Stockholms Handelskammare - Regeringen ratar rationellt remissystem

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Företagsklimat / Regeringen ratar rationellt remissystem
Företagsklimat

Regeringen ratar rationellt remissystem

Publicerad 16 mars 2015 12:48 Uppdaterad 19 juni 2017 02:28
Efter initiala problem med att reda ut vilket statsrÄd som har ansvaret för digitaliseringspolitiken börjar nu frÄgorna om sjÀlva politiken infinna sig. Hur ska den regeringen nÀrma sig digitaliseringen av Sverige?

IT-minister Kaplan har hittills hÄllit en lÄg profil i frÄgan. Han vill se över bredbandsstrategin och har gett Digitaliseringskommissionen i uppdrag att undersöka vilken roll digitaliseringen spelar för jÀmstÀlldheten, arbetsmarknaden samt pÄ miljö- och klimatomrÄdet. FrÄgor som redan har varit föremÄl för tidigare regeringars intresse genom Ären, men som nu alltsÄ inte Àr Àmne för riktiga utredningar med efterföljande förslag frÄn regeringen. Det ska bara undersökas.

Det Àr svÄrt att hitta aviserade propositioner frÄn regeringen som tar sig an digitaliseringsfrÄgorna. Medan varslen staplas upp i nÀringslivet saknas alltsÄ efter mer Àn 100 dagar och snart ett halvÄr rejÀla insatser för att hantera digitaliseringens konsekvenser för Sverige.

PÄ Ätminstone en punkt Àr Àven den förra regeringen medskyldig. Inte mycket har hÀnt sedan Stockholms Handelskammare 2008 föreslog att ett elektroniskt remisshanteringssystem skulle inrÀttas pÄ Internet. Det duger inte.

Det kan tyckas en liten frÄga, men att fler kan bli delaktiga i beslutsprocesserna Àr inte bara föredömligt i ett demokratiskt perspektiv. I ett allt mer komplext samhÀlle Àr det en nödvÀndighet att fler bidrar med sina kunskaper för att beslut och lagstiftning ska landa rÀtt.

Informationen om remisser och hanteringen i Regeringskansliet behöver bli mer enhetlig och tydligare. Det spretar ordentligt i departementens hantering. Kulturdepartementet publicerar samtliga remisser och remissvar (men passar pÄ att begÀra in hela fem exemplar av svaren pÄ papper om man vill svara).

Än mindre förutsĂ€gbart Ă€r det hos Miljö- och energidepartementet som publicerar nya och gamla remisser under nĂ„gra Ă€mnesomrĂ„den. HĂ€r kan man lĂ€sa varningen: ”Observera att inskickade remissvar kan komma att publiceras pĂ„ denna webbplats.”

PÄ regeringens webbplats publiceras grundinformation om varje departements ansvarsomrÄden och organisation. Fyra departement skriver inte nÄgot om remisser (Finans-, Försvars, Justitie- och Utrikesdepartementen). Varken StatsrÄdsberedningen eller Förvaltningsavdelningen anger hur de hanterar remisser, Àven om de sÀkert hanterar fÀrre remisser Àn fackdepartementen.

Även om sex departement har nĂ„gon form av information om remisshanteringen sĂ„ framstĂ„r det som nĂ€stan obegripligt att större framsteg inte har gjorts. Vi kan prenumerera pĂ„ ministrarnas tal och pressmeddelande. Med en knapptryckning kan vi fĂ„ ett nyhetsbrev om ”den öppna processen” i arbetet med en maritim strategi. Det borde alltsĂ„ finnas stora möjligheter till sökningar, bevakningsfunktioner för olika Ă€mnen och annat för den som behöver följa regeringens arbete med till exempel remisser.

Hanteringen av en central process i den svenska statsförvaltningen Àr alltsÄ omodern, oförutsÀgbar och snart ohjÀlpligt efter andra lÀnder som arbetar mer seriöst med insyns- och öppenhetsfrÄgor av detta slag.

Det Àr hög tid att skicka en hÀrold till regeringskvarteren för att berÀtta om Internets möjligheter att öppna upp remissprocesserna för företag och medborgare.

 

Fredrik Sand

NĂ€ringspolitisk expert

Stockholms Handelskammare