DÀrför behöver restiden mellan Stockholm och Oslo halveras

- Det Ă€r en kostnadseffektiv Ă„tgĂ€rd som knyter tvĂ„ dynamiska och innovativa tillvĂ€xtcentrum nĂ€rmare varandra. Det ligger dĂ€rför i bĂ„da lĂ€ndernas intresse att förverkliga denna satsning, sĂ€ger Carl Bergkvist, nĂ€ringspolitisk expert hos Stockholms Handelskammare.Â
Stockholms Handelskammare slĂ€pper i dag en helt ny kartlĂ€ggning av det ekonomiska utbytet mellan Sverige och Norge och vilka befintliga utbyten som stĂ€rks genom en satsning pĂ„ jĂ€rnvĂ€gsförbindelsen mellan Stockholm och Oslo.Â
I dag flyger omkring 1,4 miljoner resenĂ€rer mellan huvudstĂ€derna varje Ă„r, vilket ska jĂ€mföras med endast 200âŻ000 som Ă„ker tĂ„g.Â
- Just nu utgör tidsfaktorn en betydande broms för tĂ„gresandet mellan huvudstĂ€derna eftersom det tar omkring sex timmar enkel vĂ€g. Det Ă€r möjligt att korta den tiden till ungefĂ€r tre timmar och det gör naturligtvis spĂ„rtrafiken betydligt mer attraktiv, sĂ€ger Carl Bergkvist.Â
Snabbare tĂ„gresor gynnar Ă€ven regionerna mellan Stockholm och Oslo. Â
- Tidsvinsterna för stĂ€der som Ărebro och Karlstad skulle vara betydande. Det bor mĂ„nga mĂ€nniskor i hela strĂ„ket som skulle fĂ„ bĂ€ttre tillgĂ„ng till och utbyte med tvĂ„ av Nordens stora tillvĂ€xtregioner, sĂ€ger Carl Bergkvist.  Â
Under 2019 exporterades varor frĂ„n Stockholm till Norge till ett vĂ€rde av 47 miljarder kronor, motsvarande ungefĂ€r 12 procent av den svenska huvudstadens totala export. Det gör Norge till Stockholms största exportmarknad. Â
Utbytet har intensifierats med Ă„ren och exporten har ökat med över 72 procent sedan 2014. PĂ„ nationell nivĂ„ sysselsĂ€tter den svenska exporten till Norge ungefĂ€r 110 000 personer, vilka frĂ€mst arbetar inom tjĂ€nstenĂ€ringen.Â
Sammantaget i Sverige finns det 1âŻ116 koncerner som har Ă„tminstone ett dotterbolag i Norge.Â
- Att satsa pĂ„ Stockholm-Oslo-spĂ„ret Ă€r ett utmĂ€rkt sĂ€tt att vĂ„rda, vĂ€rna och utveckla de ekonomiska relationerna i ett av de absolut viktigaste affĂ€rsutbytena i vĂ„r nĂ€rmsta omvĂ€rld. DĂ€rför borde det vara ett prioriterat objekt för kommande nationell plan, sĂ€ger Carl Bergkvist.Â
Ladda ner och lÀs rapporten hÀr >>
 Â