Remissvar angÄende förslag till Regional utvecklingsstrategi för Uppsala lÀn

AllmĂ€ntÂ
Region Uppsalas förslag till ny regional utvecklingsstrategi för Uppsala lĂ€n bygger vidare pĂ„ tidigare RUS:ar och behĂ„ller den struktur av vision och tre strategiska inriktningar som mejslades fram i den förra versionen. I detta dokument har Agenda 2030 arbetats in som en röd trĂ„d, och försöker med detta uppfylla funktionen som regional Agenda 2030, som en lĂ€nk mellan den globala, europeiska och nationella nivĂ„n, ner till den lokala. Handelskammaren stĂ„r bakom denna ansats och ambition, och ser hur detta ocksĂ„ bidrar till att vitalisera och modernisera den regionala utvecklingspolitiken. Â
Sedan revideringsarbetet pĂ„börjades har Corona och den pĂ„gĂ„ende pandemin pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt förĂ€ndrat förutsĂ€ttningarna för det regionala utvecklingsarbetet. Detta nĂ€mns i förordet, men har endast i marginalen kunnat fĂ€rgas in i förslag till mĂ„l, Ă„tgĂ€rder och prioriteringar. Handelskammaren bedömning av nuvarande lĂ€ge och krisens effekter pĂ„ Uppsala lĂ€n Ă€r att flera förslag behöver omprövas i grunden. Detta sĂ€rskilt mot bakgrund av att de mest prioriterade Ă„tgĂ€rderna har pekat ut perioden 2020-2024 som planeringshorisont. Handelskammarens bedömning Ă€r att det under dessa fyra Ă„r kommer att krĂ€vas enorma krafttag och insatser för att starta om landet, lĂ€net och mĂ„nga kommuner efter krisen. I det ljuset framstĂ„r flera utpekade prioriteringar som sekundĂ€ra.Â
I det följande lĂ€mnar Handelskammaren nĂ„gra övergripande synpunkter pĂ„ förslaget och dĂ€refter konkreta förslag till förĂ€ndringar. Â
Ăvergripande synpunkterÂ
Handelskammaren har med stor behĂ„llning tagit del av underlagsmaterialet och tycker sĂ€rskilt att omvĂ€rldsanalysen vĂ€l speglar de utmaningar som lĂ€net behöver hantera i ljuset av vad som sker i omvĂ€rlden. Inför en uppdatering av bakgrundsanalysen till följd av Corona kan Region Uppsala med fördel dra nytta av Omstartskommissionens rapport, som visar vad som krĂ€vs för att ta Sverige igenom den akuta krisen, hantera en övergĂ„ngsfas och Ă„stadkomma en hĂ„llbar omstart. De flesta förslagen adresserar den nationella nivĂ„n, men ansatsen kan och bör omsĂ€ttas i reformer Ă€ven pĂ„ lokal och regional nivĂ„.Â
I det till stora delar vĂ€ldisponerade och vĂ€lformulerade dokumentet saknar Handelskammaren en starkare förankring av förslagen i pĂ„gĂ„ende utvecklingsprocesser i lĂ€net. Med vissa kompletteringar skulle RUS bĂ€ttre kunna anvĂ€ndas som hĂ€vstĂ„ng för utvecklingsarbetet i flera av lĂ€nets kommuner.Â
RUS som hĂ€vstĂ„ng för pĂ„gĂ„ende och planerade processerÂ
Handelskammaren menar att en RUS behöver ta fasta pĂ„ sĂ„dant som pĂ„gĂ„r, planeras eller mĂ„ste genomföras för att uppnĂ„ de lĂ„ngsiktiga mĂ„len. UtifrĂ„n forskningens slutsatser kring den globala uppvĂ€rmningen kan de beslut vi fattar inom de nĂ€rmaste Ă„ren fÄ avgörande betydelse för hela lĂ€nets, landets och vĂ€rldens utveckling i mĂ„nga generationer. Detta avgörande momentum skulle kunna tydliggöras i RUS och avspeglas bĂ€ttre i förslagen. Trots att viktiga beslut brĂ„dskar handlar flera prioriteringar snarare om att skjuta insatser pĂ„ framtiden och invĂ€nta resultat av diverse utredningar, utan egentlig idĂ© om hur dessa ska tas om hand och pĂ„verka kommande beslut. Denna brist blir allra tydligast vad gĂ€ller förslag om en regional fysisk samhĂ€llsplanering. Â
