Stockholms Handelskammare - Satsa pÄ Arlanda!

PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistikinsamling, för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt samt anpassa vÄra tjÀnster och marknadsföring. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter / Satsa pÄ Arlanda!
Nyhet

Satsa pÄ Arlanda!

Publicerad 7 oktober 2020 08:56 Uppdaterad 7 oktober 2020 08:56
Det finns stora samhÀllsnyttor i att flytta Brommas flygtrafik till Arlanda. IstÀllet bör marken dÀr Bromma stod bebyggas med bostÀder och kontor. En förutsÀttning för att det ska kunna ske Àr att en grön satsning pÄ elflyg och ökat kollektivtrafikresande till och frÄn flygplatsen genomförs skyndsamt.
Det visar en helt ny rapport som Stockholms Handelskammare slÀpper i dag.

Ladda ner rapporten hÀr >>

  • Vi ser att den kapacitet som Bromma flygplats erbjuder bör flyttas till Arlanda. För att det ska vara möjligt krĂ€vs först en ny rullbana som kan ge Arlanda högre kapacitet, sĂ€rskilt för kommande elflyg, samt att det sĂ€kerstĂ€lls ett effektivare och större kollektivt resande till och frĂ„n flygplatsen, sĂ€ger Carl Bergkvist.

Elektrifiering av inrikesflyget kommer att fÄ till effekt att antalet starter och landningar ökar. Det som en naturlig effekt av att eldrivna flygplan kommer ha en avsevÀrt lÀgre passagerarkapacitet.

BerĂ€kningarna visar att det Ă€r sannolikt att Arlanda slĂ„r i sitt nuvarande totala kapacitetstak under 2030-talet nĂ€r elflyget börjar ta marknadsandelar av inrikestrafiken. Skulle Bromma stĂ€ngas i förtid – utan att en fullgod kapacitet garanterats pĂ„ Arlanda – riskerar den gröna omstĂ€llningen av flyget dĂ€rför försvĂ„ras.

Stockholms Handelskammare presenterar i rapporten nya prognoser som visar att flyget troligtvis ÄterhÀmtat sig frÄn covidpandemins effekter mot mitten av 2020-talet. För att inte regionen och Sverige ska drabbas av kapacitetsunderskott Àr det dÀrför viktigt att inte avveckla Bromma utan att fullgod kapacitet garanteras pÄ Arlanda.

  • Introduktionen av elflyg pĂ„ svenska inrikesmarknaden kommer ske under andra halvan av 2020-talet. Om vi inte har kapacitet för den ökade mĂ€ngd starter och landningar det medför kommer omstĂ€llningen försenas – och det vore ödesdigert för klimatet och vĂ„r förmĂ„ga att göra flyget grönt, sĂ€ger Carl Bergkvist.

DÀrför föreslÄr Stockholms Handelskammare att Arlanda fÄr en ny grön rullbana dÀr flygplan med mycket begrÀnsade eller obefintliga utslÀpp prioriteras. Under en övergÄngsperiod kan plan som har högsta möjliga inblandning av biobrÀnsle tillÄtas tillsammans med elflygplan.

För att ytterligare förstÀrka den gröna omstÀllningen föreslÄr Stockholms Handelskammare att ÄtgÀrder som grön förtur vid slot-tilldelningen och grön prioritering av uppstÀllningsplatser pÄ Arlanda bör utredas och att svensk biomassa reserveras för förnybart biodrivmedel.

Det kollektiva resandet till flygplatsen förstÀrks genom att staten friköper Arlandabanan och att ytterligare satsningar görs för att förstÀrka flygbussarna.

  • KlimatfrĂ„gan Ă€r en av vĂ„r tids stora ödesfrĂ„gor och mĂ„ste dĂ€rför ha tungt genomslag nĂ€r prioriterar för framtidens flygresande. DĂ€rför vill vi se ett samlat grepp som styr mot bĂ€ttre brĂ€nslen, elektrifierat inrikesflyg och mer kollektivt resande samtidigt som flygets viktiga roll att överbrygga stora avstĂ„nd kan upprĂ€tthĂ„llas, sĂ€ger Carl Bergkvist, nĂ€ringspolitisk expert pĂ„ Stockholms Handelskammare.

Genom dessa satsningar skapas möjligheten att integrera Brommas flygkapacitet i Arlanda. SamhÀllsrÄdgivarna Ramboll har pÄ uppdrag av Stockholms Handelskammare berÀknat de samhÀllsekonomiska nyttorna med att frigöra marken som Bromma flygplats i dag belÀgger.

Stockholms Handelskammares slutsats frĂ„n analysen Ă€r att en flytt av Bromma ger samhĂ€llsnyttor i storleksordningen 44 miljarder kronor. Dessutom tillkommer en regionalekonomisk effekt pĂ„ 5–15 miljarder kronor Ă„rligen.

  • Vi bedömer att det gĂ„r att frigöra Brommas mark och fĂ„ tydligt positiva effekter av det, men det krĂ€ver att man först fattar nödvĂ€ndiga beslut för att kunna flytta över den trafiken till Arlanda. DĂ„ behöver Arlanda fĂ„r en ny rullbana, bĂ€ttre terminalkapacitet, snabbare resor till och frĂ„n flygplatsen och att Brommas viktiga roll för exempelvis ambulansflyg, affĂ€rsflyg och regeringsflyget kan sĂ€kerstĂ€llas pĂ„ Arlanda, sĂ€ger Carl Bergkvist.

LÀs hela rapporten hÀr >>.              AnmÀl dig hÀr till seminariet: Arlanda - dags för nÀsta steg