Stockholms Handelskammare - Sammanfattning av infrastrukturhearingen pÄ Stockholms Handelskammare

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / Sammanfattning av infrastrukturhearingen pÄ Stockholms Handelskammare
Infrastruktur

Sammanfattning av infrastrukturhearingen pÄ Stockholms Handelskammare

Publicerad 10 november 2017 12:08 Uppdaterad 17 november 2017 04:10
Det var stort intresse nÀr Handelskammaren bjöd in till hearing om huvudstadsregionens framtida infrastruktur. Nedan finns de viktigaste punkterna, lÀnkar till informationen om att svara pÄ remiss och lÀnkar till filmen frÄn seminariet.

FyrspĂ„r Uppsala–Stockholm ger mĂ„nga bostĂ€der

FyrspĂ„r hela vĂ€gen mellan Uppsala och Stockholm Ă€r det enskilda projekt som har störst potential att bidra till bostadsbyggande med mellan 50 000 och 100 000 bostĂ€der. FyrspĂ„r har mĂ„nga fördelar utöver bĂ€ttre tĂ„gförbindelser. NĂ€ringsliv, universitet och innovationssystem kopplas samman i landets starkaste tillvĂ€xtaxel – Stockholm–Hagastaden–Kista–Uppsala. Arlanda stĂ€rks som flygplats.

Handelskammaren anser att fyrspÄr hela vÀgen mellan Uppsala och Stockholm bör finansieras fullt ut och pÄbörjas tidigare Àn vad som nu anges i förslaget till plan.

LÀs mer om fyrspÄr: http://fyrasparforsverige.se/

Byggklart ringleden runt Stockholm med Östlig förbindelse

Östlig förbindelse Ă€r den utan jĂ€mförelse viktigaste vĂ€ginvesteringen i lĂ€net och en utpekad brist i transportsystemet i Storstockholm. Hearingen pĂ„ Stockholms Handelskammare den 8 november 2017 visade att det finns starkt politiskt stöd för att bygga klart ringleden och stor enighet runt Stockholm med en Östlig förbindelse. FinansieringsfrĂ„gorna gĂ„r att lösa.

Regeringen och Trafikverket bör vidta de Ă„tgĂ€rder som behövs för att Östlig förbindelse ska Ă„terupptas i nationell plan.

TvÀrförbindelse Södertörn behövs för den nya hamnen

För att den nya hamnen i Norvik ska kunna fungera mÄste TvÀrförbindelse Södertörn fÀrdigstÀllas snarast. Den gÄr inte att skjuta till nÀsta planperiod.

Handelskammaren anser att hela TvÀrförbindelse Södertörn mÄste rymmas i planen.

Remiss till 30 november

Den nationella planen Àr pÄ remiss till och med den 30 november. LÀs mer:

Trafikverkets webbplats:

https://www.trafikverket.se/nationellplan

Regeringens webbplats:

http://www.regeringen.se/remisser/2017/10/remiss-av-nationell-trafikslagsovergripande-plan-for-utveckling-av-transportsystemet-for-perioden-2018-2029/

Vid hearingen deltog:

  • Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket
  • Helena Sundberg, regional direktör Region Stockholm pĂ„ Trafikverket
  • Jan Valeskog (S), bitrĂ€dande finansborgarrĂ„d Stockholms Stad
  • Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka
  • Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordförande i JĂ€rfĂ€lla
  • Erik Pelling (S), kommunalrĂ„d i Uppsala
  • Johan Edstav, regeringens samordnare för större samlade exploateringar med hĂ„llbart byggande
  • Jonas Abrahamsson, vd Swedavia
  • Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar

Moderator: Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare