Ny avdelning för internationell handel â och ny chef (med erfarenhet av beslagtagna tankfartyg)

Malin HammarĂ©n vill nu vĂ€xla upp och hjĂ€lpa Ă€nnu fler företag att ta sig ut i vĂ€rlden â och hon kan ocksĂ„ hjĂ€lpa till om du behöver fĂ„ loss ett beslagtaget tankfartyg.
Efter tio Är i bland annat i Storbritannien, Japan och Förenade Arabemiraten för Ericssons och Business Swedens rÀkning, ÄtervÀnde Malin Hammarén och familjen nyligen till Sverige.
â Det som förde mig till Handelskammaren var att jag under Ă„ren utomlands jobbat som en handelsambassadör för Sverige, och kĂ€nde att jag ville fortsĂ€tta med det Ă€ven hemifrĂ„n. Handelskammarens vision Ă€r ju att göra Stockholm till Europas bĂ€sta huvudstad 2035, sĂ„ det kĂ€nns som att vi vill samma sak.
Nervöst med Stena Impero
Sedan Hammarén tilltrÀdde som avdelningschef i juni har stora internationellt uppmÀrksammade fall hamnat pÄ hennes bord.
â Det största var ju nĂ€r vi och vĂ„r tjĂ€nst VISAED nyligen var inblandade i att fĂ„ loss det svenskĂ€gda tankfartyget Stena Impero som Iran lade beslag pĂ„ i juli. Det var lite nervöst ifall iranska myndigheter skulle vĂ€lja att acceptera dokumenten eller inte. Men eftersom handelskammare i Mellanöstern pĂ„ mĂ„nga stĂ€llen har lika hög status som kungahusen sĂ„ har Stena i efterhand berĂ€ttat att vi spelade en viktig roll i frislĂ€ppandet, berĂ€ttar HammarĂ©n.
Den stora aha-upplevelsen under hennes första tid pÄ den nya tjÀnsten var hur olika typer av handelsdokument kan öppna nya dörrar för företag som vill ta sig ut pÄ den internationella marknaden sÄ smidigt som möjligt.
â Det som Ă€r hĂ€ftigt Ă€r ju bredden. Att exempelvis filharmonikerna köpte en ATA-carnet för sina instrument nĂ€r de skulle till Japan för en konsert. Det Ă€r alltsĂ„ allt ifrĂ„n det medelstora företaget X som ska exportera produkten Y nĂ„gonstans till artister som ska spela och utstĂ€llare som inte vill att mĂ€ssgodset ska fastna i tullen.
Namnbyte och utökning
Avdelningen har hittills hetat âhandelsdokumentâ och byter nu namn till "Internationell handel & affĂ€rstjĂ€nster" för att göra det tydligt för medlemmar och kunder att den hanterar fler frĂ„gor Ă€n just handelsdokumenten.
â Vi spelar en viktig roll för internationell handel och globala relationer och arbetar exempelvis med att röja hinder som vĂ„ra medlemmar flaggar upp till oss. Vid sidan av det fortsĂ€tter vi att erbjuda specifika tjĂ€nster som deponering av kĂ€llkod och just jobbar vi Ă€ven med att digitalisera hela ATA-carnet processen, som Ă€r en efterfrĂ„gad service frĂ„n vĂ„ra medlemmar och kunder.
Förutom att avdelningen byter namn har den utökats med tvÄ nya medarbetare med lÄng arbetslivserfarenhet frÄn Tullverket.
â Det hĂ€r stĂ€rker ytterligare vĂ„r position som nationellt garanterade organisation. Stockholms Handelskammare har ju fĂ„tt detta granskningsuppdrag frĂ„n regeringen för utfĂ€rdandet av ATA-carneter. Det hĂ€r betyder alltsĂ„ att vi Ă€r ytterst ansvariga inte bara för de ATA-carneter vi stĂ€ller ut i Stockholm utan ocksĂ„ för de som utfĂ€rdas pĂ„ övriga svenska handelskamrar som vi har delegerat uppgiften till, förklarar chefen.
â Men handen pĂ„ hjĂ€rtat Malin, kan man sĂ€ga att avdelningen Ă€r ny om den jobbar för frĂ€mjandet av internationell handel, som Ă€r kĂ€rnan i det Handelskammaren har sysslat med sedan 1902?
â Ny-gammal!