Regional fysisk samhĂ€llsplanering tillĂ€mpas sedan lĂ€nge i Stockholms lĂ€n, inom ramen för den regionala utvecklingsplanen, RUFS. Genom Ă€ndring i PBL kan regionalt utvecklingsansvariga ansöka om att bli regionplaneorgan, vilket senast skett i SkĂ„ne. Region Uppsala har tidigare meddelat Finansdepartementet att man inte har för avsikt att ansöka om att fĂ„ axla detta uppdrag, eftersom det dels skulle krĂ€va utredningsresurser som inte finns inom organisationen, dels att nyttan av en regional fysisk plan Ă€r tveksam. Alternativet Ă€r snarare att lĂ€net i Ă€nnu högre utstrĂ€ckning samverkar inom En bĂ€ttre sits och systemanalysarbetet inom MĂ€lardalsrĂ„det och inom ramen för samarbete inom Ăstra Mellansverige, dĂ€r en fysisk strukturbild för Stockholm-MĂ€larregionen för övrigt redan har utarbetats â ĂMS 2050.   Â
PĂ„ lĂ€ngre sikt kan en regional fysisk plan utgöra en viktig vĂ€gledning för lĂ€nets planeringsarbete, men Àven med en snĂ€v tidplan skulle den kunna antas först en bit in i Är 2025. Detta skulle i bĂ€sta fall kunna pĂ„verka innehĂ„llet i nĂ€stnĂ€sta nationella plan för transportinfrastruktur. LĂ„ngt innan dess behöver lĂ€net sĂ€kra att fyrspĂ„ret byggs ut, utan fördröjning. Att en kapacitetsstark kollektivtrafik förbereds, besluts, planeras och pĂ„börjas. Att ny jĂ€rnvĂ€gsstation i Bergsbrunna och tusentals nya bostĂ€der pĂ„börjats. Att flera kommuner ska sjösĂ€tta sina offensiva utbyggnadsplaner. Â
Handelskammaren föreslĂ„r dĂ€rför att förslaget om en regional fysisk plan helt utgĂ„r och ersĂ€tts med ett Ă„tagande som innebĂ€r att Region Uppsala och lĂ€nets kommuner ska sĂ€kra utbyggnad av fyrspĂ„r, förverkliga Uppsalapaketet och bygga hĂ„llbara stadsdelar och bostĂ€der i hela lĂ€net, i linje med de kommunala översiktsplanerna. Denna prioritering Ă€r sĂ€rskilt angelĂ€gen mot bakgrund av att offentliga investeringar under kommande Ă„r kan motverka den efterslĂ€pande effekt som pandemin tycks fĂ„ pÄ bygg- och fastighetssektorn. Â
RUS som stöd för statliga investeringar i infrastrukturÂ
Vad gĂ€ller omrĂ„det infrastruktur noterar Handelskammaren att förslaget till RUS tagit ett steg tillbaka jĂ€mfört med tidigare versioner.  Den storregionala strukturbilden och en bilagd karta med markerade kommunikationsstrĂ„k ger en viss vĂ€gledning i det fortsatta planeringsarbetet, men det saknas helt information om vilka brister i infrastruktursystemet som bör prioriteras.  