Stockholms Handelskammare - Regeringens ansvar att Östlig förbindelse byggs

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / Regeringens ansvar att Östlig förbindelse byggs
Infrastruktur

Regeringens ansvar att Östlig förbindelse byggs

Publicerad 21 december 2017 11:23 Uppdaterad 21 december 2017 11:23
Nu har Sverigeförhandlingens slutbetĂ€nkande överlĂ€mnats till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Sverigeförhandlingen förslĂ„r att planeringen för Östlig förbindelse ska fortsĂ€tta. Det rĂ€cker inte.

Trots att Trafikverket pekat ut denna brist i Storstockholms transportsystem, Àr den inte med i förslaget till nationell plan.

DÀrför menar Fredrik Sand, nÀringspolitisk expert hos Stockholms Handelskammare, att slutbetÀnkandet frÄn Sverigeförhandlingen inte Àr tillrÀckligt.

Regeringen mĂ„sta ta ansvar och lösa finansieringen av Östlig förbindelse nĂ€r regeringen beslutar om den nationella planen för transportsystemet 2018–2029.

– Regeringen bör ta ansvar och se till att Östlig förbindelse Ă„terupptas i nationell plan. Stockholm vĂ€xer snabbt och detta Ă€r den utan jĂ€mförelse viktigaste investeringen för regionens trafik- och kollektivtrafiksystem, sĂ€ger Fredrik Sand.

NÀr Stockholms Handelskammare arrangerade en hearing om Stockholms transportinfrastruktur uttryckte samtliga politiker starkt stöd för att bygga klart ringleden.

LĂ€nk till hela hearingen om infrastruktur.