Stockholms Handelskammare - Flygskatten – ett hot mot Stockholmsregionen

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / Flygskatten – ett hot mot Stockholmsregionen
Infrastruktur

Flygskatten – ett hot mot Stockholmsregionen

Publicerad 29 augusti 2018 08:32 Uppdaterad 29 augusti 2018 10:33
Flygresandet Ă€r allt viktigare för jobb och tillvĂ€xt i sĂ„vĂ€l Stockholmsregionen som övriga Sverige. Men det finns ett hot – flygskatten.

Bara under de senaste fem Ären har antalet resande till och frÄn Arlanda ökat med sju miljoner per Är, frÄn 19 642 029 Är 2012 till 26 642 034 i fjol. I Är vÀntas ökningen fortsÀtta.

HÀromÄret konstaterade SNS i en forskningsrapport att flyget Àr speciellt betydelsefullt för den kunskapsintensiva tjÀnstesektorn, men ocksÄ för tillverkningsindustrin utanför storstÀderna. Det finns ett tydligt samband mellan avstÄndet till nÀrmaste flygplats och
den ekonomiska aktiviteten i en kommun.

Den flygskatt som infördes i vÄras vÀntas fÄ mycket liten eller ingen positiv effekt pÄ utslÀppen och klimatet, men desto större negativ effekt för möjligheterna till utveckling runt om i Sverige. AvgÄngar, flyglinjer och flygplatser kan komma att avvecklas, enligt en rapport av Handelskammaren.

LÖSNING

Skrota flygskatten – satsa pĂ„ miljöbrĂ€nsle

Skrota flygskatten och stimulera utvecklingen av miljövÀnliga drivmedel. Det krÀver Stockholms Handelskammares vd Maria Rankka.

– Sverige kan bli ett föregĂ„ngsland nĂ€r det gĂ€ller biobrĂ€nslen till flyget. Vi har tillgĂ„ng till mycket skogsrĂ„vara och bĂ„de kunnande och forskning inom gröna flygbrĂ€nslen. Det som nu krĂ€vs Ă€r tydliga incitament för att fĂ„ igĂ„ng storskalig produktion.

– De politiska verktygen behöver utformas sĂ„ att de leder till riktiga förbĂ€ttringar för miljön. Det gör inte flygskatten. Den Ă€r bara negativ. Dessutom slĂ„r den blint. Även om du skulle flyga ditt flygplan pĂ„ mellanmjölk tvingas du betala samma skatt som den som flyger pĂ„ ett miljömĂ€ssigt
sÀmre drivmedel.

Maria Rankka sÀger att flygets betydelse kommer att öka.

– Ska vi fortsĂ€tta vara en globalt konkurrenskraftig region med mĂ„nga huvudkontor behöver vi Ă€nnu fler och bĂ€ttre flygförbindelser. Flyget Ă€r i dag dessutom en vĂ€xande del av mĂ„nga mĂ€nniskors vardagsinfrastruktur, bĂ„de privat och i jobbet.

– Utbyggnaden av Arlanda behöver dĂ€rför accelereras. Bland annat behövs det tvĂ„ nya landningsbanor, varav en bör ersĂ€tta en av de nuvarande som fungerar sĂ€mre.

DETTA TYCKER HANDELSKAMMAREN

  • Skrota flygskatten.
  • Bygg ut Arlanda flygplats.
  • Skapa incitament för storskalig produktion av biobrĂ€nslen för flyget.

VÅRA FÖRSLAG

  • Skrota flygskatten.
  • Bygg ut Arlanda.
  • Satsa pĂ„ produktion av biobrĂ€nsle.

LÀs mer i Handelskammartidningen STHLM

LĂ€s mer i Handelskammartidningen STHLM


Kontaktperson

Maria Rankka VD 08-555 100 42