Stockholms Handelskammare - Remissvar angÄende Förslag pÄ föreskrifter om förbud mot vissa sammankomster och tillstÀllningar i Uppsala lÀn

Start / Nyheter Uppsala / Remissvar angÄende Förslag pÄ föreskrifter om förbud mot vissa sammankomster och tillstÀllningar i Uppsala lÀn
Uppsala

Publicerad 29 oktober 2020 12:26 Uppdaterad 5 november 2020 03:15
Handelskammarens synpunkter pÄ Förslag pÄ föreskrifter om förbud mot vissa allmÀnna sammankomster och offentliga tillstÀllningar inom Uppsala lÀn för att motverka spridning av det nya coronaviruset

Generella utgÄngspunkter

Handelskammaren i Uppsala lÀn har som representant i KrissamverkansrÄdet beretts möjlighet att lÀmna synpunkter pÄ LÀnsstyrelsens förslag pÄ föreskrifter om förbud mot vissa allmÀnna sammankomster och offentliga tillstÀllningar inom Uppsala lÀn för att motverka spridningen av det nya coronaviruset, daterad 2020-10-27.

Handelskammaren vill inledningsvis understryka att det viktigaste för nÀringslivet och den ekonomiska ÄterhÀmtningen Àr att spridningen av Covid-19 upphör sÄ snart som möjligt.

Vi vill samtidigt pÄminna om att effekterna pÄ delar av nÀringslivet sedan mars 2020 har varit brutala. Pandemin har orsakat stora sÄr pÄ Ätskilliga företag inom event- och mötesbranschen, besöksnÀring, kultur, nöjen och idrott, hotell och restauranger samt andra verksamheter som bygger pÄ interaktion mellan mÀnniskor. Handelskammarens bedömning Àr att en majoritet av företag inom dessa sektorer idag saknar marginaler och förutsÀttningar att hantera fortsatta lÄngvariga restriktioner. Den ekonomiska motstÄndskraften har urholkats under Äret och utan stödinsatser frÄn regeringen hade ett stort antal företag redan gÄtt under och tvingats sÀga upp sin personal. Livsverk Àr pÄ vÀg att slÄs i spillror.

För nÀrvarande Àr omkring 10 500 personer i Uppsala lÀn korttidspermitterade. Antalet nyinskrivna pÄ Arbetsförmedlingen har ökat med 50 procent under Äret. Trots att beslutade stödinsatser inte alltid trÀffat rÀtt, inte Àr tillgÀngliga för alla företag samt varit svÄra att tillÀmpa anser Handelskammaren att delar av stöden mÄste förlÀngas. Kombinationen av upphörda stöd och kvarvarande restriktioner riskerar att tippa en lÄng rad företag ner i avgrunden.

Dock Àr inte alla företag lika drabbade av restriktioner och dess effekter pÄ marknaden. För delar av nÀringslivet har Corona till och med inneburit ökade affÀrer och lönsamhet. Den stora skillnaden i effekter innebÀr att vissa företag har tagit en orimligt stor del av smÀllen. Handelskammaren anser att staten har ett sÀrskilt stort ansvar gentemot dessa företag att fÄ det stöd som krÀvs för att överleva.

Handelskammaren vill med dessa inledande kommentarer understryka hur allvarligt lÀget Àr för delar av nÀringslivet. Inför kommande beslut om restriktioner menar vi att detta perspektiv mÄste beaktas och att staten vid införande av restriktioner har ett sÀrskilt ansvar för dem gentemot vilka begrÀnsningarna i praktiken omöjliggör en hÄllbar nÀringsverksamhet. Vidare anser Handelskammaren att restriktioner mÄste kunna förklaras, vara lÀtta att förstÄ och tillÀmpa samt ta hÀnsyn till de försiktighetsÄtgÀrder som vidtagits inom respektive företag och verksamhet.

Synpunkter pÄ förslaget

Av föreliggande förslag framgÄr att restriktioner pÄ 50 personer ska tillÀmpas sÄ lÀnge lokala allmÀnna rÄd gÀller, det vill sÀga till den 3 november. Samtidigt ska förbud mot alla allmÀnna sammankomster och offentliga tillstÀllningar med fler Àn 50 deltagare trÀda i kraft den 1 november och gÀlla tills vidare.

InnebÀr detta att 50-grÀnsen gÀller sÄ lÀnge lÀnet har specialrestriktioner, eller sÄ lÀnge LÀnsstyrelsen gör bedömningen att de ska gÀlla oberoende av FolkhÀlsomyndighetens allmÀnna rÄd? Handelskammaren anser att tidsramen behöver förtydligas med ett slutdatum, som kan förlÀngas genom nytt beslut efter samrÄd i KrissamverkansrÄdet. Det Àr dessutom oerhört viktigt att detta samordnas med FolkhÀlsomyndigheten och Region Uppsala sÄ att det inte blir olika besked. För efterlevnadens skull gÀller det att myndigheternas beslut och agerande Àr entydiga.

En fortsatt begrÀnsning pÄ 50 personer i Uppsala lÀn innebÀr praktiskt taget ett fortsatt nÀrings- och verksamhetsförbud för bÄde företag, idrottsföreningar och kulturarrangörer. Erfarenheten frÄn vÄren 2020 Àr att signalvÀrdet av restriktioner Àr stort. Avbokningarna kom redan vid en begrÀnsning till 500 personer. En 50-grÀns leder till att Àven mÄnga mindre möten avbokas. Om staten genom LÀnsstyrelsen skÀrper mötesrestriktionerna och dÀrmed försvÄrar för nÀringsverksamhet i lÀnet menar Handelskammaren att staten ocksÄ bör stötta nÀrings-, kultur-och föreningslivet i detta lÀn.

Staten bör ta detta beslut i fullt medvetande om att konsekvenserna i form av minskat företagande, arbetslöshet, utslagning av mötesplatser, och konsekvenserna i form av ensamhet och utsatthet. Handelskammaren anser att dessa effekter mÄste beaktas inför kommande beslut om mötesrestriktioner, vilket Àven bör framgÄ av promemorian.

Tomas Stavbom

Regionchef