Stockholms Handelskammare - PendlingstrÀngseln: BÄtpendling för bÀttre kollektivtrafik

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / PendlingstrÀngseln: BÄtpendling för bÀttre kollektivtrafik
Infrastruktur

PendlingstrÀngseln: BÄtpendling för bÀttre kollektivtrafik

Publicerad 23 augusti 2018 08:30 Uppdaterad 24 augusti 2018 01:44
Överfulla bussar, trĂ€ngsel i tunnelbanan och pĂ„ pendeltĂ„gen. En lösning kan vara – bĂ„tpendling.

Trafiksystemet i Stockholmsregionen Àr kraftigt överbelastat, det gÀller inte minst kollektivtrafiken. Enligt berÀkningar av myndigheten Trafikanalys kostar kapacitetsbristen samhÀllet nÀstan sex miljarder kronor per Är.

Mycket talar för att trÀngseln kommer att öka om inte systemet byggs ut rejÀlt. De redan beslutade tunnelbaneutbyggnaderna till bland annat Nacka, Hagastaden och Barkarby vÀntas inte rÀcka.

Under de senaste decennierna har antalet invÄnare i Stockholmsregionen ökat med flera hundra tusen personer. Satsningarna pÄ infrastrukturen, oavsett om det varit frÄgan om spÄr eller vÀg, har inte följt med befolkningsutvecklingen, vilket Àr den frÀmsta orsaken till dagens trÀngsel och stora framkomlighetsproblem.

En vÀxande huvudstadsregion behöver en ökad tillgÀnglighet som medverkar till en fortsatt utveckling av regionen. Vissa delar av regionen har fÄ alternativa resvÀgar som i sin tur ger lÄnga restider och stora variationer i restid.

LÖSNING

BĂ„tpendling kan avlasta t-bana och bussar

BÄtpendling kan minska trÀngseln i kollektivtrafiken. 

– Det Ă€r ett ett miljösmart, urbant och attraktivt sĂ€tt att ta sig till jobbet. Det Ă€r dags att politikerna pĂ„ allvar börjar planera för en radikal utbyggnad, sĂ€ger Lotta Andersson som Ă€r utredare pĂ„ Stockholms Handelskammare.

Hon menar att Stockholmsregionen Àr extra lÀmpligt för en satsning pÄ just bÄtpendling.

– VattenvĂ€garna finns ju redan pĂ„ plats. BĂ„tpendling skapar nya resmönster samt avlastar vĂ€gar och spĂ„rbunden trafik. Den ger ocksÄ större tillgĂ€nglighet till nya bostadsomrĂ„den och arbetsplatser.

Med rÀtt strÀckningar kan den ocksÄ underlÀtta för turister att ta sig till populÀra besöksmÄl.

Enligt Lotta Andersson behöver Àven den spÄrbundna kollektivtrafiken, inte minst tunnelbanan, byggas ut.

– Problemet i dag Ă€r att det Ă€r för lite av allt. Det finns potential för en storskalig satsning pĂ„ kollektivtrafik pĂ„ vatten i hela huvudstadsregionen. Det Ă€r dags att peka ut platser dĂ€r
vattenvÀgarna kan lÀnkas till det övriga transportnÀtet och dÀr passagerare pÄ ett enkelt sÀtt skulle kunna byta frÄn kollektivtrafik pÄ vatten till andra transportsÀtt.

DETTA TYCKER HANDELSKAMMAREN:

  • Bygg ut bĂ„tpendlingen med fler linjer.
  • Peka ut viktiga bytespunkter till övrig kollektivtrafik.
  • StĂ€ll krav pĂ„ kommunerna att planera in kajer för bĂ„tpendling vid ny vattennĂ€ra bostadsbebyggelse.
  • Biljettsystemet mĂ„ste inkludera bĂ„de upphandlad och kommersiell trafik pĂ„ vatten.

VÅRA FÖRSLAG

  • Bygg ut bĂ„tpendlingen.
  • Öka kollektivtrafiken till vĂ„ra besöksmĂ„l.
  • Utveckla en regional sjöfartsstrategi.

LĂ€s mer i Handelskammartidningen STHLM


Kontaktperson

Lotta Andersson Projektledare 08-555 100 13