Stockholms Handelskammare - Fyra spår rena vinsten

Jag förstår! På denna webbplats använder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. För mer information om hur vi använder cookies på våra webbplatser, vänligen se vår policy för cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du vår policy för cookies.

Start / Nyheter Bostäder / Fyra spår rena vinsten
Bostäder

Fyra spår rena vinsten

Publicerad 7 september 2016 11:05 Uppdaterad 8 september 2016 11:03
Sveriges skattemedel för infrastruktur bör satsas mer på angelägna projekt. Regeringen har redan gjort sin beskärda del av science fiction-planering med höghastighetsbanan mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Planeringen har rusat iväg i kostnadskalkylerna som redan uppgått till storleksordningen 300 miljarder kronor. Till glädje mest för kommunalråden i Värnamo och Mjölby, och för Miljöpartiet som har höghastighetståg som hjärtefråga. 

Ett större järnvägsprojekt tar minst tio år att genomföra. Därför gäller det att tänka i förväg. Höghastighetstågen kan fortfarande läggas i malpåse med hänvisning till att det blir för dyrt. Flera partier har anslutit sig till den tanken. För 300 miljarder får man många kilometer ny järnväg och den ska naturligvis byggas där den behövs.

Handelskammaren presenterade i fjol en rapport om två extra spår mellan Uppsala och Stockholm. I år presenterade Handelskammaren ännu en rapport om framtidens stationssamhällen som visar att fyra spår mellan tillväxtorterna skulle kunna generera 100 000 nya bostäder runt nya stationer. Priset för hela utbyggnaden beräknas till rena fyndet, tio miljarder kronor.

Det spelar ingen roll om bostadskalkylen är optimistisk och dyrare än beräknat som det lär bli. Poängen är att det är rätt tänkt från början till slut. Det finns jobb i Uppsala och Stockholm, där vill många bo. För att alla ska ta sig till jobben behövs bra kommunikationer. Det är med andra ord inget riskprojekt för skattebetalarna. Troligen blir detta rena vinsten då markpriserna kring de nya spåren stiger och ger goda offentliga inkomster. 

I framtiden kanske vi kan teleportera oss till jobbet. Men fram till dess måste vi åka tåg.


Läs hela ledaren på unt.se "Fyra spår rena vinsten"

Läs rapporten "Framtidens stationssamhälle"