Stockholms Handelskammare - SÄ lyfter vi vÄrdexporten

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Internationell handel / SÄ lyfter vi vÄrdexporten
Internationell handel

SÄ lyfter vi vÄrdexporten

Publicerad 15 september 2016 10:37 Uppdaterad 19 juni 2017 02:28
HĂ€lso- och sjukvĂ„rden genomgĂ„tt en omfattande internationalisering. Patienter rör sig i ökad utstrĂ€ckning över grĂ€nserna för att hitta vĂ„rd som har högre kvalitet eller Ă€r billigare Ă€n den som tillhandahĂ„lls i det egna hemlandet. Även önskemĂ„l om kortare vĂ€ntetider motiverar konsumtion av vĂ„rd utomlands. Flera olika samhĂ€llstrender driver pĂ„ denna utveckling; globalisering, ökad migration, digitalisering och vĂ€ssad ekonomisk specialisering.

EfterfrÄgan pÄ hÀlso- och sjukvÄrd och sjukvÄrdskompetens ökar globalt. Huvudstadsregionen skulle kunna bidra genom att sprida vÄr hÀlso- och sjukvÄrdskompetens i vÀrlden. Stockholm och Uppsala har en hög koncentration av framstÄende verksamhet inom vÄrd, omsorg och livsvetenskap. HÀr finns universitetssjukhus med avancerad specialistvÄrd, starka forskningsmöjligheter, starka kompetenscentrum samt innovativa företag.

ÄndĂ„ Ă€r Sveriges vĂ„rdexport mycket blygsam jĂ€mfört med mĂ„nga andra lĂ€nder. Den svenska andelen av den globala vĂ„rdmarknaden Ă€r försvinnande liten. HĂ€r kan Stockholm gĂ„ före. Med Nya Karolinska Sjukhuset, NKS, och det life science-kluster som nu vĂ€xer fram i Hagastaden, finns ett tillfĂ€lle att positionera Stockholm som ett centrum för framtidens hĂ€lso- och sjukvĂ„rd.

Den globala marknaden för rena vÄrdresor, det vill sÀga resor för att söka vÄrd vid sjukhus, motsvarar ett marknadsvÀrde pÄ uppemot 480 miljarder kronor Ärligen. Till detta ska lÀggas marknaderna för utbildning av medicinsk personal, för konsulttjÀnster som att bygga upp och driva hÀlso- och sjukvÄrd samt för sÄ kallas "hÀlsoturism", det vill sÀga resor som motiveras av önskan om en bÀttre hÀlsa utan att man söker sjukvÄrd.

VÄrdexport motiveras inte bara av möjliga exportintÀkter. Det handlar ocksÄ om möjligheterna att utveckla den svenska sjukvÄrden. Ett flöde av patienter frÄn utlandet möjliggör för svenska specialistlÀkare att upprÀtthÄlla spetskompetens och kvalitet inom diagnosgrupper som Àr smÄ och dÀr det behövs en kritisk patientvolym. Högspecialiserade "centers of excellence" gör ocksÄ regionen mer attraktiv för utlÀndska forskare och specialister.

Stockholm blir redan idag omsprunget av andra stÀder, sÄvÀl i Tyskland som i England, dÀr man gör strategiska satsningar för att stÀrka vÄrdexporten. Stockholm behöver tillvarata den möjligheten som export av vÄrd innebÀr.

SÄ lyfter vi huvudstadsregionens vÄrdexport

Lös upp politiska knutar

Det mĂ„ste bli tydligt att man frĂ„n politiskt hĂ„ll – nationellt sĂ„vĂ€l som regionalt – önskar stĂ€rka vĂ„rdexporten och Ă€r beredd att stĂ„ bakom de satsningar som detta krĂ€ver. Det handlar om att ge tydliga politiska signaler utĂ„t att vĂ„rdexport Ă€r ett viktigt och sjĂ€lvklart omrĂ„de. I förslaget till budget för Stockholms lĂ€ns landsting ligger ett uppdrag till landstingsdirektören att ta fram en regional vĂ„rdexportstrategi. Det Ă€r av största vikt att en sĂ„dan strategi blir verklighet och att den fylls med ett bra och konkret innehĂ„ll samt att den tar tillvara den kunskap och de idĂ©er som regionens privata aktörer kan bistĂ„ med.

Marknadsför Stockholms vÄrderbjudande

Pröva möjligheten att genomföra regionala frÀmjanderesor för att marknadsföra  Stockholmsregionens samlade exporterbjudande. Swecare, vars uppdrag Àr att frÀmja export av svensk hÀlso- och sjukvÄrd och life science, arrangerar regelbundet svenska delegationsresor till intressanta marknader. Ett motsvarande initiativ skulle möjligen kunna tas pÄ ett regionalt plan, dÀr privata och offentliga aktörer gÄr samman för att till utlÀndska vÄrdgivare och försÀkringsbolag marknadsföra Stockholmsregionens samlade vÄrdexporterbjudande.

Freda vÀlfÀrdssektorn frÄn skadliga ingrepp

Det Àr centralt att förutsÀttningarna för privata bolag inom vÄrd och omsorg tydliggörs en gÄng för alla. För att vÄga satsa pÄ exportmarknaden behövs klara besked om vad som gÀller pÄ hemmaplan. Debatten om vinstbegrÀnsning och om privata företags roll i vÄrden hÀmmar den utveckling som Àr nödvÀndig för att stÀrka och bibehÄlla vÄr regions konkurrenskraft.

VÀlkomna utlÀndska patienter

Vare sig man Àr en patient som söker vÄrd eller en lÀkare/tandlÀkare som ska genomgÄ en uppdragsutbildning, mÄste det gÄ snabbt och enkelt att komma till Sverige. Det krÀver en vÀl fungerande hantering och att det gÄr fort att fÄ besked. KrÄngliga byrÄkratiska processer och lÄnga vÀntetider Àr en konkurrensnackdel. Det Àr av stor vikt att det pÄ handlÀggande myndigheter som Migrationsverket, Socialstyrelsen och Sveriges ambassader finns personer med kunskap om vÄrdexport. Regelverken, till exempel för visering och för tillfÀlliga förordnanden, behöver ses över. Det kan behövas ett sÀrskilt, tillfÀlligt medicinskt visum för planerad vÄrd, som ett snabbspÄr för vÄrdsökande.

Fram med rÀtt perspektiv

En faktor som bromsar ökad vÄrdexport Àr den politiska debatten om undantrÀngningseffekter. Den landstingspolitiker som vill sÀlja vÄrd till utlÀndska patienter kan förvÀnta sig kritik för att vilja prioritera kapitalstarka utlÀnningar framför vÄrdköande svenskar. Detta trots att vÄrdexportens potential ligger i att öka bÄde kapacitet och kvalitet i hÀlso- och sjukvÄrden, till gagn för svenska patienter och skattebetalare. Den utlÀndska finansieringen innebÀr en efterlÀngtad förstÀrkning av hÀlso- och sjukvÄrdens ekonomi.


LÀs hela internationaliseringsstrategin "Det globala Stockholm - En strategi för huvudstadsregionens internationalisering"

LÀs Àven intervjun med Cecilia Bergh, koncernchef, Mando. s. 38-39.