Stockholms Handelskammare - StjÀrnprofessorn och Handelskammaren: Att trimma trafiksystemet behöver inte kosta miljarder

Jag förstÄr! PÄ denna webbplats anvÀnder vi cookies för statistik och för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. För mer information om hur vi anvÀnder cookies pÄ vÄra webbplatser, vÀnligen se vÄr policy för cookies. Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du vÄr policy för cookies.

Start / Nyheter Infrastruktur / StjÀrnprofessorn och Handelskammaren: Att trimma trafiksystemet behöver inte kosta miljarder
Infrastruktur

StjÀrnprofessorn och Handelskammaren: Att trimma trafiksystemet behöver inte kosta miljarder

Publicerad 14 oktober 2019 12:41 Uppdaterad 14 oktober 2019 12:41
Den 17:e oktober slÀpps det Chamber Policy Paper som Jonas Eliasson, professor i transportsystem, gjort för Stockholms Handelskammare.
I den Äterfinns bland annat förslag pÄ 6 principiella strategier och 9 konkreta ÄtgÀrder för ett bÀttre transportsystem.

Jonas Eliasson Àr gÀstprofessor i transportsystem vid Linköpings universitet, ordförande för Ingenjörsvetenskapsakademins samhÀllsbyggnadsavdelning, och tidigare professor i transportsystemanalys vid KTH.

Han har inom ramen för Stockholms Handelskammares arbete tagit fram ett Chamber Policy Paper -som presenteras den 17:e oktober - med fokus pÄ transportsystemets förmÄga att skapa tillgÀnglighet och relevanta ÄtgÀrder för att utveckla och förstÀrka systemet.

— Det Ă€r uppenbart att resandevolymerna kommer att öka och det krĂ€ver visserligen helt ny infrastruktur, men det stĂ€ller ocksĂ„ vĂ€ldigt höga krav pĂ„ att söka kostnadseffektiva vĂ€gar att trimma och förbĂ€ttra befintligt system. DĂ€r tror jag att man kan göra stora vinster, sĂ€ger Jonas Eliasson.

Andreas Hatzigeorgiou, vd pÄ Stockholms Handelskammare, menar att arbetet med att vidga flaskhalsarna i trafiken Àr en av de mest centrala frÄgorna i handelskammarens strÀvan efter att göra Stockholm till Europas bÀsta huvudstadsregion.

— Vi vill se ett vĂ€xande och rörligt Stockholm. En högre tillgĂ€nglighet ger högre sysselsĂ€ttning, produktivitet, innovationskraft och Ă€ven upplevd livskvalitet. DĂ€rför Ă€r trafiksystemet, sjĂ€lva fundamentet för att röra sig inom regionen, otroligt viktigt för att Stockholm ska vara en huvudstad i absoluta framkant, sĂ€ger Andreas Hatzigeorgiou.

Chamber Policy Paper: 6 principiella strategier

  1. Utred fler projektförslag sÄ att de bÀsta investeringarna kan sÄllas fram

För fÄ idéer till infrastrukturÄtgÀrder utreds. Det gör att vi riskerar att missa dem som ger mest nytta för pengarna, och ökar risken att kostnaderna skenar.

  1. Prioritera bÀttre och tydligare i kollektivtrafikutbudet

Kollektivtrafikens största utmaning nÀsta decennium Àr att prioritera. De senaste 20 Ären har kostnader, biljettpriser och skattebidrag nÀstan fördubblats. För att ha rÄd att förbÀttra kollektivtrafiken, och att trafikera de mÄnga nya investeringarna, sÄ mÄste prioriteringsmetoderna bli smartare och mer transparenta.

  1. VÀrna det primÀra vÀgnÀtet

VÀgtrafiken kommer fortsÀtta att spela en viktig roll för lÀnets tillgÀnglighet. DÀrför mÄste det primÀra vÀgnÀtets framkomlighet vÀrnas, dels genom att trafiken inte fÄr vÀxa okontrollerat, dels

genom att vÀrna vÀgnÀtets kapacitet. FörtÀtning och bostadsbyggande Àr viktigt, men det fÄr inte ske pÄ bekostnad av det primÀra vÀgnÀtets framkomlighet.

