÀttra belysningen och skapa tillgÀngliga trottoarer i omrÄdet för ökad sÀkerhet och framkomlighet.

Ladda ner och lĂ€s hela rapporten UnderlĂ€tta för besökarna – Nöjespendligen mĂ„ste bli bĂ€ttre


Kontaktperson

Lotta Andersson Projektledare 08-555 100 13