Detta upplever Handelskammaren som en svaghet, vilket kan pĂ„verka lĂ€nets möjligheter att fĂ„ till stĂ„nd viktiga investeringar framgent. I Trafikverkets ÄtgĂ€rdsvalsstudie (Ă VS) för ostkustbanan och förslag om att bygga ut fyrspĂ„r hĂ€nvisades det till att denna investering lyftes fram bĂ„de i RUS och i RUFS som den högst prioriterade. Utan detta uttryckliga stöd hade framgĂ„ngen inte varit sjĂ€lvklar. Dessutom kan utpekade brister redan i RUS vara ett viktigt underlag inför kommande lĂ€nstransportplan. Om tid saknas, eller processen helt enkelt inte hunnit med, vore ett minimikrav dĂ€rför att RUS innehĂ„ller samma infrastrukturella prioriteringar för lĂ€net som Ă„terfinns i MĂ€lardalsrĂ„dets systemanalys. Det handlar i synnerhet om utbyggt fyrspĂ„r, ny Hjulstabro, förbĂ€ttrad tillgĂ€nglighet till Arlanda och kapacitetsförstĂ€rkning pĂ„ Dalabanan. Â
Stockholm-Arlanda Ă€r vĂ„rt internationella brohuvud Â
Handelskammaren anser vidare att RUS helt duckat för Arlandas och flygets betydelse för regionens utveckling, vad gĂ€ller besöksnĂ€ring, transporter av högvĂ€rdigt gods, affĂ€rsresor, internationella tillgĂ€nglighet och en hĂ„llbar omstĂ€llning. Pandemin har inneburit ett drĂ„pslag mot flygindustrin och arbetstillfĂ€llen runt Arlanda, nĂ„got som gjort oss smĂ€rtsamt pĂ„minda om vĂ„rt beroende av omvĂ€rlden. För att kunna sĂ€kra regionens internationella tillgĂ€nglighet, knyta ihop landet olika delar och bidra till ekonomisk Ă„terhĂ€mtning och sysselsĂ€ttning, samtidigt som koldioxidutslĂ€ppen reduceras i linje med Parisavtalet, anser Handelskammaren att RUS behöver kompletteras med ambitioner och prioriteringar för Arlanda.Â
Huvudstadsregionen som funktionellt navÂ
Av underlagsmaterialet framgĂ„r att Uppsala lĂ€n Ă€r beroende av omvĂ€rlden, i synnerhet av de omkringliggande lĂ€nen. Trots det anser Handelskammaren att RUS nĂ€stan helt bortser frĂ„n fördelarna med lĂ€nets geografiska lĂ€ge i en av Europas mest attraktiva och konkurrenskraftiga regioner. Stockholm och huvudstaden nĂ€mns vid ett tillfĂ€lle i dokumentet, i en bisats, och övriga regioner i Ăstra Mellansverige, Ă„terfinns inte alls. Det ger intryck av RUS som en inĂ„tblickande strategi, med svaga tentakler och relationer till omvĂ€rlden och nĂ€rregionen. Enligt Handelskammarens mening Ă€r detta bĂ„de missvisande och olyckligt, och bejakar inte alls de erfarenheter av mellanregionalt samarbete som utvecklats under de senaste tio Ă„ren inom Ăstra Mellansverige, och de funktionella relationer för arbetsmarknad och företagsamhet som vuxit fram med kraft sedan slutet av 90-talet. Â
Samarbetet över lĂ€nsgrĂ€nser Ă€r omfattande. Med bĂ€ttre infrastruktur, tĂ€t trafikering och biljettsystem som frĂ€mjar rörlighet har lĂ€nsgrĂ€nserna suddats ut allt mer. Ă tskilliga företag i Uppsala lĂ€n ingĂ„r i koncerner med sĂ€te i Stockholm. Innovationssystem, forskning och nĂ€ringslivskluster utvecklas oberoende av grĂ€nser. Arbetsmarknaden vĂ€xer och allt fler fĂ„r allt fler arbetstillfĂ€llen inom rimligt avstĂ„nd. Denna utveckling Ă€r samtidigt sannolikt i sin linda. Med fyrspĂ„r, fler och snabbare tĂ„g och innovativa mobilitetslösningar kommer den regionala integrationen att öka ytterligare, trots att fler sĂ€kerligen jobbar hemifrĂ„n oftare. Förslaget till RUS saknar helt detta perspektiv. Det gĂ„r knappt att utlĂ€sa att Uppsala ingĂ„r i samma region som Arlanda och Stockholm. Ănnu mindre framgĂ„r det hur Uppsalaregionen vill dra nytta av detta. Â
Uppsalas roll i vĂ€rldenÂ
