Stockholms Handelskammare - SÄ ska Stockholm fÄ fler programmerare

PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistikinsamling, för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt samt anpassa vÄra tjÀnster och marknadsföring. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Utbildning & Innovation / SÄ ska Stockholm fÄ fler programmerare
Utbildning & Innovation

SÄ ska Stockholm fÄ fler programmerare

Publicerad 14 juni 2016 13:00 Uppdaterad 19 juni 2017 14:28
Stockholm vill försvara sin position som en av vÀrldens smartaste stÀder. För att lyckas med det Àr tillgÄngen till personer utbildade inom datavetenskap och digital produkt- och tjÀnsteutveckling avgörande. Staden har dÀrför skapat en programmeringskommission som ska bidra till förÀndring, skriver politiker och företrÀdare för skola och nÀringsliv.

Programmerare har blivit det vanligaste yrket i huvudstaden och efterfrĂ„gan pĂ„ talanger inom omrĂ„det Ă€r stort. Utvecklingen stĂ€ller krav pĂ„ utbildningssystemet i sin helhet – frĂ„n förskola till grundskola och vidare till gymnasium och högskolor. TillgĂ„ngen till personer utbildade inom datavetenskap och digital produkt- och tjĂ€nsteutveckling Ă€r dĂ€rför en avgörande faktor för att Stockholm ska kunna försvara sin position som en av vĂ€rldens smartaste stĂ€der.

Under en tvÄÄrsperiod ska en programmeringskommission ta fram ett antal förslag och rekommendationer. MÄlet Àr att genom Stockholms stads skolor öka bÄde den generella digitala kompetensen och den mer specifika kompetensen inom programmering. Detta görs för att fÄ fler utbildade programmerare och Àven andra experter inom digital produkt- och tjÀnsteutveckling. Oavsett vilket yrke eleverna i slutÀnden vÀljer Àr ambitionen att alla ska utveckla förstÄelse och fÀrdigheter som Àr viktiga i en digitaliserad vÀrld.

De som ingÄr i programmeringskommissionen tar sig an uppdraget med entusiasm och delar viljan att bidra till verklig förÀndring. Genom olika kontaktnÀt och erfarenheter sammanstÀlls och analysers nationell och internationell forskning samt framsynta initiativ och etablerade arbetsmetoder kring programmering och datalogiskt tÀnkande i skolan.

MÄlet Àr att, i samverkan med bland andra Skolverket, löpande bidra med kunskaper och idéer som utvecklar undervisningen och förbÀttrar alla elevers lÀrande och mÄluppfyllelse.

Arbetet kommer att utgÄ frÄn tre huvudsakliga omrÄden:

1. JÀmlika livschanser 

Vi vill att skolan ska vara kompensatorisk och att tillgÄngen till digitala verktyg i förskola och skola ska bidra till en uppvÀxt som prÀglas av lust att lÀra och utvecklas. Genom att förstÄ programmering och hur digitala produkter och tjÀnster fungerar, skapas en möjlighet att förstÄ vÀrlden och ta vara pÄ fler av de chanser som livet bjuder.

2. Morgondagens arbetsmarknad 

Vi ser en vÀrld dÀr grundlÀggande kunskaper i programmering och digitalt skapande Àr en förutsÀttning för att kunna ta del av viktiga samhÀllsfunktioner och tjÀnster. Framtidens arbetsmarknad kommer i stor utstrÀckning innehÄlla krav pÄ fÀrdigheter kÀnnetecknande för datologiskt tÀnkande och kreativitet.

3.  Programmering och digitalt skapande som stöd för lÀrande

Digitaliseringen Àr en stor möjlighet till stöd i undervisning och lÀrande. Engagerade pedagoger, appar, tekniska hjÀlpmedel och datorer hjÀlper redan i dag vÄra barn att utveckla sitt lÀrande. Som skolhuvudman mÄste man vara snabbfotad och samtidigt lÄta utvecklingen ske pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

I dag anvÀnder mer Àn tvÄ tredjedelar av alla tvÄÄringar nÀtet regelbundet. Den kunskapsresa som vÄra barn och barnbarn kommer att fÄ uppleva under sin livstid kan vi inte ens förestÀlla oss, Àn mindre helt rÄda över. Det vi dÀremot behöver alla barn och ungdomar lika goda chanser att hÀnga med i utvecklingen, sÄ att samhÀllet hÄller samman.

Det behövs positiva förebilder, som visar hur frihet, fred och demokrati gÄr hand i hand med ekonomisk och teknisk utveckling. Programkommissionen inbjuder alla, som vill att Stockholm ska tillhöra de ledande kunskapsstÀderna i vÀrlden, att bidra till det spÀnnande arbete som ligger framför oss. 


Olle Burell, skolborgarrÄd (S) Stockholms stad

Maria Rankka, vd, Stockholms Handelskammare

Karl Alfredsson, utvecklingschef Lin Education

Cecilia Brinck, oppositionsborgarrÄd (M) Stockholms stad

Emelie Dahlström, generalsekreterare Kodcentrum

Fredrik von Essen, nÀringspolitisk expert, IT&Telekomföretagen

Fredrik Heintz, docent Linköpings universitet

Ann Hellenius, IT-direktör Stockholms stad

Lena Lindblad Petersen, rektor Sjöstadsskolan

Martin Lorentzon, ordförande och grundare Spotify

Linda Mannila, forskare och utbildare, Åbo Akademi, Finland

Tony Mufic, utbildningsdirektör Stockholms stad

Karin NygÄrds, lÀrare Stockholms stad och sakkunnig UR

Johan Törnroth, ordförande LÀrarförbundet Stockholm

Patrick Vestberg, rektor Stockholm Science and Innovation School

Milena Vilcinskaite, elev Stockholm Science and Innovation School

Dag Wolters, generalsekreterare Hello World! Ideell Förening


LÀs hela artikeln pÄ Dagens SamhÀlle "SÄ ska Stockholm fÄ fler programmerare"