Stockholms Handelskammare - Orealistiska bostadsplaner pÄ Bromma

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter BostÀder / Orealistiska bostadsplaner pÄ Bromma
BostÀder

Orealistiska bostadsplaner pÄ Bromma

Publicerad 20 februari 2015 09:53 Uppdaterad 19 juni 2017 02:28
Den politiska majoriteten i Stockholm vill stÀnga Bromma flygplats senast 2022. Miljöpartiet hÀvdar att man kan bygga 50 000 bostÀder pÄ marken pÄ 15 Är. Men bostadsplanerna för Bromma hÄller inte.

Det gÄr helt enkelt inte att bygga sÄ mÄnga bostÀder pÄ sÄ liten yta pÄ sÄ kort tid. Det visar Stockholms Handelskammares granskning av visionen Bromma Parkstad.

– I debatten om Bromma flygplats framtid stĂ€lls flygplatsverksamheten hela tiden mot 50 000 nya bostĂ€der. Men ingen har granskat om den siffran hĂ„ller – förrĂ€n nu. VĂ„r rapport visar att bostadsplanerna pĂ„ Bromma Ă€r djupt orealistiska.

Det sÀger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare.

– Även om man dubblar dagens högsta byggtakt kommer det att ta minst 40 Ă„r att bygga sĂ„ mĂ„nga bostĂ€der pĂ„ ett och samma omrĂ„de. Det rĂ„der ingen tvekan om att Stockholm behöver mĂ„nga fler nya bostĂ€der – men att lĂ€gga ner Bromma Ă€r inte rĂ€tt lösning. Det visar den hĂ€r granskningen med brutal tydlighet, avslutar Maria Rankka.

Handelskammaren har granskat Miljöpartiets förslag om en ny stadsdel, Bromma parkstad, med 50000 bostÀder och 30000 arbetsplatser. Enligt planen ska hela omrÄdet, inklusive en ny tunnelbanelinje, vara helt fÀrdigbyggt femton Är efter att flygplatsavtalet sagts upp.

NÄgra jÀmförelser ur rapporten:

  • OmrĂ„det Ă€r ungefĂ€r lika stort som Hammarby sjöstad, men ska rymma mer Ă€n fyra gĂ„nger sĂ„ mĂ„nga bostĂ€der – och byggas pĂ„ halva tiden.
  • Den nya stadsdelen ska rymma lika mĂ„nga invĂ„nare som bor i Sundsvalls och LuleĂ„s tĂ€torter tillsammans.
  • För att tidsplanen ska hĂ„lla mĂ„ste man bygga mellan 4 000 och 5 000 bostĂ€der per Ă„r pĂ„ omrĂ„det. I Norra DjurgĂ„rdsstaden, som Ă€r Stockholms snabbaste byggprojekt, klarar man i dag maximalt 600 bostĂ€der per Ă„r.
  • Bygget förutsĂ€tter att man sĂ€ljer 2 000 bostadsrĂ€tter per Ă„r pĂ„ omrĂ„det. I andra stadsutvecklingsprojekt i Stockholm klarar man att sĂ€lja max 600 per Ă„r.
  • Stadsdelen kommer att ge upphov till 160 000 fordonsrörelser per dygn i Bromma. Det motsvarar trafiken ett normaldygn pĂ„ Essingeleden.

LÀs nyheten i DN hÀr