Bristen pĂ„ omvĂ€rldsperspektiv blir Ă€ven tydligt nĂ€r det gĂ€ller lĂ€nets internationella orientering och roll i vĂ€rlden. Det gĂ„r inte att utlĂ€sa hur lĂ€net ser pĂ„ sin roll i vĂ€rlden, bĂ„de nĂ€r det gĂ€ller hur lĂ€net pĂ„verkas av omvĂ€rlden, och hur lĂ€net kan pĂ„verka och bidra till en hĂ„llbar utveckling i vĂ€rlden. Om tiden inte medger en ordentlig process kring detta föreslĂ„r Handelskammaren att inspiration hĂ€mtas frĂ„n Region Uppsalas egen strategi för internationell lyskraft. Â
Nyttja lĂ€nets guldĂ€ggÂ
Det Ă€r inte bara det externa perspektivet som saknas. I nĂ„gra avseenden saknas ocksĂ„ ett tillvaratagande av de interna tillgĂ„ngarna, de faktorer som kan beskrivas som lĂ€nets guldĂ€gg och nycklar till framgĂ„ng. De uppenbara Ă€r naturligtvis lĂ€nets bĂ„da topprankade lĂ€rosĂ€ten, som under hundratals Är bidragit till lĂ€nets kunskap, forskning, innovationskraft och nĂ€ringslivsprofil. SLU och Uppsala universitet Ă€r tvĂ„ institutioner som sysselsĂ€tter tusentals lĂ€rare, forskare och utbildar 45âŻ000 studenter varje Ă„r och som satt sin prĂ€gel pĂ„ lĂ€net sedan reformationen. RUS skulle kunna uttrycka tydligare hur dessa guldĂ€gg förstĂ€rker lĂ€nets utveckling och omstĂ€llning. Det visionsarbete som bedrivits inom bĂ„da lĂ€rosĂ€tena, samt universitetens forskningsstrategier, skulle med fördel kunna ges stöd i RUS. Â
RUS som underlag till EU:s strukturfondsprogramÂ
NĂ„gra av prioriteringarna för den sociala inkluderingen och ekonomiska Ă„terhĂ€mtningen tangerar ambitioner inom kommande strukturfondsprogram, som vĂ€gleds av EU-kommissionens rapport för En ny giv och den nya nationella strategin för hĂ„llbar tillvĂ€xt och attraktionskraft. För att vinna framgĂ„ng och stödja aktörer som vill bĂ€ra viktiga utvecklingsprojekt inom ramen för strukturfonderna, finns det enligt Handelskammarens mening anledning att i RUS tydligare peka ut vilka samhĂ€llsutmaningar lĂ€nets aktörer bör fokusera pĂ„. DĂ€rigenom har lĂ€net bĂ€ttre förutsĂ€ttningar att fĂ„ tillgĂ„ng till medel för att uppfylla utvecklingsagendan.Â
En omstart för Uppsala lĂ€nÂ
För att ta Uppsala lĂ€n ur krisen behöver företag vĂ„ga investera, nyanstĂ€lla och ges förutsĂ€ttningar att stĂ€rka sin konkurrenskraft i en ny internationell omgivning. Detta mĂ„ste ske samtidigt som vi tvingas hantera krisens sviter i form av ökad arbetslöshet och en skulduppbyggnad i sĂ„vĂ€l företag som offentlig sektor. Â
För kommuner och regioner handlar det inte minst om att med kraft vĂ€rna kĂ€rnan i det offentliga uppdraget. FĂ„ saker Ă€r sĂ„ viktiga för nĂ€ringslivets utveckling som att skolan ger eleverna kunskap, att tĂ„g och bussar gĂ„r i tid, att sjukvĂ„rden fungerar och att det rĂ„der trygghet pĂ„ gator och torg. Till det kommer möjligheten till ett blomstrande kultur- och föreningsliv som gör staden och regionen till en attraktiv plats att leva och verka. Â
Inför omarbetning av RUS menar Handelskammaren att följande omrĂ„den bör framtrĂ€da tydligare: Â
En region för alla: Â
