Stockholms Handelskammare - Företagen glöms bort i utvÀrderingen av snöröjning

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Urbanisering / Företagen glöms bort i utvÀrderingen av snöröjning
Urbanisering

Företagen glöms bort i utvÀrderingen av snöröjning

Publicerad 12 januari 2017 12:56 Uppdaterad 19 juni 2017 02:28
Det mycket kraftiga snöfallet i november i huvudstadsregionen har orsakade framkomlighetsproblem för fordon och fotgĂ€ngare upp till flera dagar efter nederbörden. Även logistik och varuförsörjning stördes och lĂ„g efter Ă€ven efter nĂ€stan en vecka efter snöfallet. Stockholms stads första utvĂ€rdering Ă€r inte tillrĂ€cklig för att komma rĂ€tta med problemen.

FrÄgan om snöröjning har vÀckt stort engagemang, bland annat hos Handelskammarens medlemmar. Trafikkontoret har presenterat flera ÄtgÀrder i en utvÀrdering. Men nÀringsliv och företag nÀmns knappt. DÀrför föreslÄr Handelskammaren att dessa aspekter pÄ snöfallet och snöröjningen behandlas utförligt i slutrapporten.

UtvÀrderingen bör kompletteras med ett företags- och nÀringslivsperspektiv, inte bara medborgarnas. Det kan röra logistik, ÄtgÀrder för att minska förlorad arbetstid samt underlag för bÀttre beslutanderÀtt och efter ett snöovÀder.

Även om det var en ovanligt tidigt och svĂ„rt snöfall, visar utvĂ€rderingen visar pĂ„ grundlĂ€ggande brister angĂ„ende kommunikation och kontaktpersoner som tycks ha försvĂ„rat snöröjningen.

Det Àr Àven angelÀget att Trafikverkets tre Är gamla förslag om tydligare ansvar och befogenheter vad gÀller möjligheterna att uppmana bilförare att ge sig ut pÄ vÀgarna hanteras skyndsamt.. 

Handelskammarens förslag utöver utvÀrderingen

Informationsspridning

GPS-utrustning finns pÄ alla vintervÀghÄllningsfordon. HÀr finns stora möjligheter med öppna data i realtid för att skapa nya tjÀnster. Ett exempel att inspireras av Àr Plow NYC i New York som visar vilka vÀgar som Àr tÀnkta att snöröjas och hur arbetet fortskrider.

Innovationspris för snöröjning

Innovationspriser Àr en metod  för att lösa problem dÀr mÀtbara mÄl stÀlls upp och den som hittar en lösning pÄ problemet vinner ett stort pris. Det Àr en seriös och beprövad metod för att hitta personer och företag som kan lösa svÄra problem. De bÀsta förslagen kanske finns utanför stadens trafikkontor.  Ett innovationspris för snöröjning skulle locka företag och medborgare att komma med nya idéer. 


LÀs hela Trafikkontoret utvÀrdering snöovÀder 8-9 november 2016