Stockholms Handelskammare - Elsparkcyklar – sĂ„ tycker folk i Stockholm om fenomenet

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / Elsparkcyklar – sĂ„ tycker folk i Stockholm om fenomenet
Infrastruktur

Elsparkcyklar – sĂ„ tycker folk i Stockholm om fenomenet

Publicerad 21 mars 2019 08:23 Uppdaterad 21 mars 2019 02:03
PÄ kort tid har elsparkcyklarna vuxit fram som en betydande faktor pÄ Stockholms gator. I en ny Demoskopundersökning frÄn Stockholms Handelskammare uppger 41 procent av de tillfrÄgade i lÀnet att man Àr positiva till dem och allra högst Àr siffran bland yngre vuxna.

– Det Ă€r positivt att mĂ€nniskor pĂ„ kort tid tagit till sig ett nytt fĂ€rdmedel som kan utgöra ett bra komplement för kortare strĂ€ckor, sĂ€ger Andreas Hatzigeorgiou, vd pĂ„ Stockholms Handelskammare. 

PÄ uppdrag av Stockholms Handelskammare har Demoskop frÄgat 2 211 boende i Stockholms lÀn om man ser eldrivna sparkcyklar som ett bra framtida fÀrdmedel i Stockholm.

I den totala populationen Àr 41 procent positivt instÀllda och 54 procent negativt instÀllda.

Mest positiva Àr personer mellan 18 och 34 Är. DÀr svarar 57 procent att pÄstÄendet om att eldrivna sparkcyklar Àr ett bra framtida fÀrdmedel stÀmmer vÀl eller stÀmmer ganska vÀl.

– Det som Ă€r spĂ€nnande att digitalisering och ny teknik möjliggör den hĂ€r sortens lösningar för kortare persontransporter. Det fyller uppenbart ett behov och förbĂ€ttrar mĂ€nniskors möjligheter till rörlighet inom staden, sĂ€ger Andreas Hatzigeorgiou.

Mest kritiska till elsparkcyklarna Àr personer över 65 Är. I den gruppen Àr 69 procent negativt instÀllda.

Stockholms Handelskammare tror att det finns en stor potential till förbÀttringar som minskar de negativa upplevelserna.

– Det gĂ„r att göra mer nĂ€r det gĂ€ller att uppmuntra anvĂ€ndarna till att parkera elsparkcyklarna pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt mot nĂ„gon form av morot, exempelvis lĂ€gre avgift. Om man tar branschinitiativ till en mer kontrollerad parkering, exempelvis i utpekade zoner, sĂ„ blir det ocksĂ„ betydligt enklare att samla in sparkcyklarna jĂ€mfört med om de sprids ut och det gynnar nog alla, sĂ€ger Andreas Hatzigeorgiou.