Stockholms Handelskammare - Ett nytt nav växer fram

På denna webbplats använder vi cookies för statistikinsamling, för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt samt anpassa våra tjänster och marknadsföring. För mer information om hur vi använder cookies på våra webbplatser, vänligen se vår policy för cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du vår policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / Ett nytt nav växer fram
Infrastruktur

Ett nytt nav växer fram

Publicerad 1 februari 2020 08:50 Uppdaterad 1 februari 2020 09:41
I √•r invigs huvudstadsregionens nya logistiknav Stockholm Norvik Hamn. Den nya containerhamnen ska ers√§tta Frihamnen, som frig√∂r f√∂r stadsutveckling och 1‚ÄĮ700 bost√§der.

√Ėver tio¬†miljoner ton berg har spr√§ngts bort f√∂r att m√∂jligg√∂ra¬†Stockholm Norvik Hamn, som den nya hamnen heter. Den √∂ppnar¬†i maj 2020 och ers√§tter d√• containerterminalen i Frihamnen¬†i Stockholm, d√§r det s√• sm√•ningom ska byggas bost√§der och kontor.¬†Den nya hamnen ligger strax norr om Nyn√§shamns oljehamn¬†och har b√•de en djupare och mer direkt¬†farled in fr√•n √Ėstersj√∂n √§n¬†Frihamnen i Stockholm.¬†¬†

‚Äď Inseglingen till hamnen kommer att bli mycket enklare. I dag¬†√•ker fartygen fem, sex timmar genom sk√§rg√•rden innan de kommer¬†fram till Frihamnen. F√∂r att ta sig till hamnen i Norvik √§r det¬†bara att¬†sv√§nga v√§nster i farleden, s√§ger Thomas Andersson, vd f√∂r¬†Stockholms Hamnar.¬†

Kan ta emot större fartyg 

Stockholm Norvik¬†Hamn kommer vara Sveriges¬†n√§st st√∂rsta containerhamn n√§r den √§r i full g√•ng, med¬†kapacitet att hantera cirka 500 000 containrar per √•r.¬†Frihamnens kapacitet √§r p√• cirka 60‚ÄĮ000¬†containrar per¬†√•r, vilket g√∂r den till Sveriges sj√§tte st√∂rsta.¬†¬†

Med automatiserade truckar och distansstyrda kranar blir den nya hamnen betydligt effektivare än sin föregångare. Dessutom kan Stockholm Norvik Hamn ta emot större fartyg, vilket är viktigt då nio av tio varor som vi konsumerar transporteras till oss via sjön och storleken på både container- och roro-fartyg ökar av såväl ekonomiska skäl som av miljöskäl. 

Med den nya hamnen och nya industrijärnvägsspår som ansluter till Nynäsbanan väntas Nynäshamn utvecklas till ett logistiknav i den växande Stockholms- och Mälardalsregionen. 

‚Äď F√∂rutom att det inneb√§r fler arbetstillf√§llen, √∂kar det m√∂jligheterna¬†att f√∂rs√∂rja regionen s√∂derifr√•n, vilket inte minst √§r bra f√∂r¬†milj√∂n d√• det leder till minskade k√∂rstr√§ckor med lastbilar. Men det¬†kr√§ver att det investeras i logistikparker och att kommunerna st√§ller¬†upp med mark f√∂r det, s√§ger Thomas Andersson.¬†

Frihamnen blir ny stadsdel 

I samband med att Stockholm Norvik Hamn öppnar, stängs containerterminalen i Frihamnen där det i stället ska växa fram en helt ny stadsdel. Namnet till trots är hundraåringen Frihamnen redan betydligt mer än en hamn. De gamla magasinen och lokalerna fungerar som kontor för en mängd företag i en rad olika branscher. På sikt planeras det för att i området byggas 1 700 bostäder samt lokaler för upp mot 4 000 arbetsplatser. 

Precis som i närliggande Värtahamnen, en annan del av stadsutvecklingsområdet Norra Djurgårdsstaden, kommer inte all fartygstrafik att försvinna. Färje- och kryssningstrafiken blir kvar i de båda områdena, som på sikt kan väntas växa samman. Hamn och stad ska utvecklas sida vid sida. Längst fram i planeringen av de havsnära delarna av Norra Djurgårdsstaden har man kommit med Värtahamnen. 

‚Äď Omr√•det kommer att bli en helt ny stadsdel. Samtidigt √§r ambitionen¬†att det ska bli en naturlig del av √Ėstermalm och cityomr√•det.¬†Det tar bara nio minuter att cykla fr√•n V√§rtahamnen till Stureplan,¬†s√§ger Kristina¬†Alvendal¬†som leder arbetet inom Stadsutvecklarna¬†i V√§rtahamnen AB, ett bolag som arbetar med att utveckla den nya¬†stadsdelen och som bildats av fastighets√§gare i omr√•det, Stockholms¬†Hamnar och Stockholms stads exploateringskontor.¬†

‚ÄĚEn konstant r√∂relse av m√§nniskor‚Ä̬†

Byggstart i¬†V√§rtahamnen √§r ber√§knad till 2021‚Äď2022. N√§r omr√•det¬†√§r klart v√§ntas det bland annat best√•¬†av 5 000 bost√§der och 10‚ÄĮ000¬†arbetsplatser.¬†

‚Äď Fartygstrafiken och dess alla miljoner resen√§rer inneb√§r extra¬†stora m√∂jligheter, en konstant r√∂relse¬†av m√§nniskor, liv och bra¬†underlag f√∂r aff√§rer och attraktioner. Det m√•ste vi utnyttja.¬†

Under exploateringen är det, enligt Kristina Alvendal, viktigt att värna och ta hänsyn till områdets sjöfartshistoria och själ. 

‚Äď M√•nga m√§nniskor gillar och vill ha kvar¬†hamnk√§nslan. Stadsdelen¬†ska vara lite busig, inte s√• tillr√§ttalagd.¬†

 

Artikeln publicerades f√∂rst i‚ÄĮSTHLM Magazine, ett magasin fr√•n Stockholms Handelskammare d√§r du hittar mer sp√§nnande l√§sning om allt ifr√•n boendeformer och f√∂retagskluster till l√∂prundor och skr√§pplockning.‚ÄĮ ‚ÄĮ¬†