Stockholms Handelskammare - BesöksnĂ€ringen – förlorare i valrörelsen?

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter BesöksnĂ€ring & kultur / BesöksnĂ€ringen – förlorare i valrörelsen?
BesöksnÀring & kultur

BesöksnĂ€ringen – förlorare i valrörelsen?

Publicerad 26 september 2018 09:36 Uppdaterad 26 september 2018 09:36
BesöksnÀringens frÄgor har lyst med sin frÄnvaro i valrörelsen. Det var inte mÄnga löften till förbÀttringar för branschen som utlovades. Men hur avlÀser man valresultatet och vad kan vi förvÀnta oss? Handelskammaren arrangerade en speciallunch för att analysera valutgÄngens betydelse.

Inbjuden för att ta sig an den inte helt enkla uppgiften i ett val dÀr i stort sett samtliga partier i nÄgon form har utsett sig som vinnare, var Ingela Stenson som Àr Business Director pÄ United Minds och har lÄng erfarenhet av analys, kommunikation och PR. Hennes analys var att trots att svensk besöksnÀring slÄr rekord fick den nÀstan ingen plats alls i valtalen. NÀr besöksnÀringen trots allt nÀmnts har det i första hand rört sig om löften frÄn Alliansen kring gÄrdsförsÀljning.

Man har ocksÄ rent allmÀnt talat om att besöksnÀringen fungerar vÀl som integrationsmotor och pÄ lÀnsnivÄ har det funnits löften om att öppna upp SL:s reseplanerare Àven för de besöksmÄl som drivs av privata aktörer.

Socialdemokraterna gick Àven i valrörelsen ut och lovade en extra semestervecka. FrÄgan Àr om ett införande av en sÄdan kan gagna besöksnÀringen?

För lite skryt
Ingela reflekterade över att bristen pÄ engagemang frÄn politikernas sida kan bero pÄ att det finns för fÄ förebilder inom besöksnÀringen. Det skryts för lite helt enkelt.

Brist pĂ„ förebilder samt att det finns för fĂ„ karriĂ€rmöjligheter inom besöksnĂ€ringen Ă€r dĂ„liga tecken för branschen. Danmark Ă€r dĂ€remot ”top of mind” före Sverige nĂ€r det bland annat kommer till matturism. Vad kan vi lĂ€ra av dem?

Men det finns sĂ„ klart goda tecken. Restaurangerna i Sverige Ă€r öppna mer, vi har blivit bĂ€ttre pĂ„ att bygga destinationer, det svenska gastronomiska undret och ”fine dining” Ă€r pĂ„ Ă„tervĂ€xt.

Vi Àr kanske frÀmst i vÀrlden nÀr det gÀller Food Tech och innovationer och vi ser en uppgraderad snabbmat. Vi Àr dessutom lÄngt framme vad gÀller matdemokrati i Sverige. BÄde nÀringen och konsumenterna ser det som viktigt att maten bland annat produceras under schyssta villkor, ska kunna köpas till ett överkomligt pris och vara nÀringsrik. Den fÄr heller inte pÄverka miljön negativt.

– Till exempel amerikaner titulerar Sverige mĂ„nga gĂ„nger som ”The land of Gastronomy”. Det bör vi ta till oss.

Ingela kunde dock inte svara pÄ frÄgan om vilket politiskt block som skulle vara bÀst för besöksnÀringen de kommande Ären, kanske just dÀrför att de knappt uttalat sig i de hÀr frÄgorna före valet.

Moderaterna har föreslagit en höjd moms pĂ„ bland annat camping och restauranger, vilket inte Ă€r bra för branschen. Å andra sidan Ă€r allianspartierna positiva till gĂ„rdsförsĂ€ljning vilket skulle gynna mĂ„nga företag inom besöksnĂ€ringen.

– Ett drömlöfte frĂ„n samtliga politiker skulle ha varit att i framtiden ta smĂ„företagarnas problem pĂ„ allvar och att det pĂ„ riktigt sĂ€tts in Ă„tgĂ€rder för att skapa bĂ€ttre förutsĂ€ttningar som till exempel regelförenklingar, avslutade Ingela.


Kontaktperson

Lotta Andersson Projektledare 08-555 100 13