Stockholms Handelskammare - 350 000 nya bostÀder med utbyggd tunnelbana

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter BostÀder / 350 000 nya bostÀder med utbyggd tunnelbana
BostÀder

350 000 nya bostÀder med utbyggd tunnelbana

Publicerad 3 september 2013 11:32 Uppdaterad 19 juni 2017 02:29
- Tunnelbanan Àr blodomloppet och Stockholms mest effektiva transportmedel. En kraftfull utbyggnad av flera tunnelbanelinjer kan skapa möjligheter för 350 000 nya bostÀder, sÀger Anna WersÀll, infrastrukturexpert pÄ Stockholms Handelskammare.

Stockholmsregionens betydelse som Sveriges tillvÀxtmotor blir allt viktigare. NÀr befolkningen förvÀntas vÀxa med tvÄ SL-bussar varje dag fram till 2030 ökar behoven av investeringar i regionen.

De senaste fem Ären har Stockholms lÀns befolkning ökat med 164 400 invÄnare och regionen Àr den snabbast vÀxande i Europa. Detta Àr en historisk ökning som stÀller stora krav pÄ utbyggd infrastruktur, kollektivtrafik och ökat bostadsbyggande. En ny framtidsrapport frÄn Stockholms Handelskammare visar att en storskalig utbyggnad av tunnelbanan kan skapa 350 000 bostÀder.


Fakta om rapporten:

* Utbyggnad av tunnelbanan frÄn KungstrÀdgÄrden till Nacka. Gör det bland annat möjligt till omfattande kompletteringsbyggande i anslutning till Nacka centrum.
* Ges den nya linjen till Nacka en avgrening mot Gullmarsplan kan en av de tre gröna linjerna söderut i stÀllet bli blÄ med resultat att omfattande trafik kan flyttas frÄn grön till blÄ linje, vilket ökar möjligheterna att kraftigt öka bostadsbyggandet i Söderort.

* Bygg ut blÄ linjen frÄn Akalla, via BarkarbyfÀltet till Barkarby station. Genom att koppla ihop tunnelbanan till Kista med pendeltÄget kan Nordens största arbetsplatsomrÄde nÄs av betydligt fler kollektivtrafikresenÀrer.

* FörlÀng röda linjen frÄn Ropsten till Lidingö centrum. LÀgg ner Lidingöbanan.

* Bygg pĂ„ sikt lila linjen. Den skulle kunna strĂ€cka sig frĂ„n HagsĂ€tra till Älvsjö, Liljeholmen, Fridhemsplan, Hagastaden, Solna centrum, Arenastaden, Ulriksdal, Mörby centrum och vidare mot TĂ€by och Arninge.

* Denna robusta tunnelbaneutbyggnad kan ge cirka 350 000 nya bostÀder. Exempelvis söder om söder kan det skapas 100 000 bostÀder, 50 000 bostÀder i Nacka, Slagsta/Masmoberget 20 000 bostÀder, Barbarby 10 000 bostÀder, Lidingö 10 000 bostÀder och GÀrdet 8 000 bostÀder.