Stockholms Handelskammare - Stadsmiljöpriset 2019 delas mellan tvÄ brobyggare

PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistikinsamling, för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt samt anpassa vÄra tjÀnster och marknadsföring. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter / Stadsmiljöpriset 2019 delas mellan tvÄ brobyggare
Nyhet

Stadsmiljöpriset 2019 delas mellan tvÄ brobyggare

Publicerad 17 december 2019 10:37 Uppdaterad 17 december 2019 10:37
Stockholms Handelskammares Stadsmiljöpris, som delats ut sedan 1986, delas i Är mellan Folke Bernadottes bro pÄ DjurgÄrden och till den nya bron mellan Rinkeby och Stora Ursvik.

Andreas Hatzigeorgiou, vd pÄ Stockholms Handelskammare, menar att sÄ vÀl symbolik som funktion hos broarna gynnar stadens attraktivitet.

– Broar har förmĂ„gan att överbrygga klyftor, ta bort barriĂ€rer och förstĂ€rka rörligheten i en stad. Det Ă€r vĂ€rden som vi tror kommer vara viktiga för att göra Stockholm till Europas bĂ€sta huvudstad, sĂ€ger Andreas Hatzigeorgiou.

Stadsmiljöpriset har delats ut sedan 1986 och belönar projekt som pÄ bÀsta sÀtt bidragit till förskönande eller förbÀttring av Stockholms stadsmiljö. Insatsen kan vara av ÄterstÀllande, bevarande, förnyande eller pÄ annat sÀtt förÀndrande karaktÀr och gÀlla en miljö, inom- eller utomhus, som Àr tillgÀnglig för allmÀnheten.

År 2019 gĂ„r priset till Rundquist Arkitekter för Folke Bernadottes Bro och Stockholms stad och Sundbybergs stad för bron mellan Rinkeby och Stora Ursvik.

– Det Ă€r sĂ€tt att knyta band mellan stadsdelar samtidigt som man skapar uppskattade byggnadsverk som underlĂ€ttar mĂ€nniskors liv i staden. Broarna skapar nya relationer genom att starkare koppla ihop delar av staden och bidra till ökad rörelse mellan stadsdelar, sĂ€ger Andreas Hatzigeorgiou.

– Den moderna och framgĂ„ngsrika staden mĂ„ste erbjuda rörlighet och tillgĂ€nglighet. I Stockholms Handelskammares strĂ€van efter att Stockholm ska bli Europas bĂ€sta huvudstadsregion sĂ„ kommer rörligheten inom staden vara en avgörande faktor och dĂ€rför Ă€r det glĂ€djande att via Stadsmiljöpriset lyfta fram brobyggarnas insats för en bĂ€ttre stad, sĂ€ger Andreas Hatzigeorgiou.

Vinnare 1: Rundquist Arkitekter för Folke Bernadottes Bro.

Henrik Rundquist, vd Rundquist Arkitekter tar emot priset.

Vinnare 2: Stockholms stad och Sundbybergs stad för bron mellan Rinkeby och Stora Ursvik.

Peter Lundevall, stadsplanerare, Stockholms stad, och Renoir Danyar, stadsplanerare, Stockholms stad tar emot priset för Stockholms stad.

Anna Strid Sahlin, projektansvarig, Sundbybergs stad tar emot priset för Sundbybergs stad.

Motivering: 

Att kunna bygga broar Àr mÀnsklighetens viktigaste fÀrdighet. Det Àr tack vare brobyggandet, sÄvÀl det fysiska som det bildliga, har vi vidgat vÄra vÀrldar. Inga projekt kan vara viktigare, och fÄ förluster skapar sÄdan förstÀmning som en raserad bro.

Det Àr dÀrför med stor glÀdje som Handelskammaren kan konstatera att det Äter börjat byggas broar i Stockholm. Broar som inte bara ser till trafiknyttan, Àven om den ocksÄ Àr viktig, utan bryr sig om att ta bort barriÀrer. Genom att belöna tvÄ broar som pÄ var sitt sÀtt visar pÄ det fysiska brobyggandets möjligheter att skapa nya rörelser och nya relationer i staden vill vi uppmuntra staden att ta vara pÄ dess slumrande möjligheter. Stockholm Àr en stad dÀr motorlederna och vattenrummen ritat kartan. Just dÀrför kan broar hÀr göra en vÀldig skillnad.

Stockholms handelskammares Stadsmiljöpris för 2019 gĂ„r till Den första har skapat nya möjligheter att röra sig i huvudstadens mest prominenta park, och den andra har öppnat för kontakter mellan tvĂ„ enklaver i en allt för segregerad del av staden.

Runt om i vÀrlden har nya broar knutit uppskattade band mellan tidigare Ätskilda stadsdelar. De har skapat nya relationer men ocksÄ blivit uppskattade byggnadsverk. Genom att ge Ärets stadsmiljöpris till gÄng-, cykel och kollektivtrafikbron över EnköpingsvÀgen samt till den över DjurgÄrdsbrunnskanalen vill Handelskammaren verka för att ocksÄ Stockholm spÀnner bÄgen.

Juryn:

Juryn bestĂ„r av Mark Humphreys, kontorschef Tengbom, Hedvig Hedqvist, skribent/designhistoria, Henrik Nerlund, kanslichef, RĂ„det till skydd för Stockholms skönhet, Martin Rörby, arkitekturhistoriker, Rasmus Waern, arkitekt, WingĂ„rdh arkitektkontor, Anders Wahlgren, Suecia-Film, Jan Åman, Curator och kulturentreprenör, Boel Hellman, arkitekt, 3XN Sverige, Daniella Waldfogel, nĂ€ringspolitisk chef, Stockholms Handelskammare. 

Tidigare vinnare av Stadsmiljöpriset: 

1995 Haga Norra trafikplats 
1996 Jarlaplan, nya bostĂ€der och upprustning av Borgarskolan 
1997 Moderna museet 
1998 KvWahrenberg
1999 Aula Magna 
2000 Arlanda Express och Piperska Murens barockpark 
2001 Fysikcentrum 
2002 Upprustningen av Stockholms kajer 
2003 Dieselverkstaden i Nacka 
2004 Södra LĂ€nken 
2005 Liljeholmstorget 
2006 Street
2007 Bonniers Konsthall 
2008 AB Industricentralen och NittyGritty
2009 LydmarHotel
2010 Bibliotek i tunnelbanan 
2011 Förskolan Paletten 
2012 Perennparken och stadsradhusen i MursmĂ€ckan
2013 Ingen vĂ€rdig vinnare 
2014 Folkhem AB som byggt vĂ€rldens högsta trĂ€hus 
2015 Amanda Larsson 
2016 RinkebystrĂ„ket 
2017 Provisoriska saluhallen pĂ„ Östermalm 
2018 Studentbostadshuset Tensta Torn