  1. Peka ut primÀra nÀt i innerstaden för buss-, cykel- respektive biltrafik

I innerstaden mÄste mÄnga funktioner och trafikslag rymmas, och allt fÄr inte plats pÄ varje gata. DÀrför behöver man bestÀmma vad olika gators huvudfunktioner ska vara. Buss-, cykel- och biltrafik bör ha utpekade primÀra nÀt, som bara delvis kan överlappa för att det ska fungera vÀl.

  1. LĂ„t inte bra projekt falla mellan stolarna

Att ansvaret för infrastruktur och kollektivtrafik Àr uppdelat mellan staten, kommunerna och landstinget gör att vissa bra projekt faller mellan stolarna. Det bör lösas genom lÀnsplanefinansiering och att kommunerna i högre grad medfinansierar projekt i andra kommuner.

  1. FörtÀta i regionens centrala delar

Huvuddelen av regionens befolknings- och nÀringslivstillvÀxt bör ske centralt. Det Àr bra för transportsystemet, miljön, tillgÀngligheten och produktiviteten.

Chamber Policy Paper: 9 konkreta ÄtgÀrder:

  1. Gör kollektivtrafiktaxan smartare

Smartare kollektivtrafiktaxa skulle göra att kollektivtrafikens kapacitet och resurser utnyttjades effektivare. Kostnaderna för kollektivtrafikresor Àr till hÀlften subventionerade med skattemedel, men subventionsgraden varierar kraftigt: i lÀnets yttre delar Àr kollektivtrafikresor subventionerade ungefÀr tio gÄnger sÄ mycket som i de inre delarna, vilket tenderar att glesa ut bebyggelsen. En smartare kollektivtrafiktaxa skulle inte ha negativa fördelnings-effekter.

  1. Inför en trafikstörningsavgift för trafikstörande arbeten

Gatuarbeten och andra trafikstörande arbeten betalar inte sina samhÀlleliga kostnader. Det gör att det inte finns incitament att störa trafiken sÄ lite och kort som möjligt. En trafikstörningsavgift borde införas.

  1. FörbÀttra hanteringen av trafikstörande incidenter

En stor del av vÀgtrÀngseln orsakas av incidenter och olyckor. Mer resurser borde lÀggas pÄ att minimera konsekvenserna av dem.

  1. LÄt kommunerna sköta enklare trafikövervakning

Polisen har inte resurser att prioritera enklare trafikförseelser. Kommunerna borde ges möjlighet att övervaka och beivra enkla men viktiga trafikregleringar. Det krÀver lagÀndringar men bör vara möjligt.

  1. FörbÀttra busstrafiken

Busstrafiken kan förbÀttras radikalt genom bland annat bÀttre information, trafikstyrning och prioritering. BRT-linjer har stor potential, sÀrskilt i ytterstaden.

  1. Anpassa regler och lagar till cykeltrafik

Alltför mÄnga trafikregler Àr anpassade för bilar, inte för cyklar. Lagstiftningen bör Àndras sÄ att det blir möjligt att utforma trafikregleringar speciellt anpassade för cykeltrafik.

  1. TillÄt nattleveranser i innerstaden

TillÄt leveranstrafik med sÀrskild licens att leverera varor nattetid, och underlÀtta och stimulera nattleveranser. Försök visar att potentialen Àr hög och att bullerstörningar kan bli minimala.

  1. TillÄt lÀngre masstransportfordon

HÀlften av den transporterade tonmÀngden i Stockholm Àr masstransporter. Om maxlÀngden för masstransportlastbilar ökades frÄn 12 till 15 meter skulle antalet masstransportleveranser kunna halveras.

  1. SĂ€tt parkeringsavgifterna smartare

Parkeringsavgifter bör sÀttas sÄ att belÀggningsgraden blir lagom. I innerstaden borde de höjas, i ytterstaden ofta sÀnkas eller tas bort.