Stockholms Handelskammare - ”En plats dĂ€r vi kan utveckla branschen”

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Företagsklimat / ”En plats dĂ€r vi kan utveckla branschen”
Företagsklimat

”En plats dĂ€r vi kan utveckla branschen”

Publicerad 23 februari 2020 09:50 Uppdaterad 23 februari 2020 12:11
Varje Är samlas mÀnniskor frÄn 900 svenska och internationella varumÀrken i Nacka för att visa sina nya kollektioner och delta i olika events. 

Huvudstadsregionen har goda förutsÀttningar för att företagskluster ska frodas och utvecklas. 

Ett exempel pÄ ett traditionellt kluster dÀr aktörer sitter nÀra varandra, ligger nÄgra minuters bussresa frÄn Slussen i Stockholm. Nere vid vattnet i Nacka Strand finns inom nÄgra kvarter flera hundra aktörer inom modeindustrin samlade i Stockholm Fashion District (SFD), en affÀrsmötesplats med verksamhet Äret runt. I omrÄdet finns Àven Stockholm Shoe House med 57 showroom och Àven Nacka StrandsmÀssan dÀr SFD huserar tvÄ gÄnger per Är under modeveckorna.

–  Det hĂ€r Ă€r inte bara en plats att samlas kring rent fysiskt, utan en plats dĂ€r vi kan utveckla branschen. Det hĂ€r Ă€r det största sammansatta kluster som skapats i branschen pĂ„ 25 Ă„r, sĂ€ger Stockholm Fashion Districts styrelseordförande Vanessa Leporati nere i entrĂ©n till höghuset Stockholm Showroom.

 Huset slog upp dörrarna för mode 2016 och huserar i dag 86 showrooms för bÄde svenska och utlÀndska modeföretag. Medlemsorganisationen Trade Partners Sweden, grundaren till SFD, arrangerar allt frÄn modemÀssor till förelÀsningar och utbildningar. I huset finns en mix av mÀnniskor och erfarenheter som kan lÀra av varandra.

 –  Vi har en enorm kunskap i vĂ„rt nĂ€tverk. Allt frĂ„n branschens bĂ€sta jurister till mĂ€nniskor med mĂ€ngder av erfarenhet av hur branschen fungerar. Modebranschen Ă€r en hĂ„rt arbetande industri fylld av kompetenta, affĂ€rsdrivna och kreativa mĂ€nniskor, sĂ€ger Vanessa Leporati.

Allt ligger pÄ gÄngavstÄnd

 Den uppenbara fördelen med SFD Àr att allt Àr koncentrerat pÄ en yta dÀr allt ligger pÄ gÄngavstÄnd.

–  HĂ€r Ă€r vi tillsammans, det ordet Ă€r viktigt. Inköpare Ă€lskar att komma hit, för hĂ€r kan de arbeta effektivt med sina möten, fĂ„ ny inspiration och vara med pĂ„ vĂ„ra nĂ€tverkstrĂ€ffar och utbildningar. Det Ă€r ocksĂ„ ett stort plus att det Ă€r lĂ€tt att nĂ„ oss med bĂ„t, buss eller bil, sĂ€ger Vanessa Leporati.

En av alla de personer med företag i SFD Àr Kim Lagher och hennes Kullavik Design. PÄ Ättonde vÄningen i huvudbyggnaden har hon sitt kontor och showroom dÀr hon dels arbetar med egna företaget Pearl Design Stockholm, dels som agent Ät mÀrken inom underklÀder och badmode som Seafolly och Aubade. Tidigare satt hon ensam i Göteborg med bÄde kontor och lager.

–  DĂ„ hade jag inte kontakt med folk, eller fick den sammanhĂ„llning med idĂ©skapande som vi har hĂ€r. För mig Ă€r det hĂ€r ett utsökt stĂ€lle att sitta i ett kluster. Det viktiga Ă€r att du fĂ„r en gemenskap dĂ€r du har samma mĂ„l att skapa och ge bra service och utbud. Du kan diskutera trenderna i Sverige och vĂ€rlden, du har ett utbyte nĂ€r du tar en kopp kaffe hĂ€r ute i korridoren. Du sitter mycket sjĂ€lv, men det Ă€r lĂ€tt att ringa eller gĂ„ över till en kollega och frĂ„ga: "Hur gör du nĂ€r du fĂ„r ett sĂ„dant hĂ€r problem?" SĂ„ kan man diskutera med varandra och det Ă€r vĂ€ldigt bra, sĂ€ger Kim Lagher.

LĂ€tt att skapa gemensamma aktiviteter

I Nacka-klustret finns en styrka i att vara flera. Det Àr exempelvis lÀtt att skapa gemensamma aktiviteter. I februari gick Kim Lagher tillsammans med flera andra företag inom underklÀdessegmentet i SFD ihop och hade ett event.

–  DĂ„ kĂ€nde vi att wow, vi blev en grupp och vi diskuterar och har en förelĂ€sning tillsammans. Det gav en kraft och positivitet. Kunden som kommer pĂ„ besök har möjlighet att dels boka möten med alla, dels fĂ„ en kĂ€nsla vad som hĂ€nder och vad som gĂ€ller för sĂ€songen. Det Ă€r viktigt. Det Ă€r en styrka för den svenska modebranschen att man utifrĂ„n vet att Stockholm Fashion District, det Ă€r hĂ€r ute i Nacka Strand, sĂ€ger Kim Lagher.

Men kan det inte vara en nackdel att ha konkurrenter om samma kunder pÄ sÄ nÀra avstÄnd? Tar man inte kunder frÄn varandra?

–  Jag ser det som att kunden Ă€ndĂ„ bestĂ€mmer vem de ska handla med oavsett omgivningen hĂ€r, sĂ„ nej, jag ser det inte som ett hinder, sĂ€ger Kim Lagher.

TillbakasvÀng till samarbete

Den moderna svenska modeindustrin drog pÄ allvar i gÄng pÄ 90-talet med företag som Acne och Filippa K. DÄ jobbade man ocksÄ mycket tillsammans, enligt SFD. Sedan följde en individualiserad period och i dag har det svÀngt tillbaka till samarbete och transparens.

 –  Gemenskapen och samhörigheten Ă€r vĂ€ldigt viktig och du har en fysisk plattform. Tillsammans kan vi göra sĂ„ mycket och det Ă€r viktigt att vi fortsĂ€tter utvecklas. I slutĂ€ndan handlar vĂ„r industri om kreativitet och handel, sĂ€ger Vanessa Leporati.  

Det hĂ€r Ă€r en del av en artikel som först publicerades i  STHLM Magazine, ett magasin frĂ„n Stockholms Handelskammare. Du kan vidare om de andra spĂ€nnande kluster som finns i vĂ„r region (pĂ„ sidan 70) eller hitta mer spĂ€nnande lĂ€sning om allt ifrĂ„n boendeformer till löprundor och skrĂ€pplockning.


Kontaktperson