Stockholms Handelskammare - SĂ„ kan Stockholms busstrafik bli effektivare

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / SĂ„ kan Stockholms busstrafik bli effektivare
Infrastruktur

SĂ„ kan Stockholms busstrafik bli effektivare

Publicerad 15 oktober 2019 11:48 Uppdaterad 17 oktober 2019 08:09
Inom ramen för den trafikrapport som Stockholms Handelskammare presenterar den 17:e oktober föreslÄs ett antal tÀnkbara ÄtgÀrder för bÀttre fungerande kollektivtrafik.
Daniella Waldfogel, nÀringspolitisk chef pÄ Stockholms Handelskammare, konstaterar att det i dag pÄgÄr mÄnga större projekt som kan kompletteras med smarta bussinvesteringar.

— Just nu utvecklas kollektivtrafiksystemet ordentligt och det Ă€r naturligtvis fantastiskt med helt ny infrastruktur, men vi Ă€r övertygade om att det finns kostnadseffektiva mindre Ă„tgĂ€rder som kan fĂ„ positiva effekter pĂ„ busstrafiken, sĂ€ger Daniella Waldfogel.

 Den 17:e oktober slÀpper Stockholms Handelskammare det Chamber Policy Paper som Jonas Eliasson, professor i transportsystem, tagit fram inom ramen för Stockholms Handelskammares arbete för att huvudstadsregionen i framtiden ska vara Europas bÀsta.

Daniella Waldfogel, nÀringspolitisk chef, menar att de gigantiska investeringar som nu görs ocksÄ stÀller höga ekonomiska krav pÄ att prioritera trafikeringen sÄ att driftmedlen rÀcker till att köra all den planerade nya trafiken.

— Det kommer vara av stor vikt att pengar anvĂ€nds effektivt och att nya investeringar i kollektivtrafiken Ă€r vĂ€l avvĂ€gda och skapar hög nytta för pengarna. Vi bedömer att det finns busstrĂ€ckor dĂ€r man kan uppnĂ„ en kapacitetshöjning med förhĂ„llandevis smĂ„ investeringar, sĂ€ger Daniella Waldfogel.

I rapporten pekas ett antal busslinjer ut som med relativt smÄ medel kan omvandlas till BRT-liknande linjer. Det skapar möjligheten för olika linjer lÀngst ut i den glesare bebyggelsen att dela upp sig i olika linjer i ett finmaskigt nÀt och erbjuda resenÀren korta avstÄnd till sin hÄllplats.

Sedan samlas flera sÄdana linjer till ett stomlinjestrÄk som körs i BRT-koncept med hög turtÀthet. PÄ sÄ vis fÄr man nÀra till första hÄllplats, fÄ eller inga byten och hög turtÀthet i stomlinjestrÄket.

— Det som krĂ€vs Ă€r enkla Ă„tgĂ€rder som att ge linjerna signalprioritet, egna körfĂ€lt dĂ€r det behövs, pĂ„stigning pĂ„ ”stationer” genom samtliga dörrar i stĂ€llet för vanliga hĂ„llplatser, raka linjedragningar och tydlig information om var, nĂ€r och vart bussen gĂ„r. Allt detta Ă€r förhĂ„llandevis billiga Ă„tgĂ€rder som kan skapa stora förbĂ€ttringar, sĂ€ger Daniella Waldfogel.

 

STOMLINJERNA 176/177 EKERÖ–SOLNA–SUNDBYBERG-DANDERYD

Stora delar av strÄket fungerar hyggligt, men pÄ vissa strÀckor behöver nya, egna körfÀlt anlÀggas. Vid nÄgra bytespunkter, exempelvis Brommaplan, stÄr bussen stilla orimligt lÀnge, och Àven sjÀlva angöringen tar för lÄng tid eftersom bussen mÄste in och krÄngla pÄ en terminal.

STOMLINJEN 178 MÖRBY–JAKOBSBERG

Fungerar relativt vÀl idag men kan med enkla BRT-idéer bli betydligt bÀttre och snabbare. PÄ nÄgra platser skulle man övervÀga lite större ombyggnader för att fÄ bort flaskhalsar och fÄ till rakare strÀckning.

STOMLINJEN 179 SOLLENTUNA–VÄLLINGBY

Linjen gÄr i ett antal konstiga krokar runt JÀrvafÀltet och parkomrÄdet mellan Tensta och Rinkeby och skapar lÄnga restider.

Effektivare förbindelser VĂ€llingby–Tensta–Rinkeby–Kista–Sollentuna vore vĂ€rdefullt av mĂ„nga skĂ€l. Man kan övervĂ€ga att göra linjen genare, kanske Ă€ven med delvis ny dedikerad infrastruktur.

173 SKARPNÄCK–SKÄRHOLMEN OCH 172 SKARPNÄCK–NORSBORG

Dessa tvĂ„ linjer har ganska lĂ„ngt kvar till stombusstandard. Linjedragningarna Ă€r krokiga eftersom vĂ€gnĂ€tet ser ut som det gör, och fĂ„ strĂ€ckor har egna körfĂ€lt eller signalprioritet. Även enkla Ă„tgĂ€rder borde kunna förbĂ€ttra avsevĂ€rt – information och synlighet om inte annat.

TYRESÖBUSSARNA

I avsaknad av tunnelbana behöver Tyresö goda bussförbindelser.

LĂ€ngs vĂ€gen in mot Gullmarsplan frĂ„n Tyresö centrum finns ett antal flaskhalsar som borde vara vĂ€rda att bygga bort – inte minst eftersom det finns tĂ€mligen gott om mark runt vĂ€gen att göra eventuella breddningar pĂ„.

Inne i sjÀlva Tyresö kan de vanliga förbÀttringarna göras: egna körfÀlt dÀr det behövs, genare strÀckningar pÄ vissa stÀllen, signalprioriteringar. Slutligen kan man övervÀga att förlÀnga linjerna lÀngre Àn Gullmarsplan för att fÄ fler direktförbindelser och minska antalet byten för resenÀrerna.