Stockholms Handelskammare - Företagsklimatet för svenska företag i Spanien

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Internationell handel / Företagsklimatet för svenska företag i Spanien
Internationell handel

Företagsklimatet för svenska företag i Spanien

Publicerad 11 december 2017 09:10 Uppdaterad 11 december 2017 09:52
Studien, som Svensk-Spanska Handelskammaren tar fram vartannat Är i samarbete med den svenska kommunikationsbyrÄn Kreab, syftar till att skapa en bild av de svenska företagens situation i Spanien och stÀrka relationerna mellan Sverige och Spanien. I Är Àr det första gÄngen som det finns en svensk översÀttning som presenterades den 18 oktober pÄ Sveriges Ambassad i Madrid.

De frÀmsta punkterna i studien

  • Det finns idag strax över 200 svenska företag pĂ„ plats i Spanien, majoriteten i Madrid (55,8 %) och Katalonien (26,0 %), som i genomsnitt har varit verksamma i landet i 24 Ă„r. Företagen ser Spanien som en tillvĂ€xtmarknad med stor potential, bĂ„de inom Spanien i sig men ocksĂ„ för vidare etablering i Södra Europa och i Latinamerika.
  • 52,7% av de svenska företagen anger att de kommer att öka sin omsĂ€ttning under 2017 med i genomsnitt 22,5%, vilket uppmuntrar till investeringar inom kommunikation, marknadsföring, utbildning, teknik och rekrytering.
  • De svenska bolagens plats pĂ„ den spanska marknaden kommer att fortsĂ€tta att vĂ€xa, visas Ă€ven av att 44,5% av företagen kommer att öka sin personalstyrka under 2017, vilket kommer att skapa cirka 3500 nya anstĂ€llningar. De mest efterfrĂ„gade medarbetarna Ă€r de med kunskap inom affĂ€rsutveckling med sĂ€rskilt fokus pĂ„ digitalisering.
  • De spanska yrkesverksammas produktivitet, engagemang och anpassningsförmĂ„ga till nya kulturer ses som deras frĂ€msta styrkor, anses sprĂ„kkunskaper vara de kunskaper som frĂ€mst behövs förbĂ€ttras för att möta nĂ€ringslivets behov. Dessutom uppmanar de svenska företagen spanska politiker att öka flexibiliteten pĂ„ arbetsmarknaden och förbĂ€ttra de skattemĂ€ssiga incitament som talar för ökad investering och rekrytering.

Ladda ner hela rapporten Företagsklimatet för svenska företag i Spanien och AffÀrsmöjligheter i Spanien 2017-2018


Kontaktperson

Marianne Dott Projektledare Internationell Handel 08-555 100 37