Mer samarbete mellan kultur och nÀringsliv i Stockholm framöver

â Kulturen Ă€r högt prioriterad och mer satsningar ska göras för att Stockholm ska vara kĂ€nt som en vĂ€lkomnande stad, inledde det nya kultur- och stadsmiljöborgarrĂ„det, Jonas Naddebo (C) sitt anförande.
 Naddebo fortsatte med att berÀtta om det ökade fokus pÄ kulturens roll i besöksnÀringen som de vill se, en förhöjd integrationssatsning samt en satsning pÄ att huvudstadsregionen i sin helhet ska bli trevligare och renare pÄ bÄde gator, strÄk och i parker. SjÀlvklart blir det dÄ ocksÄ trevligare för besökarna menade han.
Stockholms stad arbetar aktivt med tvÄ strategier för att uppfylla detta. Det rör sig om kajstrategin och kulturstrategin. Det nya grönblÄ samarbetet i stadshuset vill möjliggöra ytterligare för Stockholms besökare att möta vattnet. NÄgot som ska ske genom att bland annat minska antalet körbanor och pÄ ett kreativare sÀtt anvÀnda stadens parkeringar.
Vid framtida stadsplanering ska det tas mer hĂ€nsyn till kulturen frĂ„n start inom ramen för den kulturstrategi som finns med i budgeten. Planen Ă€r att detta ska genomföras genom ett ökat samarbete inom och utanför stadens organisationsgrĂ€ns och med ett ökat samarbete med nĂ€ringslivet.Â
Naddebo nĂ€mnde Stadsteatern som tillsammans med ABB skapat förestĂ€llningen âVĂ„rofferâ som ett fantastiskt exempel pĂ„ samarbete mellan kultur och nĂ€ringsliv.
Möjligheten för fler att ta del av kultur var genomgÄende i borgarrÄdets anförande.
â Ju mer vi kan bryta skillnaden mellan breddkultur och finkultur sĂ„ tror jag att fler kan ta del av kulturen, exempelvis genom att öka tillgĂ„ngen till kulturskolor, bibliotek och parkteatrar. Det behövs göras mer för att folk enkelt ska kunna uppleva kultur.