Stockholms Handelskammare - HÀr Àr förslaget pÄ 22 nya tunnelbanestationer

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / HÀr Àr förslaget pÄ 22 nya tunnelbanestationer
Infrastruktur

HÀr Àr förslaget pÄ 22 nya tunnelbanestationer

Publicerad 9 oktober 2017 12:23 Uppdaterad 9 oktober 2017 12:24
Fler tvÀrförbindelser, 22 nya stationer och en förlÀngning av tunnelbanan Ànda till Gustavsberg, Huddinge och Arninge.

– Vi behöver en smartare lösning. Nu Ă€r det dags att blicka framĂ„t, sĂ€ger Daniella Waldfogel, nĂ€ringspolitisk expert pĂ„ Stockholms Handelskammare.

Handelskammaren har tillsammans med konsultföretaget Tyréns tagit fram en plan för t-banan, kombinerat med bostadsbyggande.

Planen innehÄller 22 nya stationer, 13 nya bytespunkter och möjligheter att bygga drygt 200.000 nya bostÀder utöver de 250.000 som redan ligger i kommunernas lÄngsiktiga planer.

– Hela vĂ„rt system gĂ„r in mot centrum, in mot mitten. Det finns bara fyra bytespunkter – T-Centralen, Fridhemsplan, Slussen och Gamla stan. Andra storstĂ€der har valt smartare lösningar, Ă€ven stĂ€der med ett mindre tunnelbanesystem, som Oslo och Köpenhamn, har byggt en ringlinje, sĂ€ger Daniella Waldfogel.

Och besluten brĂ„dskar, menar hon. Den utbyggnad, bland annat till Nacka, som klubbades i Stockholmsförhandlingen, blir klar tidigast 2025 och den nya tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö, som ingick i Sverigeförhandlingen, ska enligt plan öppnas för trafik 2035.

Stockholms tunnelbana Àr 109 kilometer lÄng vilket gör den till den 28:e lÀngsta i vÀrlden. Med sina 100 stationer har Stockholm mycket tunnelbana per invÄnare jÀmfört med andra storstÀder.

Men det saknas tvÀrförbindelser, vilket gör det svÄrt att förlÀnga linjer pÄ grund av kapacitetsproblemen i de centrala delarna.

– Det finns tvĂ€rförbindelser med buss, men vĂ€ldigt mĂ„nga resenĂ€rer tar sig in mot mitten med t-banan, sĂ€ger Daniella Waldfogel.

NÄgra punkter i Handelskammarens förslag:

  • Vid Arenastaden förgrenar sig tunnelbanan mot Bergshamra och ansluter till röda linjen, samt vid Hallonbergen mot blĂ„ linjen.
  • T-banan förlĂ€ngs frĂ„n Mörby centrum till Arninge.
  • Den nya linjen Fridhemsplan–Älvsjö förlĂ€ngs mot sydost i en tvĂ€rförbindelse som binder ihop söderort. ResenĂ€rer slipper Ă„ka in till Gullmarsplan och byta dĂ€r.
  • Även pĂ„ den norra sidan byggs en tvĂ€rförbindelse, frĂ„n VĂ€llingby via SpĂ„nga och Rinkeby till Danderyds sjukhus, alternativt Mörby centrum. Nya stationer i NĂ€lsta och Bromsten skulle enligt planen ge möjligheter att bygga 14.500 bostĂ€der.
  • ”Spökstationen” Kymlinge mellan Hallonbergen och Kista öppnas. I Kymlinge finns möjlighet att bygga 4.500 bostĂ€der, enligt Handelskammaren.
  • T-banan dras vidare frĂ„n Ropsten till Lidingö centrum.

Men Sundbyberg vill inte bygga i Kymlinge. Och Lidingö vill inte ha tunnelbana. Hur ser ni pÄ det?

– Sundbyberg har en t-banestation som redan Ă€r byggd och dĂ€r det inte behövs jĂ€ttestora investeringar, det Ă€r lĂ„gt hĂ€ngande frukt, sĂ€ger Daniella Waldfogel.

– Vi Ă€r ocksĂ„ vĂ€l medvetna om att Lidingö kommun har fattat ett annat beslut och bygger en ny bro för Lidingöbanan.

– Vi har respekt för deras beslut, men nu mĂ„ste vi blicka bortom horisonten. Vi tar inte hĂ€nsyn till lokala opinioner eller politiska vindar, sĂ€ger Daniella Waldfogel.

  • Gröna linjen till SkarpnĂ€ck förlĂ€ngs till Bollmora, med en ny station vid Älta.
  • Den nya tunnelbanan till Nacka förlĂ€ngs till i första hand Orminge – med en ny station i BjörknĂ€s – men helst till Gustavsberg.

– Vi inser att avstĂ„nden Ă€r lĂ„nga, men fördelarna Ă€r mycket, mycket stora. VĂ€gnĂ€tet Ă€r mycket hĂ„rt belastat. Vi kan tĂ€nka oss ytterligare en station pĂ„ vĂ€gen mot Gustavsberg. Stadsutvecklingspotentialen Ă€r enorm dĂ€r, det skulle kunna bli oerhört attraktivt, sĂ€ger Daniella Waldfogel.

Lidingö, Danderyd, Nacka och VÀrmdö Àr kommuner med ett stort bilberoende, pÄpekar hon.

– För att bryta bilberoendet Ă€r det oerhört viktigt att bygga ut t-banan. Vi ger kanske kommunerna för mycket att styra över nĂ€r deras beslut pĂ„verkar mĂ„nga andra i regionen.

Handelskammaren vill ocksÄ förlÀnga tunnelbanan frÄn FruÀngen via LÄngsjö och SnÀttringe till Huddinge centrum, och rÀknar med en bostadsbyggnadspotential pÄ 11.300 i LÄngsjö, 20.900 i SnÀttringe och 30.100 i Huddinge centrum.

Hur ska ni finansiera allt detta?

– Det hĂ€r Ă€r ett möjligt scenario och t-banan skulle byggas ut i etapper. Vi vill se nĂ„gon form av statlig finansiering, men ocksĂ„ regional. Det Ă€r viktigt att göra en bedömning av resenyttan mot kostnaderna, att bygga t-bana dĂ€r resandeströmmarna Ă€r störst Ă€r lönsamt, sĂ€ger Daniella Waldfogel.


Artiklen publicerades i DN HÀr Àr förslaget pÄ 22 nya tunnelbanestationer

Ladda ner och lÀs hela rapporten Tunnelbana 3.0


Kontaktperson

Daniella Waldfogel NĂ€ringspolitisk expert 08-555 100 14