Stockholms Handelskammare - Orealistiska bostadsplaner på Bromma

Jag förstår! På denna webbplats använder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. För mer information om hur vi använder cookies på våra webbplatser, vänligen se vår policy för cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du vår policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / Orealistiska bostadsplaner på Bromma
Infrastruktur

Orealistiska bostadsplaner på Bromma

Publicerad 20 februari 2015 09:53 Uppdaterad 20 februari 2015 10:02
Den politiska majoriteten i Stockholm vill stänga Bromma flygplats senast 2022. Miljöpartiet hävdar att man kan bygga 50 000 bostäder på marken på 15 år. Men bostadsplanerna för Bromma håller inte.

Det går helt enkelt inte att bygga så många bostäder på så liten yta på så kort tid. Det visar Stockholms Handelskammares granskning av visionen Bromma Parkstad.

– I debatten om Bromma flygplats framtid ställs flygplatsverksamheten hela tiden mot 50 000 nya bostäder. Men ingen har granskat om den siffran håller – förrän nu. Vår rapport visar att bostadsplanerna på Bromma är djupt orealistiska.

Det säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare.

– Även om man dubblar dagens högsta byggtakt kommer det att ta minst 40 år att bygga så många bostäder på ett och samma område. Det råder ingen tvekan om att Stockholm behöver många fler nya bostäder – men att lägga ner Bromma är inte rätt lösning. Det visar den här granskningen med brutal tydlighet, avslutar Maria Rankka.

Handelskammaren har granskat Miljöpartiets förslag om en ny stadsdel, Bromma parkstad, med 50000 bostäder och 30000 arbetsplatser. Enligt planen ska hela området, inklusive en ny tunnelbanelinje, vara helt färdigbyggt femton år efter att flygplatsavtalet sagts upp.

Några jämförelser ur rapporten:

  • Området är ungefär lika stort som Hammarby sjöstad, men ska rymma mer än fyra gånger så många bostäder – och byggas på halva tiden.
  • Den nya stadsdelen ska rymma lika många invånare som bor i Sundsvalls och Luleås tätorter tillsammans.
  • För att tidsplanen ska hålla måste man bygga mellan 4 000 och 5 000 bostäder per år på området. I Norra Djurgårdsstaden, som är Stockholms snabbaste byggprojekt, klarar man i dag maximalt 600 bostäder per år.
  • Bygget förutsätter att man säljer 2 000 bostadsrätter per år på området. I andra stadsutvecklingsprojekt i Stockholm klarar man att sälja max 600 per år.
  • Stadsdelen kommer att ge upphov till 160 000 fordonsrörelser per dygn i Bromma. Det motsvarar trafiken ett normaldygn på Essingeleden.

Läs nyheten i DN här