Stockholms Handelskammare - Ny rapport: 2,6 miljoner laddbara personbilar kan rulla pÄ svenska vÀgar inom tio Är

PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistikinsamling, för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt samt anpassa vÄra tjÀnster och marknadsföring. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter / Ny rapport: 2,6 miljoner laddbara personbilar kan rulla pÄ svenska vÀgar inom tio Är
Nyhet

Ny rapport: 2,6 miljoner laddbara personbilar kan rulla pÄ svenska vÀgar inom tio Är

Publicerad 9 november 2020 03:00 Uppdaterad 13 november 2020 01:22
År 2030 bedöms omkring 50 procent av alla bilar som rullar pĂ„ svenska vĂ€gar vara laddbar, enligt en helt ny rapport frĂ„n Stockholms Handelskammare.

Det innebÀr att utslÀppen frÄn personbilar kan minskas med 57 procent, men det förutsÀtter en kraftig utbyggnad av laddinfrastruktur.

- Elbilstrenden Àr extra stark runt stadsregionerna och det har fÄtt till effekt att vissa regioner, bland annat Stockholm och Uppsala, ligger pÄ dubbelt sÄ mÄnga fordon per laddpunkt i jÀmförelse med EU:s rekommenderade nivÄ. Det kommer bli viktigt att politiken sÀkerstÀller att infrastrukturen hÀnger med förÀndringen pÄ marknaden, sÀger Stefan Westerberg, chefekonom pÄ Stockholms Handelskammare.

LÀs och ladda ner rapporten om elbilar hÀr >> 

I en ny rapport frĂ„n Stockholms Handelskammare”Elbilar pĂ„ frammarsch” (bifogad som PDF) analyseras den globala megatrenden med elektrifierade fordon och hur det kan pĂ„verka den svenska fordonsflottan under de kommande tio Ă„ren.

Rapporten bygger pĂ„ tre scenarion – lĂ„g, medel och högt – dĂ€r medelscenariot bedöms vara det mest sannolika prognosscenariot. I detta scenario vĂ€xer den totala fordonsflottan linjĂ€rt utifrĂ„n den genomsnittliga förĂ€ndringen per Ă„r mellan 2006–2019, samtidigt som ökningen av antalet laddbara fordonbaseras pĂ„ den genomsnittliga tillvĂ€xttakt som uppmĂ€ttes för Ă„ren 2017/2018, 2018/2019 och 2019/2020.

Utfallet blir dÄ omkring 2,6 miljoner laddbara bilar Är 2030. Det motsvarar ungefÀr 50 procent av alla personbilar som rullar pÄ svenska vÀgar. Det innebÀr ocksÄ i praktiken att alla bilar som nyregistreras frÄn 2028 kommer vara laddbara.

- Hittills i Är sÄ har antalet nyregistrerade laddbara bilar mer Àn fördubblats jÀmfört med 2019. Vi stÄr just nu i början pÄ en global megatrend som kommer innebÀra en stor transformering och elektrifiering av mÄnga delar av samhÀllet, inte minst vÄra personbilar. Under de kommande Ären kommer det att bli vÀldigt tydligt dÄ alla de stora fordonstillverkarna börjar slÀppa sina laddbilar, sÀger Stefan Westerberg.

Om den faktiska utvecklingen följer medelscenariot sÄ skulle det innebÀra att utslÀppen frÄn personbilar Är 2030 Àr omkring 57 procent lÀgre jÀmfört med de nivÄer som förelÄg 2018.

Samtidigt skulle det medföra att antalet laddpunkter behöver vÀxa dramatiskt, frÄn dagens 10 300 tillungefÀr 260 000 Är 2030, för att vara i linje med dagens EU-rekommendationer.

Stockholm, Uppsala, Örebro, SkĂ„ne och Jönköping har i dag fler laddbilar per laddpunkt Ă€n vad som rekommenderas. För Stockholms del skulle det exempelvis innebĂ€ra att drygt 48 000 nya laddpunkter behöver byggas för att befinna sig pĂ„ EU:s rekommenderade nivĂ„ 2030.

- Det kommer bli viktigt att politiken har framförhÄllning, planerar och skapar förutsÀttningar för laddinfrastrukturen att hÀnga med i den snabba förÀndringen. Det Àr en absolut nyckelfaktor för att personbilsflottan ska kunna stÀlla om och elektrifieras pÄ ett effektivt sÀtt, sÀger Stefan Westerberg.