Stockholms Handelskammare - Privata museer lyfter Stockholms kulturliv

PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistikinsamling, för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt samt anpassa vÄra tjÀnster och marknadsföring. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Urbanisering / Privata museer lyfter Stockholms kulturliv
Urbanisering

Privata museer lyfter Stockholms kulturliv

Publicerad 18 februari 2015 10:31 Uppdaterad 19 juni 2017 02:28
Den senaste tioÄrsperioden har Ätta privata museer startats i Stockholm. Det Àr unikt och visar vilken start-up-region Stockholm Àr Àven pÄ kulturomrÄdet.

Handelskammaren har kartlagt den privata musei- och konsthallsmarknaden i Stockholmsregionen och analyserat de privata aktörerna, nÀr de startade och vad de tillför Stockholms kulturliv.

Att privata konstsamlare medverkar till att bygga museer och konsthallar och gör sina samlingar tillgÀngliga för allmÀnheten Àr en trend pÄ mÄnga hÄll i vÀrlden. I Stockholms lÀn finns tjugotalet privata museer och konsthallar som tillsammans stÀrker Stockholms kulturliv och bidrar till en större bredd och djup pÄ det kulturella omrÄdet.

– Stockholm Ă€r en av de snabbast vĂ€xande turiststĂ€derna i vĂ€rlden, och dĂ€r spelar kulturutbudet en stor roll. Men det spelar ocksĂ„ roll för oss som bor hĂ€r och för att locka rĂ€tt mĂ€nniskor till Stockholm, nĂ„got som Ă€r oerhört viktigt för nĂ€ringslivet, sĂ€ger Lotta Andersson, utredare pĂ„ Stockholms Handelskammare.

Fotografiska, ABBA The Museum och Artipelag Àr tre av de nya privata initiativen som dessutom tagit sig in pÄ tio-i-topp-listan över de mest populÀra museerna i Stockholms lÀn pÄ resesajten Tripadvisor. Detta Àr ett viktigt bete för att stÀrka Stockholm som turistdestination.

Se inslaget i ABC hÀr