- Pressa tillbaka arbetslösheten genom att Ă„terstarta servicesektorn och smĂ„företagen. De hĂ„rdast drabbade branscherna mĂ„ste fĂ„ chans att komma pĂ„ fötter och vĂ„ga Ă„teranstĂ€lla. LĂ€rdomar frĂ„n nĂ€ringslivsinsatser till följd av Corona bör utgöra grund för ett förbĂ€ttrat nĂ€ringslivsklimat i hela lĂ€net. Â
- Vaccinera folk mot arbetslöshet. Inför nollvision för gymnasieavhopp i Uppsala lĂ€n senast Ă„r 2025. Ăka samverkan skola-arbetsliv, utveckla Ung Företagsamhet och bygg ut yrkesutbildningarna. Expandera den yrkesanpassade svenskutbildningen för nyanlĂ€nda. Â
- UnderlĂ€tta kompetensvĂ€xling och omstĂ€llning mellan företag och branscher. Stimulera nyföretagande och bejaka en vĂ€xande uppdragsbaserad ekonomi med fullgott anstĂ€llningsskydd. Â
En vĂ€xande region:Â
- Gasa Uppsala ur krisen. Planera för en fortsatt vĂ€xande region och fler bostĂ€der. StĂ„ upp för lĂ€nets infrastrukturbehov och sĂ€kra att nya byggprojekt kommer ut pĂ„ marknaden genom framsynt planering och skyndsam handlĂ€ggning av Ă€renden. Â
- Investera för omstĂ€llning och öka takten i digitaliseringen. Initiera ett upprustningsprogram som innehĂ„ller energieffektiviseringar i 70-talets bostadsomrĂ„den, framtidssĂ€krade VA-system, ökad kapacitet i elnĂ€tet samt infrastruktur som underlĂ€ttar transport av mĂ€nniskor, varor och gods. Â
En nyskapande regionÂ
- Omvandla kunskap till samhĂ€llsnytta. SĂ€kra lĂ„ngsiktig finansiering av Uppsalas unika ekosystem av innovation, forskning, entreprenörskap och samverkan, sĂ„ att fler goda idĂ©er kan utvecklas till nya vĂ€rdeskapande bolag.Â
Ett kraftfullt genomförande Â
I det avslutande kapitlet av RUS anges att genomförandet av RUS vilar pĂ„ en hög grad av samverkan och medansvar frĂ„n olika aktörer. Det tyngsta ansvaret för genomförandet vilar pĂ„ Regionalt forum och den regionala ledningsgruppen (RLG). I tabell anges vidare vilka organisationer och samverkansgrupper som ansvarar för olika sakomrĂ„den i RUS. Handelskammaren noterar att nĂ€ringslivet förvĂ€ntas bidra till genomförandet, men konstaterar samtidigt att Region Uppsala för nĂ€rvarande inte bjuder till nĂ„got samverkansfora dĂ€r nĂ€ringslivet finns representerat. I detta avseende kan Region Uppsala dra lĂ€rdom av LĂ€nsstyrelsens arbetsformer. Â
Samlad bedömningÂ
Handelskammarens samlade bedömning Ă€r att förslaget till RUS behöver en pĂ„taglig komplettering och aktualisering som:Â
- Analyserar nulĂ€get och innehĂ„ller relevanta omstartsförslag utifrĂ„n den skada som Corona fĂ„tt pĂ„ nĂ€ringsliv och mĂ€nniskors hĂ€lsa, samt pekar ut konkreta förslag till kraftsamling och aktivitet för att Ă„stadkomma en omstart av en ekonomiskt stark, hĂ„llbar och inkluderande region i tidsperspektivet 2021-2024. Â
- Stödjer de pĂ„gĂ„ende lokala och regionala utvecklingsprocesser som krĂ€ver enorma insatser och resurser för att kunna förverkligas, exempelvis utbyggnad av fyrspĂ„r, byggande av smarta och hĂ„llbara stadsdelar för nĂ€rmare 120âŻ000 fler invĂ„nare till 2050, inklusive all tillhörande offentlig infrastruktur. Â
Utan omarbetning i linje med ovanstĂ„ende befarar Handelskammaren att RUS inte fullt ut kommer att kunna fylla den avsedda vĂ€gledande funktionen för lĂ€nets utveckling och omstart under de nĂ€rmaste Ă„ren. Â
Â
Tomas StavbomÂ
Regionchef  Â